"جام سه پایه" خرند و "منبر چوبی امامزاده عبدالله" جوین ثبت ملی شدند

مهدی جمال اظهار کرد: این منبر در امامزاده عبدالله جوین که یکی از روستاهای شهرستان سرخه در استان سمنان است قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان، وی با اشاره به ثبت ملی پنج اثرتاریخی منقول از استان سمنان در فهرست آثار ملی افزود: پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده های این آثار که در دفتر ثبت و حریم اداره ‌کل تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تایید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی ثبت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ادامه داد: این آثار شامل: منبر چوبی امامزاده عبدالله روستای جوین، وقفنامه عمید الملک سمنانی،صندوق چوبی امامزاده تاج الدین روستای پرور، جام سه پایه سفالی و ظرف دوقلوی ادویه دان تپه محوطه باستانی روستای خرند شهرستان مهدیشهر است.

جمال با اشاره به قدمت آثار ثبت ملی شده افزود:این آثار ثبت شده مربوط به دوره های ایلخانی، تیموری و عصر آهن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود:  تعداد آثار تاریخی منقول ثبت شده استان با این ۵ اثر به ۳۳ اثر افزایش می یابد.
روستای کوهستانی جوین در کنار رودخانه جوین (شرق امامزاده شاهزاده محمد زید) و بر دامنه جنوبی کوه میان‌تیغ در حاشیه جنوبی کوه‌های البرز واقع است و امامزاده عبدالله، محراب سلجوقی، آبشار تریک، قلعه باستانی و…از جاذبه های آن هستند.

انتهای پیام

معرفی نامزدهای جشنواره‌ی سینما حقیقت / «خسوف» در صدر
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا