به گزارش ایسنا، علی دارابی در کمیسیون فضای مجازی بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما بیان کرد: در دوران کنونی پیشرفت فناوریهای نوین رسانه، فصل جدیدی را در فرایند تولید و توزیع محتوا پیش روی ما گشوده است و در حقیقت تعاملی بودن، حضور اجتماعی، غنای رسانهای، استقلال، استفاده برای سرگرمی، خصوصی بودن و شخصی بودن از مهمترین ویژگیهای رسانههای جدید به شمار میرود.
وی با بیان اینکه آیندهپژوهان در مواجهه رسانههای سنتی مانند رادیو و تلویزیون با رسانههای نوین، پیامدهایی مانند “حذف، تعویض یا جایگزینی” را پیشبینی کردهاند، گفت: فضای جدید رسانهای مجموعهای از فرصتها و تهدیدها را پیش روی رسانه ملی قرارداده که مهمترین آنها شامل سهولت انتشار اطلاعات و اخبار، فرایند تولید کم هزینه و چالاک، دسترسی به جامعه مخاطبان گسترده و در عین حال پراکنده، کاربران جوان فعال به عنوان سرمایه های کم نظیر تولید و توزیع محتوا، ایجاد امکان ارزش افزوده برای تولیدات رسانهای، تعامل با مخاطب و تبدیل ارتباط یک سویه به دوسویه، دسترسی به بیگ دیتا و ایجاد امکان سیاستگذاری و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی برای تولید محتوای جذاب، تنوع و جذابیت قالب های تولید محتوا، هستند.
وی تغییر الگوی مصرف رسانهای و کاهش میزان استفاده از رسانههای سنتی مانند رادیو و تلویزیون در برابر رسانههای نوین به ویژه در بین نوجوان و جوانان را از جمله مهمترین تهدیدات برشمرد و خاطرنشان کرد: از دیگر تهدیدات میتوان به تغیر الگوی سبک زندگی و غلبه مولفههای گفتمانی متعارض با سبک زندگی ایرانی – اسلامی در فضای جدید رسانهای بزرگترین مزیت جامعه ایرانی” خانواده محوری و سبک زندگی ایرانی – اسلامی اشاره کرد.
معاون امور استانهای رسانه ملی در ادامه به ملاحظات و بایستههای فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: پژوهش، سیاستگذاری و اعتماد نو به نقل از برنامهریزی به منظور تحقق راهبرد حضور موثر در فضای مجازی و تدارک آرایش رسانهای در فضای جدید ضرورتی انکار ناپذیر و همواره مورد تاکید بوده است و حوزه های پیام به ویژه معاونتهای فضای مجازی مراکز باید با همکاری حوزههای پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامهریزی، تدوین اعتماد نو به نقل از برنامه عملیاتی مبتنی بر آیندهپژوهی متناسب با ماهیت فضای مجازی و شناخت محیطی در هر استان را در دستور کار خود قرار دهند تا از این رهگذر بتوانند به ماموریت خطیر رسانه ملی در هدایت و مدیریت افکار عمومی دست یابند.
وی گفت: برای دستیابی به این مهم برخی ملاحظات و بایستههایی وجود دارد که برخی از آنها شامل بررسی کمی و کیفی وضعیت نیروی انسانی فضای مجازی مراکز و فراهم کردن زمینه حضور نیروهای خلاق، باانگیزه، دارای قدرت تحلیل و کارآزموده در حوزه های تولید و توزیع محتوا، تنظیم منظومه محتوایی براساس سیاستهای کلان محتوایی ابلاغی، اقتضائات فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و تعیین دقیق تعهدات تولید و توزیع در این منظومه برای پرهیز از موازی کاری و دستیابی به تولید محتوای جذاب با توزیع گسترده، تسهیل فرایند تولید از طرح و اعتماد نو به نقل از برنامه تا توزیع و ضرورت اهتمام ویژه معاونت فضای مجازی سازمان در فراهم کردن امکانات زیرساختی و حمایت های مالی از مراکز، ایجاد وتقویت باشگاه فعالان فضای مجازی به منظور استفاده از ظرفیت فعالان مردمی ، نیروهای جوان و انقلابی در فرایند تولید و توزیع محتوا، توجه بیش از پیش به رصد مدون فضای مجازی و ایجاد بانک سوژه و ایده و لحاظ آن در فرایند تولید محتوا در مراکز به صورت مستمر و پرهیز از انفعال با ورود اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شده و پیش رو برای در دست گرفتن ابتکار عمل در این فضا، اهتمام ویژه به تشکیل هیاتهای اندیشهورزی و عملیاتی کردن خروجی این نشستها در فرآیند تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی استانها و گسترش شبکه توزیع محتوا در فضای مجازی و حضور قدرتمند مراکز در فضای فرهنگی و رسانهای استان است.
دارابی خواستار ایفای نقش مکملی بردوکست در فضای مجازی و اهتمام حوزههای پیام صدا، سیما و خبر برای همافزایی با معاونتهای فضای مجازی به منظور تقویت نقش مکملی و پیوست فضای مجازی برای تولیدات به ویژه اعتماد نو به نقل از برنامههای برند شد و خاطرنشان کرد: بهرهگیری از تولیدات مردمی و کاربرساخته در اعتماد نو به نقل از برنامههای رادیویی و تلویزیونی و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای ارتقاء تعامل مخاطبان با رادیو و تلویزیون در فضای مجازی از دیگر بایستهها به شمار میرود.
معاون امور استانهای صدا و سیما با بیان اینکه اعتماد نو به نقل از برنامه سازان رسانه بیش از پیش نیازمند آموزش مستمر و عملیاتی برای آشنایی با فضای جدید رسانه ای هستند گفت: ضرورت دارد دورههای آموزشی مدون به منظور آشنایی اعتماد نو به نقل از برنامهسازان با ظرفیتهای تکنیکی فضای جدید و شیوههای عملیاتی بهرهگیری از آن در دستور کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر پیگیری رفع موانع موجود و فراهم کردن زیرساختهای لازم فنی به منظور بهرهبرداری مراکز از سرویسهای جدید ارائه خدمت در فضای مجازی مانند ظرفیت IPTV افزود: لازم است با ارائه طرحهای خلاقانه به منظور فعال شدن مراکز در این بسترها با اهتمام و همکاری معاونت فضای مجازی سازمان اقدامات جدی صورت بگیرد.
دارابی تصریح کرد: تولید اعتماد نو به نقل از برنامههای ویژه به صورت مستمر حداقل به طورهفتگی و با موضوع فضای مجازی با هدف ایفای نقش مکملی، آموزش و ارتقاء سواد فضای مجازی ، تعامل با فعالان فضای مجازی و ایجاد فرصت برای انتشار محتواهای تولیدی مراکز در فضای مجازی و تولیدات مردمی در صدا و سیما نیز امر دیگری است که مراکز باید آن را در اولویت قرار دهند همچنین برند سازی از طریق تولید محتوا بر اساس اقتضائات استانی و ملی و محورهای منظومه محتوایی میتواند به جریانسازی در موضوعات خاص در فضای مجازی کمک کن
وی عنوان کرد: شناخت ماهیت پیچیده فضای مجازی، سیاستگذاری و اعتماد نو به نقل از برنامهریزی مبتنی بر پژوهش و آیندهنگری، بهرهگیری از ظرفیتها و فرصتها فضای نو پدید و اتخاذ آرایش رسانهای ناشی از رصد دقیق این فضا، تولید چالاک و توزیع گسترده شبکهای با بهره گیری از ظرفیتهای مردمی و حضور هوشمندانه در این فضا و توجه به ملاحظات و بایستههای ذکر شده، اهمیت زیادی در این حوزه دارد.