حمایت لبنان از طرح آتش بس آمریکا

وزیر خارجه لبنان حمایت خود را از بیانیه سه‌جانبه درباره مذاکرات پیرامون تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان امروز (جمعه) اظهار داشت: دولت لبنان از بیانیه مشترک «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر، و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، حمایت می‌کند. وی تاکید کرد که باید به مردم فلسطین در غزه و همچنین به زندانیان و خانواده‌هایشان که رنج فراوانی را تحمل کرده‌اند، کمک فوری ارائه شود.

بر اساس گزارش وبگاه لبنانی «النشره»، بوحبیب از تلاش‌های رهبران این سه کشور برای ایجاد یک «توافق چارچوبی» قدردانی کرد و افزود: دولت لبنان بر اهمیت تکمیل توافق آتش‌بس و آزادی زندانیان و بازداشت‌شدگان بر اساس اصول تعیین شده توسط بایدن، که به تصویب قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، تاکید دارد.

وزیر خارجه لبنان همچنین خاطرنشان کرد: «مجالی برای تاخیر بیشتر وجود ندارد.» وی از تمامی طرف‌های ذی‌ربط خواست تا روند آزادی زندانیان، آغاز آتش‌بس و اجرای توافق را با سرعت بیشتری پیش ببرند. دولت لبنان نیز در حال آماده‌سازی یک پیشنهاد جدید برای تکمیل اجرای سایر بندها به نحوی است که رضایت همه طرف‌ها را جلب کند.

بوحبیب در ادامه افزود: دولت لبنان از درخواست برای از سرگیری مذاکرات فوری در روز پنجشنبه ۱۵ اوت در دوحه یا قاهره به منظور نهایی کردن توافق و آغاز اجرای آن حمایت می‌کند. اکنون زمان آن رسیده است که قاطعانه عمل کنیم و به تعهدات خود برای برقراری صلح و کمک به آسیب‌دیدگان وقایع جاری و بازگشت آرامش به منطقه پایبند باشیم.

عادی‌سازی روابط با روسیه بسیار دشوار خواهد بود
هم اکنون بخوانید

کشورهای آمریکا، قطر و مصر بامداد امروز (جمعه) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافق برای توقف درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرا به مراحل نهایی رسیده و باید بدون تاخیر اجرایی شود. این کشورها تاکید کردند که تنها جزئیات محدودی از توافق باقی مانده و باید بر روی آنها کار شود.

بر اساس این بیانیه، «پس از ماه‌ها تلاش، میانجیگران آماده هستند تا پیشنهاد نهایی را به حماس و اسرائیل ارائه کنند.»

این کشورها از حماس و رژیم صهیونیستی خواستند تا مذاکرات را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند تا جزئیات پایانی طی یک هفته نهایی شده و اجرای آن آغاز شود.

در پاسخ به این بیانیه، دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم مذاکره‌کنندگان خود را برای شرکت در نشست ۱۵ اوت به محل مذاکرات اعزام خواهد کرد. هدف از این اعزام، نهایی کردن جزئیات و اجرای «توافق چارچوبی» است.

یک مقام آمریکایی تصریح کرد که اسرائیل از بیانیه مشترک درباره غزه استقبال کرده و قطر و مصر در تلاش هستند تا حماس نیز آن را بپذیرد.

این در حالی است که «بتسلئیل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، با انتقاد از بیانیه میانجی‌ها اظهار داشت: «این مذاکرات برابری خیالی میان گروگان‌های دو طرف ایجاد می‌کند. زمان برای افتادن در تله‌ای که میانجی‌ها می‌خواهند ما را مجبور به توافقی کنند که به حماس اجازه بازسازی توانمندی‌هایش را می‌دهد، فرا نرسیده است.»

او افزود: «این توافق به حزب‌الله اجازه می‌دهد در مرزهای شمالی باقی بماند و پاداشی برای آن و حملات ایران علیه اسرائیل خواهد بود.» اسموتریچ همچنین از نتانیاهو خواست که از خطوط قرمز امنیتی رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی نکند.

واکنش واتیکان به طرح معامله قرن
هم اکنون بخوانید

تا لحظه انتشار این خبر، جنبش حماس هنوز به این بیانیه واکنشی نشان نداده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا