گلایه رئیس علوم پزشکی اراک از صنایع/ولیعصر آخرین تیر در ترکش ماست

دکتر سید محمد جمالیان نوزدهم آبانماه با حضور در صحن رسمی شورای شهر اراک بیان کرد: برای مقابله با بیماری های اپیدمیک هیچ راهی جز پیشگیری وجود ندارد و در واقع درمان مرحله آخر است و تا امروز هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد.

وی با اشاره به وخامت این بیماری و با تاکید بر لزوم کاهش عادی انگاری موجود نسبت به این بیماری افزود: در هشت سال دفاع مقدس استان مرکزی ۶۲۰۰ شهید را تقدیم کرد، اما در بحث بیماری کرونا اگر روزانه به صورت میانگین ۲۰ فوتی داشته باشیم، در کمتر از یک سال تعداد جان باختگان این ویروس با شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی برابری می کند.

جمالیان تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در ماه های آتی موارد ابتلا و فوت افزایش خواهد داشت، اما چرا در پیشگیری موفق نبوده ایم؟ هر جا موفقیتی حاصل شد، حاصل قرنطینه خوب بوده است، اما تا امروز نه توانستیم اقتصاد را به خوبی پیش ببریم و نه در تحقق سلامت موفق بودیم و فقط توقع ایجاد شد. امروز رییس اتاق اصناف بارها تکرار می کند که اصناف دین خود را ادا کرده اند، اما آیا به جز دو هفته پایانی اسفندماه و دو هفته نوروز تعطیلی در اصناف داشتیم؟

وی با بیان اینکه با رها کردن شرایط، در کمتر از یک ماه آینده همین مردم که امروز درگیر عادی انگاری شده اند به مراکز درمانی مراجعه می کنند و تخت خالی برای ارائه خدمات به آنها نخواهیم داشت، گفت: نه تنها تخت خالی بلکه اکسیژن، پرستار و پزشکی هم نخواهیم داشت و مسلما در این شرایط همراهان بیمار شهر را بهم می ریزند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: به دنبال بزرگنمایی و سیاه نمایی یا نادیده گرفتن زحمات نیستیم، اما به عنوان متولی سلامت، وظیفه دارم که بگویم دو هفته آینده در این شهر چه اتفاقی می افتد.

وی تصریح کرد: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا مقرر شده است از ۲۰ آبان صنوف در ساعت ۱۸ عصر تعطیل شوند، اما با قاطعیت اعلام می کنم هیچ اتفاقی نمی افتد، چون مصوبات اجرایی نمی شود، هنوز مراسم عروسی و ختم برقرار است و مشاغل دو، سه و چهار همچنان فعالند.

جمالیان با تاکید بر اینکه تجربه هشت ماهه دنیا نشان داده راه درمانی جز رعایت صحیح پروتکل ها وجود ندارد، گفت: مشکلات اقتصادی را درک می کنیم، اما اگر آرایشگاه زنانه و تالارها را ببنیدیم بیش از ۵۰ درصد مشکلات حل می شود، چرا هنوز در این شهر عرضه قلیان را شاهدیم در صورتی که سه سال پیش در این کشور مصوب شده است عرضه قلیان ممنوع است. در واقع عملا در ابتدایی ترین امور همچنان درجا می زنیم.

وی تصریح کرد: به دنبال انتقاد نیستم، اما نتیجه و تبعات مشکلات امروز دو هفته دیگر دامنگیر همه ما می شود. زمانی که در بیمارستان تخت وجود نداشته نباشد، همه چیز زیر سوال می رود.

راه‌اندازی موزه اتوبوس در آینده‌ای نزدیک/استفاده 99 درصد مسافران از ماسک
هم اکنون بخوانید

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: قبول داریم حاضرین در بازار روزها مشکلات اقتصادی دارند، اما تجمعات در اینگونه فضاها به شدت بالاست و سلامت مردم را به خطر انداخته است. اگر امروز این مجموعه ها بسته شوند، بهتر از این است که فردا با خطراتی که ایجاد می شود، تعطیل شوند. باید این وضعیت یک بام و دو هوا را خاتمه ببخشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچ خواسته ای جز اجرای مصوبات و رعایت پروتکل ها نداریم، اما مصوبات به شکل باید و شاید اجرایی نمی شود، گفت: گندزدایی ترمینال مسافربری هر شب توسط شهرداری انجام می شود، در آرامستان اراک به جهت جلوگیری از تردد دیوار کشیده شد، اما برخی رفتارها و بی اهمیتی مردم باعث بی انگیزگی می شود، مسلما ادامه این بیماری برای همه تبعات دارد و برای حفظ سلامت جامعه باید مقاومت کرد.

جمالیان ساماندهی اغذیه فروش ها، مدیریت پسماند و جلوگیری از دپوی پسماند در کوچه ها، ایجاد حساسیت اجتماعی در مبلمان شهری و نصب بنر و بیلبورد اطلاع رسانی، گندزدایی پارک ها و اماکن عمومی و میادین تره بار، جلوگیری از مصرف قلیان در پارک ها، مشارکت در اعمال محدودیت ها بویژه از ساعت ۱۸ به بعد، مشارکت فعالانه در جلوگیری از تجمع در اماکن تحت پوشش و پارک ها تحت نظر شهرداری را از جمله خواسته های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک دانست.

وی با بیان اینکه توقع داریم طی یک ماه آینده مصوبات به درستی و با جدیت انجام شود، اما در حال حاضر اتوبوس ها با تکمیل ظرفیت مسافر سوار می کنند و باید برای این مشکل چاره اندیشی شود و شرایط خاص را بپذیریم، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹۰ بیمار در بیمارستان امیرالمومنین و  ۱۲۰ بیمار در بیمارستان آیت الله خوانساری بستری هستند، ظرفیت اکسیژن سازها با وجود اینکه ۳ برابر شده است اما جواب نمی دهند و از دیشب میزان خلوص اکسیژن در بیماری خوانساری افت کرده است. در تابستان ۱۲ میلیارد تومان دستگاه اکسیژن ساز خریداری شد، اما همچنان کمبود وجود دارد، کپسول ها در کمتر از ۲ تا ۳ ساعت خالی می شوند و این شرایط تهدید بزرگی است.

جمالیان اضافه کرد: بیماران سرطانی بستری در بیمارستان آیت الله خوانساری به بیمارستان امیرکبیر منتقل شدند، کل ظرفیت بیمارستان آیت الله خوانساری به کرونا اختصاص یافت و تا آخر هفته اگر با همین منوالپیش برویم ظرفیت این بیمارستان تکمیل می شود و در این شرایط فقط بیمارستان ولیعصر برای بستری بیماران کرونایی باقی می ماند.

وی تصریح کرد: بیمارستان ولیعصر تنها مرکز جراحی استان است و اگر بخشی از آن به بیماران کرونا اختصاص یابد و تکمیل ظرفیت شود عملا مرکزی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان نخواهیم داشت و در واقع تیر آخر ما بیمارستان ولیعصر با حداکثر ۱۰۰ تخت بستری است که با این وضعیت اگر در مدار قرارگیرد به سرعت پر می شود.

چرا فشار خون بالا می‌رود؟
هم اکنون بخوانید

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: در کنار کمبود فضا، مشکلات پرستاری و کمبود منابع مالی وجود دارد، برای هر بیمار ۶ میلیون تومان هزینه می شود که بازگشتی ندارد، برای هر پرستار در هر شیفت کاری یک میلیون تومان لباس حفاظتی تهیه می شود که آنهم بازگشتی ندارد و تقریبا تمامی دانشگاه های علوم پزشکی به سمت ورشکستگی عظیمی پیش می روند.

وی با بیان اینکه از صنایع گلایه دارم، گفت: فولاد مبارکه اصفهان به کل کشور نامه زد و برای تامین اکسیژن مایع ویژه مراکز درمانی بیماران کرونایی اعلام آمادگی کرد، اما در استان مرکزی کارخانه های اکسیژن ساز قیمت را دو برابر کردند و می گویند باید نقد پرداخت شود، اتاق بازرگانی اصفهان ۸۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمک کرده است، اما در استان مرکزی صنایع به دنبال گرفتن ماسک و دستکش از دانشگاه هستند.

جمالیان بیان کرد: آیا در این استان کارخانه سود ده وجود ندارد؟ آیا این صنایع در ایجاد آلودگی سهمی ندارند که در این بحران پشت به مردم و دانشگاه کرده اند؟ چه کسی باید صنایع را دعوت کند؟ همه جا می گوییم و خواستار کمک صنایع هستیم، اما دریغ از یک بازخورد.

وی با تاکید بر اینکه کادر بهداشت و درمان خسته اند، شرایط بسیار سختی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۴۵۱ پرستار، پزشک و بهیار مبتلا شده اند و هرکدام از مدار خارج شود فشار به باقی پرسنل می آورد. اگر تاب آوری تمام شود ممکن است روزی برسد که خدمات در مراکز درمانی دریافت نشود. تحت فشار قرار داریم، اصلا مباحث مالی را به میان نمی آورم در حالی که در همین لحظه پرسنل بهداشت سه ماه است که حقوق نگرفته اند و هر روز اعلام می کنیم که عصرها از مراکز عمومی، پاساژها و… بازرسی کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: کرونا امروز مسئله مرتبط با دنیاست و هرجا در برابر کرونا موفق بوده نتیجه همدلی بوده است، در استان مرکزی در اسفند و فروردین نتیجه همدلی را به چشم دیدیم و حالا نتیجه بی تفاوتی را شاهدیم و امروز فوتی ها به ۲۰ نفر رسید.

جمالیان تاکید کرد: دورنما خوب نیست و سن فوتی های ما در حال کاهش است، قبلا فوتی ها بالای ۷۰ سال سن داشتند، اما امروز سن فوتی ها به بالای ۶۰ سال رسیده و امیدوارم دو هفته دیگر نگویم به بالای ۵۰ سال رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا