چهار دوره شوراي شهر بدون خروجي براي زنان!

طي چند روز اخير به بررسي مجموعه مصوبات شوراي شهر تهران از دوره اول تا كنون مي پرداختم تا رويكرد شوراي شهرها در چهار دوره قبلي نسبت به موضوعات محل دغدغه زنان در شهر را پايش كنم و آنچه برايم تعجب اور بود آنكه شورايي كه محل قانون گذاري و نظارت بر عملكرد مديريت شهري است حداقلي ترين مصوبه را در حوزه زنان به صورت خاص داشته است !

شوراي شهر تهران از ابتدا تاكنون ١١ زن را عضو خود داشته است ولي اگر بخواهيم به بررسي نگاه ويژه آنها نسبت به مسايل زنان داشته باشيم چندان خروجي ملموس نيست ، به طوري كه زنانه شدن فقر ، آسيب هاي اجتماعي ، افزايش تعداد زنان سرپرست خانوار و مشكلات دختران و زنان متكدي و كارتن خواب از بديهي ترين و ملموس ترين مواري بود كه هيچ كس نمي توانست آنها را انكار كند.

از سوي ديگر بايد گفت كه زنان شوراي هاي شهر در اقدامي حداقلي مي توانستند براي حضور زنان در جايگاههاي تصميم سازي و اجرايي شهرداري تهران و سازمانهاي تابعه به رايزني و فرهنگ سازي بپردازنند كه اين خود موجب ترويج نگرش هايي براي تدوين اعتماد نو به نقل از برنامه هايي متمركز بر حل مسايل زنان در شهر مي شد

تعداد زنان مدیرکل در آخرین رتبه سازمانی که همان ١٦ است، پنج نفر، در رده ١٥ به عنوان معاونان مناطق و مدیران اداره کل، ٣٠ تا ٤٠ نفر و در رده ١٤ که شهرداران نواحی هم در آن رده قرار دارند، حدود ١٠٠ نفر هستند. اگر این تعداد را در مقابل ٣٦ هزار و ٦٨٠ کارگر و کارمند رسمی و پیمانی و قراردادی شهرداری تهران تا سال ٩٢ که بیش از پنج هزار نفر آنها را زنان تشکیل می‌دهند، قرار دهیم، چطور شعارهای مختلف شهردار تهران درباره تلاش برای دادن سهم ١٠درصدی به زنان در مدیریت شهرداری تهران محقق شده است؟

روحانی برای جلب آرا، از روش‌های دوستانش در سال ۸۸ بهره برد
هم اکنون بخوانید

اگرچه آمار سال ٩٢ کارکنان شهرداری تهران در تابستان سال ٩٣، یکباره جهش زیادی دارد و طبق اعلام معاونت منابع انسانی، مجموع کارکنان شهرداری از ٣٦ هزار نفر به ٥٩ هزار نفر و تعداد زنان شاغل نیز از ٥ هزار و ٢٠٠ به ٩ هزار و ٧٠٠ نفر می‌رسد اما در همین آمار هم همان تضاد قبلی مشهود است. اين بررسي نشان مي دهد كه نسبت به نقش زنان در اداره مطلوب شهر همچنان نگاهها مبتني بر انگاره هايي ذهني است كه تنها شانس حضور زنان را در همان پست هاي كارشناسي تقليل ميدهد.

بنابر امارهاي موجود در این سال‌ها حدود ٧٠٠ نفر از زنان پیشنهادی و متقاضی به عنوان مدیر در کانون‌های ارزیابی شهرداری تهران، ارزیابی شده‌‌اند و از میان آنها بیش از صد زن انتخاب شده‌‌اند تا در موقعیت‌های مدیریتی نواحی به کار گرفته شوند . تعداد زنانی که در این ١٠ سال دوره مدیریتی محمدباقر قالیباف در رده‌های بالای شهرداری حضور داشته‌‌اند، آن‌قدر انگشت‌شمارند که کار را برای ارزیابی سخت نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا