مکالمه، مصاحبه نیست/ رسانه‌ها اغلب واکنشی هستند

به گزارش ایسنا، فریدون صدیقی در کارگاه «مصاحبه خبری» که به همت ایسنا و خانه مطبوعات استان همدان برگزار شد، مصاحبه را پرسش و پاسخی بین دو نفر یا چند نفر به منظور انتقال یک پیام دانست و اظهار کرد: مصاحبه کننده، مصاحبه شونده، موضوع، پیام(خبری یا غیرخبری)، رسانه و مخاطب از ارکان مصاحبه است.

وی با بیان اینکه در مصاحبه تابع زمان، مکان، مدت، روش و هدف هستیم، افزود: مصاحبه به منظور کسب خبر و انتقال آن به مخاطب است به طوریکه برای طرح مطالبات مردم از مسئولان، مورد مواخذه قرار دادن مسئولان در قبال کم کاری‌هایشان، اطلاع رسانی به مردم، تعامل بین مردم و مسئولان، مهندسی افکارعمومی، بزرگ کردن موضوعی یا چیزی، تحلیل موضوعی یا کسی، رفع سوءتفاهم و شناخت جهان یک آدم از جمله مواردی است که دست به مصاحبه می زنیم.

به عقیده صدیقی، رسانه‌ها کنش‌مند نیستند که تولید خبر و توزیع بهنگام خبر داشته باشند بلکه اغلب واکنشی هستند بنابراین باید زاویه دید در تولید خبر تغییر کند.

وی کار روزنامه نگار را تبدیل ذغال به الماس دانست و عنوان کرد: انتخاب موضوع مصاحبه باید بدین گونه باشد که پاسخ به نیاز آنی، میان مدت و آتی دهد.

وی علت شکست یک مصاحبه را مصاحبه کننده به علت عدم شناخت روی موضوع مصاحبه، عدم شناخت روی مصاحبه شونده و شرایط و موقعیت مصاحبه دانست و بیان کرد: انواع مصاحبه شامل عمقی- چالشی، گسترده، آزاد، میزگرد، مناظره، با شاهد عینی، با شاهد مستند تاریخی و مباحثه است.

این مدرس روزنامه‌نگاری، تنظیم مصاحبه را شامل پرسشی- پاسخی، گزارشی، گزارشی به علاوه مصاحبه و داستانی- روایی دانست.

همایش آمریکا و جنایت‌های قرن برگزار می‌شود
هم اکنون بخوانید

گفتنی است؛ کارگاه یکروزه «مصاحبه خبری» از سری اعتماد نو به نقل از برنامه‌های گرامیداشت هفته روز پایگاه خبری  بود که با استقبال خوب پایگاه خبریان استان روبرو شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا