سهم ۵۰ درصدی صنایع کوچک از ایجاد اشتغال

به گزارش ایسنا، اصغر مصاحب اظهار کرد: بیش از ۶ دهه از زمان اجرای اعتماد نو به نقل از برنامه‌های توسعه‌ای در سطح کشور می‌گذرد، در حقیقت در اعتماد نو به نقل از برنامه‌های توسعه اول و دوم ۷ ساله پیش از انقلاب توجه به مقوله صنعتی شدن بسیار پایین و نگاه‌ها بیشتر زیرساختی بود، چراکه کشور در ابعاد مختلف هنوز حرکتی را آغاز نکرده بود. در اعتماد نو به نقل از برنامه سوم توسعه پیش از انقلاب توجه دولت به این مقوله معطوف شد.

وی افزود: پس از اعتماد نو به نقل از برنامه چهارم، سازمان نواحی صنعتی در ایران شکل گرفت و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های بعدی پیش رفت و نواحی، صنایع کوچک و نواحی صنعتی شکل گرفتند. در سال ۸۴ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی شکل گرفت و در سال ۹۰ به عنوان دستگاه توسعه‌ای معرفی شد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: صنایع کوچک و متوسط بخش عمده‌ای از مسیر توسعه کشورها را آماده کرده و به رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کنند. به این معنا که از طریق مولفه‌هایی نظیر پویایی صنعتی، ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد درآمد، رشد اقتصادی در سطح کشورها اتفاق می‌افتد.

مصاحب با بیان اینکه قریب به ۵۰ درصد اشتغال کشور در حوزه صنایع کوچک است، گفت: توجه به مقوله صنایع کوچک و متوسط در مسیر توسعه کشور تاثیرگذار است و از این بابت سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی علاوه بر مباحث زیرساختی، بیشتر رویکرد توسعه‌ای و حمایت را دنبال می‌کند.

رونمایی از قرارداد احداث دو طرح پتروشیمی عظیم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر رویکرد صنایع کوچ و متوسط بیشتر بر مبنای توجه به کلینیک‌های کسب و کار و استفاده از ظرفیت‌ واحدهای فناور و دانش بنیان است. وزارت صمت به صورت عام و سازمان صنایع کوچک به صورت خاص به دنبال قرابت شرکتهای دانش بنیان و صنعت است و در تلاش است که بتواند اقتصاد دانش بنیان داشته باشد و این مسیر در صورتی محقق خواهد شد که رویکردی دوطرفه در این زمینه وجود داشته باشد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها باید مسیر را از دانشگاه آموزشی به پژوهشی و در نهایت به کارآفرین طی کنند تا در سطح جهانی قرار گیرند. امروز دانشگاه برای کارآفرین شدن باید در خدمت صنعتی باشد که می‌خواهد مسیر انقلاب چهارم صنعتی را طی کند.

مصاحب خاطرنشان کرد: امسال ۶ واحد صنعتی از بین شهرک‌های صنعتی استان مرکزی آمادگی دریافت مجوز دانش بنیان دارند که ۳ واحد مجوز را دریافت کرده‌اند. همچنین در کشور ۵۳۰ شرکت در حال حاضر شناسایی و به بیش از ۲۸۰ واحد تولیدی برای دریافت مجوز دانش بنیان کمک شده است.

وی افزود: در دو سال اخیر حدود ۷۰ کنسرسیوم صادراتی در کشور ثبت و بیش از ۶۸ شرکت مدیریت صادرات راه‌اندازی شده است. با همکاری بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و صاحب نظران این حوزه، لایحه حمایت از کنسرسیوم آماده و از طریق بخش خصوصی به مجلس ارائه خواهد شد تا ظرف مدت ۴۵ روز تصمیم لازم اتخاذ شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: یکی از گره‌های اصلی کار صنایع در کشور در حال حاضر، بحث تامین مالی و زنجیره تامین است. یک مدل تامین مالی از مهر ماه سال ۹۷ آغاز شده و در ۲۹ استان دوره آزمایشی آن برگزار و سامانه سکوک در این راستا در کشور پیاده‌سازی شده است.

شکایت نمایندگان مجلس از بانک ها به قوه قضائیه
هم اکنون بخوانید

مصاحب درباره ورود واحدهای کوچک و متوسط در بورس بیان کرد: ۲۸۰ شرکت کوچک و متوسط در بورس برای عرضه سهام تشکیل پرونده داده و ۱۷ شرکت تا الان وارد بورس شده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر قرار است رونق تولید رخ دهد باید بخش خصوصی، دولت و مردم در کنار هم بوده و نگاه ویژه‌ای به صنایع کوچک و متوسط ایجاد شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =

دکمه بازگشت به بالا