مجتمع دفع و پردازش آرادکوه از معضلات بزرگ شهرستان ری

زهره عبادتی در گفت و گو با ایسنا درباره معضلات ناشی از فعالیت مجتمع آرادکوه برای شهرستان ری اظهار کرد: این مرکز در شهرستان ری قرار دارد و روزی حدود ۷۰۰۰ تن پسماند به آن وارد می‌شود همچنین حضور این مرکز باعث شده که واحدهای آلاینده‌ای مانند بازیافت غیرمجاز پسماند به‌صورت حاشیه‌ای در اطراف مرکز آرادکوه و در بخش‌های مختلف شهرستان بویژه بخش کهریزک شکل بگیرند که پسماندها را از طریق مرکز آرادکوه دریافت می‌کنند و باعث ایجاد آلودگی در خاک، آب و هوا می‌شوند.

وی ادامه داد: تعداد این واحدهای آلاینده بسیار زیاد است و ما نیز به عنوان اداره محیط زیست برخوردهای بسیار زیادی با این واحدها داشته‌ایم اما به‌دلیل اینکه این واحدها فرایند فعالیت بسیار ساده‌ای دارند، به‌راحتی جابه‌جا و در محل‌های جدید مستقر می‌شوند.

عبادتی روانه شدن فاضلاب‌های شهر تهران به شهر ری را از دیگر معضلات این شهرستان دانست و گفت: متاسفانه این فاضلاب‌ها دارای آلایندگی‌هایی هستند و در زمینه آبیاری کشاورزی و آلودگی خاک معضلات زیادی بوجود آوردند. طبق مصوبه‌ای که سال گذشته توسط هیئت وزیران در این زمینه ابلاغ شد تکلیف دستگاه‌ها در حل این مشکل روشن و قرار شد یکسری اقدامات پایه‌ای مانند احداث تصفیه‌خانه و همچنین یکسری اقدامات کوتاه مدت مانند برخورد با عوامل آلاینده و کشاورزان متخلفی که از آب فاضلاب برای آبیاری‌ها استفاده می‌کردند، صورت گیردو در این‌ زمینه اقدامات زیادی صورت گرفت اما باید تداوم داشته باشد و تا زمانی که تصفیه‌خانه‌ها در این شهرستان احداث نشوند فاضلاب و معضلات آن ادامه خواهد داشت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری همچنین با اشاره به اینکه شهرستان ری وسعت زیادی دارد و همین مساله باعث شده تا صنوف مزاحمی را از پایتخت به این شهرستان انتقال دهند، تصریح کرد: تعداد زیاد این صنوف و واحدهای صنعتی باعث شده حجم تولید پسماند و فاضلاب این شهرستان افزایش پیدا کند، همچنین افزایش ترافیک ناشی از تردد پرسنل و کارمندان این صنوف مشکلاتی را در شهرری بوجود آورده است.

بررسی گزارش حسابرسی رسمی شورا از سازمان بوستان‌ها و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: شهرری دارای اراضی ملی آزاد زیادی است که باعث شده افراد سودجو پسماندهای خود را در این مناطق تخلیه کنند یا بسوزانند، البته با توجه به برخوردهای زیادی که طی سه سال اخیر با متخلفین داشته‌ایم، این مشکل تا حد زیادی کاهش پیدا کرده اما هنوز به «نقطه صفر» که مطلوب اداره محیط زیست باشد نرسیده است. خوشبختانه اکنون بخشداری‌ها و شهرداری‌ها گشت‌های خود را فعال کرده‌اند و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

عبادتی ضمن بیان اینکه واحدهای صنعتی بزرگی در شهر ری وجود دارند گفت: ماهیت صنعتی بودن این شهرستان باعث شده که همیشه شاهد حضور آلایندگی‌ها بخصوص در هوا باشیم اما اقدامات خوبی در زمینه کنترل، پایش و نظارت بر منابع ثابت آلاینده مانند پالایشگاه‌ها و شرکت‌های سیمان و … داشته‌ایم و این واحدها توانسته‌اند سیستم‌های کنترلی خود را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: سال گذشته به واحدهای صنعتی بزرگ اجازه استفاده از سوخت‌های سنگین را ندادیم و نتایج آزمایش‌ها و سنجش‌های ما نشان می‌دهد که این واحدها توانسته‌اند تا حد زیادی به استانداردهای لازم برسند و هرچه نظارت بیشتر باشد به‌طور قطع ضریب آلایندگی هم کاهش پیدا می‌کند.

عبادتی درباره گشت و پایش‌های اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری گفت: طی دو ماه ابتدایی سال ۳۴۲ واحد صنعتی و خدماتی را پایش و برای ۴۳ واحد اخطاریه ابلاغ کرده‌ایم همچنین  ۸۸ واحد آلاینده جدید طی این مدت شناسایی شده‌اند و  ۳۵ مورد نمونه‌برداری از خروجی تصفیه‌خانه و خروجی دودکش کارخانه‌ها صورت گرفته است. ۱۲۳ پرونده حقوقی را بررسی و پیگیری  و ۷۳ واحد آلاینده را جمع‌آوری کرده‌ایم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه منابع ثابت آلاینده قابل کنترل هستند، خاطرنشان کرد: معضل اصلی آلودگی هوا در شهرستان ری، تردد ماشین‌های سنگین است. شهرستان ری دارای بیشترین تعداد انبار و بارانداز در استان تهران است همچنین حضور تعداد زیاد صنایع و صنوف مزاحم در این شهرستان تردد انواع کامیون و تریلی را به‌دنبال دارد که عمدتا سوخت سنگین مصرف می‌کنند. این وضعیت باعث شده همیشه در فصول پاییز و زمستان به‌دلیل وارونگی هوا، شاهد آلودگی هوا در شهرستان ری باشیم.

کشف ۵۷ ماینر بیت‌کوین از یک خودرو در پایتخت
هم اکنون بخوانید

وی با تاکید بر اینکه آلودگی‌های زیست محیطی بر سلامت انسان‌ها تاثیر گذار است، اظهار کرد: اثرات آلودگی‌های زیست محیطی در بلند مدت خود را نشان می‌دهد به‌ویژه آلاینده‌های موجود در فاضلاب که ممکن است خاصیت تجمع زیستی داشته باشند، کم کم در خاک تجمع کنند، وارد گیاه و زنجیره غذایی و در نهایت از دام به انسان منتقل شوند. این گونه آلاینده‌ها می‌تواند در بلند مدت اثرات مخربی بر سلامت داشته باشند. از این رو باید به سمت توسعه پایدار و استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوینی که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند، سوق پیدا کنیم.

عبادتی در پایان گفت: اداره محیط زیست شهرستان ری صنایع بزرگ را رصد و پایش می‌کند و تا حد قابل قبولی توانسته‌ است آلایندگی‌های آن‌ها را مدیریت کند اما مدیریت منابع متحرک آلاینده و تردد خودروهای سنگین که به خاطر بارگذاری بیش از حد در شهرستان اتفاق افتاده است تا حدودی از کنترل محیط زیست و نظارت محیط زیست خارج است. ما امیدواریم سیاستگذاری در سطح استان به سمتی برود که مقداری به بارگذاری‌های زیاد صنعتی بویژه انتقال صنوف مزاحم و ایجاد مجتمع‌های صنفی جدید و شهرک‌های صنعتی جدید در شهرستان ری نگاه دقیق‌تر و توجه بیشتری شود تا بتوانیم وضعیت زیست‌محیطی این شهرستان را بهبود بخشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا