به گزارش ایسنا، دکتر کریم عابدی در همایش نهضت عاشورا و نقش آن در حرکتهای اصلاحطلبانه با بیان این مطلب اظهار کرد: به هیچ نظام سیاسی و حکومتی چک سفید داده نشده است و واقعه عاشورا خلاف قداست تراشی برای حکومت را نشان میدهد.
وی با تاکید بر اینکه فلسفه عاشورا، صحنه عرضه مکارم اخلاقی و زیباییهای عظیم روحی انسان است، گفت: متاسفانه ما بیشتر به مصائب عاشورا میگرییم و کمتر به مکارم آن میاندیشیم و بیشتر محبت حسین (ع) را و کمتر معرفت او را در اندیشه و اعتقاداتمان در نظر میگیریم.
وی با تاکید بر این که موثرترین روش بهرهگیری از امام حسین (ع) و عاشورا برخورد الگویی با زندگی این امام است، بیان کرد: باید از ارزشهای عرضه شده در زندگی امام (ع)استفادهکنیم. مواجهه با قیام، حرکت و شخصیت امام حسین (ع) دو حالت اسطورهای و راز آلود و تحلیل عقلانی و انسانی دارد که برخورد به صورت عقلانی برای الگوگیری مناسبتر است.
عابدی اضافه کرد: برخورد اسطورهای و رازآلود باعث غیرقابل درک شدن قیام امام حسین (ع) شده و تاسی و پیروی از آن برای دیگران را غیر ممکن میکند.
وی با بیان اینکه حرکت عاشورا حاصل زیرساختهای اعتقادی و سیر و سلوک معنوی امام حسین (ع) بوده و حیات خود امام میتواند به عنوان زیست اخلاقی و حیات طیبه مورد توجه ما قرار گیرد، گفت: غفلت از عقبه معرفتی، ذهنی، روحی و شخصیتی امام و کوتاه کردن عمر امام به قیام عاشورا گناهی نابخشودنی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که هر نظام حکومتی و سیاسی باید فضا را برای ناقدان دلسوز باز کند، بیان کرد: باید فضا را برای نقد و نقد پذیری فراهم کرده و حاکمان نیز نباید خود را مصون از خطا بدانند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند با بیان اینکه داشتن قدرت نه گفتن و خط قرمز از دیگر دردهایی است که امام حسین (ع) و قیام ایشان به ما یاد میدهد، گفت: اصول گرایی به مفهوم واقعی به معنی داشتن خط قرمز در عرصه سیاست بوده و هر حاکمی که خط قرمز و قدرت نه گفتن نداشته باشد در تاریخ ماندگار نخواهد بود، نداشتن اصول در سیاست مقطعی جواب میدهد.
وی تاکید کرد: رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین(ع) در روز عاشورا نیست، بلکه در این است که امام به دور از رادیکالیسم کور در همان آرامش همیشگی تن به مصلحتهای دو روزه نداد.
وی، عدم ظلم پذیری و سکوت در برابر ظلم سیستماتیک به انسانها را دومین خط قرمز امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: در منطق سیاستورزی امام، مبارزه با خون و شهادت آخرین گزینه انتخابی بود.
این قرآن پژوه در پایان تاکید کرد: گناهی نابخشودنی است، اگر فلسفه و قیام عاشورا را در خون طلبی و شهادت خلاصه کنیم. نباید قیام عاشورا را دستمایه خشونت طلبیها کرد.
بر اساس این گزارش، همایش نهضت عاشورا و نقش آن در حرکتهای اصلاح طلبانه توسط انجمن اسلامی معلمان تبریز در تالار لعل دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز با حضور جمعی از سیاسیون و اصلاحطلبان استان، برگزار شد.
انتهای پیام