درباره‌ی مردی که قانون دردناک عتیقه را لغو کرد

به گزارش ایسنا، روح الله شیرازی در آئین «فرّ فیروز – مفاخر میراث‌فرهنگی ۵» که بزرگداشت «فیروز باقر زاده» را در دستور کار خود داشت، و در شرایطی که به جز چند دوست قدیمی وی، تعداد انگشت شماری از باستان‌شناسان در این آئین بزرگداشت شرکت داشتند، یکی از مهمترین اقدامات فیروز باقرزاده را تدوین ساختار و تشکیلات جدیدی دانست که باعث تحول بنیادی در حوزه مطالعات باستان شناسی شد و بیان کرد: اغلب افراد، دوران مسئولیت باقرزاده را دوران طلایی باستان‌شناسی ایران می‌دانند.

او انضباط کاری و اعتماد به دیگر همکاران خود را از مهمترین موضوعات دوران مسئولیتِ باقرزاده دانست و ادامه داد: تکریم و صحبت درباره کسی که برای نخستین بار رویکردهای نوین و علمی را در باستان‌شناسی ایران مرسوم کرد، کارِ سختی است.

وی با اشاره به این‌که باقرزاده نخستین رئیس کمیته میراث جهانی یونسکو بود، به طرح تشکیل مرکز باستان‌شناسی ایران با هدف قانونمند کردن، ضابطه‌مند کردن و ساماندهی کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران که توسط او تشکیل شد، اشاره کرد و ادامه داد: اغلب افراد، دوران مسئولیت باقرزاده را دوران طلایی باستان شناسی ایران می‌دانند.

او همچنین با اشاره تلاش‌های باقرزاده برای احیای دوباره‌ی فعالیت‌های باستان‌شناسی که در دوران قبل از او رها شده بود، اظهار کرد: دکتر باقرزاده تلاش کرد تا تهیه‌ی ابزار کار و وسایل پیشرفته و مورد نیاز برای کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی مانند دوربین‌های عکاسی، نقشه‌برداری و ایجاد و تأسیس لابراتوارهای تخصصی به کمک علوم میان رشته‌ای می‌توانستند برخی از مسائل و مشکلات باستان شناسی و امور مربوط به حفاظت و مرمت را برطرف کنند به خدمت باستان‌شناسی بگیرد.

وی چابک‌سازی در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها را از مهمترین کارهایی دانست که او در طول فعالیت خود انجام داده بود، کاری که باعث کاهش هزینه‌های زمانی و کاری در باستان‌شناسی می‌شد.

به گفته‌ی شیرازی، لغو قانون تقسیم اموال و اشیای فرهنگی در هیأت‌های مشترک ایرانی و خارجی که تا قبل از این مرسوم بود و حضور در مجامع علمی و بین‌المللی از مهمترین ویژگی‌های دوران خدمت باقرزاده بود.

باقرزاده دانش‌های جانبی در حوزه باستان‌شناسی را وارد این رشته کرد

عبدالرسول وطن‌دوست نیز در سخنانی با اشاره به این‌که ثبت سه اثر جهانی ایران در یونسکو برای اولین بار با حمایت‌های باقرزاده انجام شده، گفت: او موضوع مرمت علمی در کشور را برای اولین بار راه اندازی کرد. همچنین وارد کردن دانش‌های جانبی در حوزه باستان‌شناسی در ایران نیز توسط وی انجام شد.

سید احمد محیط طباطبایی – رئیس ایکوم ایران – نیز در سخنانی با بیان این‌که سابقه طولانی و پژوهشی باقرزاده، جامعیت خاصی نسبت به موضوع باستان‌شناسی پیدا شد به طوری‌که از او در ابتدا به عنوان یک شخصیت اخلاقی و فرهنگی یاد می‌شود، ادامه داد: علم را همه دارند، اما وقتی با خصلت‌های اخلاقی جمع می‌شود شخصیتی مانند باقرزاده شکل می‌گیرد که به عنوان یک الگو از آن یاد می‌شود.

انتهای پیام

بهره برداری از ۱۳۵ طرح میراث فرهنگی و ۱۸۳ طرح آموزش و پرورش با دستور روحانی
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا