به گزارش ایسنا، یکشنبه ۲۰ مردادماه مراسم اختتامیه هفتمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی بعد از پایان ارایه مقالات مختلف که طی ۲ روز گذشته در سالن شهرداری شهر قمصر برگزار شده بود، برپا شد.
در این مراسم جایزه «جلال ستاری» به محمدرضا اصلانی، بهرام بیضایی، آنتونیو سالرنو و محمدحسین ناصربخت، ۴ پژوهشگر حوزه نمایشهای آیینی و سنتی تعلق گرفت.
حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینار جشنواره در ابتدا درباره تاثیر جلال ستاری بر فرهنگ و هنر کشور بیان کرد: فرهنگ ما از طریق جلال ستاری با بسیاری از متفکران جهان آشنا شد. وی چند کار مهم انجام داده است که اولیناش این بود که اسطوره را به زبان فارسی برای ما توضیح داد. وی همچنین حدود ۱۰۰ جلد کتاب درباره فلسفه، زیباییشناسی، پدیدارشناسی، نشانهشناسی و … تدوین کرده است.
وی ادامه داد: لاله تقیان همسر وی که از پژوهشگران شناخته شده تئاتر ایران است و به دلیل بیماری آقای ستاری نتوانست در این مراسم حضور یابد، پیامی از جانب جلال ستاری پیامی برای ما ارسال کرده است.
در ادامه اولین جایزه این مراسم در حضور داود فتحعلیبیگی به محمدرضا اصلانی تعلق گرفت.
اردلان درباره اصلانی بیان کرد: محمدرضا اصلانی، شاعر و فیلمساز و متفکر ایرانی و جزو بنیانگذاران جریان «شعر دیگر» است و اصلا مانیفست «شعر دیگر» توسط او نوشته شده است.
وی ادامه داد: اصلانی در سینما پیرو زمان دهری است و در آثارش توانسته بین زبان معاصر ایران و اندیشه آیینی نیز نسبت درستی برگزار کند.
اصلانی نیز در سخنانی کوتاه درباره جلال ستاری و دلسوزیهایی که برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم داشته است، سخن گفت.
در ادامه دومین جایزه جلال ستاری به بهرام بیضایی اهدا شد.
اردلان با اشاره به فعالیتهای بیضایی در حوزه سینما، تئاتر و نمایشهای ایران یادآور شد: نکته کلیدی در کارهای بیضایی طرح مساله هویت انسان ایرانی معاصر است که تاکنون کمتر به آن توجه شده و مورد پژوهش قرار گرفته است.
وی از محمد رحمانیان بهعنوان یکی از شاگردان بنام و متاثر از بهرام بیضایی نام برد و از او خواست تا جایزه بیضایی را به نیابت از وی تحویل بگیرد که سودابه فضائلی این جایزه را اهدا کرد.
رحمانیان در این زمینه عنوان کرد: به نظرم این جایزه میتواند مهمترین جایزهای باشد که در یک جشنواره به بهرام بیضایی اهدا شود، چون دیدگاهی که بیضایی نسبت به نمایشهای ایرانی دارد در این جشنواره موارد توجه قرار میگیرد.
وی ادامه داد: آقای بیضایی در جلساتی که با ما داشت تلاش میکرد تاویل و بازگشت به نقطه اولیه را برای ما توضیح دهد و بارها بر این نکته تاکید داشت که نمایشهای تقلیدی و کمدی و تعزیه همگی یک نوع نمایشی هستند؛ مساله ای که کمتر کسی به آن توجه میکند. او شاید تنها نویسندهای است که برای بیان فرضیه هایش از نمایش های ایرانی کمک میگیرد.
وی درباره فعالیتهای جدید بیضایی یادآور شد: در حال حاضر بهرام بیضایی در سفر است و مشغول نوشتن نمایشنامه «داش آکل» که بر اساس داستان صادق هدایت آن را مینویسد اما این بار اتفاقات از زبان مرجان روایت میشود. همچنین آخرین نمایشنامه استاد «چهارراه» نام دارد که بهزودی توسط انتشارات روشنگران منتشر میشود. در این نمایشنامه تمام آن چه درباره قراردادهای نمایش ایرانی نوشته این بار در بستری مدرن و امروزی روایت میشود.
در ادامه آنتونیو سالرنو سومین محققی بود که جایزه جلال ستاری را دریافت کرد که حمیدرضا اردلان جایزه این پژوهشگر ایتالیایی را به وی اهدا کرد.
سالرنو در سخنانی عنوان کرد: برای من لحظه مهمی است که اینجا باشم و درباره فرهنگ ایرانی یاد بگیرم. فکر میکنم فرهنگ خیلی گسترده است و انتها ندارد و با این شاهکاری که به من میدهید، فرهنگ ایران در من زنده و همراه من خواهد بود.
محمدحسین ناصربخت آخرین پژوهشگری بود که جایزه جلال ستاری را دریافت کرد.
اردلان با اشاره به پژوهشهای ناصربخت درباره نقاط فراموششده نمایشهای ایرانی و تاثیر وی در برگزاری نوزده دوره از جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از یولاندا کاپریگ لیونه درخواست کرد که جایزه ناصربخت را اهدا کند.
پس از برگزاری این مراسم آیین افتتاح جشنواره در خانه طباطباییها در کاشان برپا شد که علاوه بر تاخیر زیاد به دلیل سخنرانیهای متعدد و پشت سر هم به اعتماد نو به نقل از برنامهای خستهکننده و کسالتبار تبدیل شد.
انتهای پیام