نحوه شناسایی استعدادهای درخشان از سوی بنیاد ملی نخبگان/ به چه کسی نخبه می گویند؟

سید محمد صادق موحد معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره ملاک های تعیین استعداد های درخشان اظهار کرد: برای تشریح این مفهوم کلیدواژه‌هایی که در سند راهبری کشور در امور نخبگان تعریف و مشخص شده است. در این سند آورده شده که صاحب استعداد برتر، فردی است که با توجه به ویژگی های ذاتی خود امکان رسیدن به مرحله نخبگی را داراست اما هنوز زمینه برای شناسایی  کامل و بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است همچنین نخبه فردی برجسته و کارآمد است که در خلق و گسترش علم، فناوری،‌ هنر،‌ ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش های اسلامی اثرگذاری بارزی داشته باشد و فعالیت های وی بر پایه هوش و توانمندی های ذاتی از یک سو و خبرگی و تخصص اکتسابی از سویی دیگر باعث سرعت در اعتلای کشور است.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: فعالیت نخبگانی فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه  با اثر گذاری محسوس بر پیشرفت کشور است .‌ بر همین اساس بنیاد ملی نخبگان متناسب با جامعه مخاطب، طرح‌های توسعه‌ای دارد که برای شناسایی مخاطبان و با اهداف مدنظر هر یک از تسهیلات، معیارهایی را با وزن‌های مشخص و متناسب با هم در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب دانش آموختگان دانشگاه ها،  خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جامعه مخاطب از میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها انتخاب کنیم تمرکز بر فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی، فعالیت‌های فناوران و فرهنگی است.

موحد درباره شیوه گزینش مستعدان هنری ومخترعین اذعان کرد: اگر بخواهیم مستعدین هنری را انتخاب کنیم تمرکز بر بروندادهای هنری داریم و سوابق آموزشی وی تأثیر بسیار کمتری دارند علاوه براین به منظور شناسایی مخترعین برتر نیز تمرکز بر دستاوردهای نوآورانه آنان است. لازم به ذکر است عبارت استعدادهای درخشان مختص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور شناسایی متقاضیان از میان دانشجویان و دانش‌آموختگان برای ارائه تسهیلاتی نظیر تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بدون آزمون است.

قبل از قبولی چک اول استعلام بگیرید+ جزئیات
هم اکنون بخوانید

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان درباره دوره های آموزشی برای این افراد گفت: بنیاد تلاش می‌کند که با اهدافی نظیر هدایت اجتماع دانشجویان برتر در زمینه‌های تخصصی فعالیت‌های علمی، پشتیبانی از فعالیت‌های علمی اجتماع دانشجویان برتر در سطح مؤسسه‌های آموزش عالی، رفع موانع پیشرفت اجتماع نخبگانی دانشجویان، طراحی روند رشد تدریجی و پیوسته دانشجویان مستعد تحصیلی در مسیر نخبگی، طرح توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور با نام طرح شهید وزوایی را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه بعد از شناسایی دانشجویان مستعد که به صورت سالیانه انجام می شود اظهار کرد: هر یک از دانشجویان از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی می توانند از سبدهای حمایتی بنیاد استفاده کنند. در قبال هریک از تسهیلاتی که دریافت می‌کنند لازم است تعهداتی انجام دهند که در نهایت به توانمند شدن ایشان کمک می‌کند علاوه بر طرح شهید وزوایی طرح هایی نظیر توسعه هسته‌های دانشجویی مسئله‌محور (طرح شهید احمدی روشن) و توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی) نیز برای دانشجویان اجرا می‌شود.

موحد به نحوه اجرای طرح شهید احمدی روشن اشاره کرد و افزود: در این طرح دانشجویان مستعد حول یک مسئله واقعی و تحت نظر یک استاد خبره فعالیت تیمی یکساله را انجام می‌دهند علاوه بر طرح‌های فوق، بنیادهای نخبگان استانی با همکاری سایر نهادهای هر استان، در طول سال به‌طور مستمر، کارگاه‌‎های دانش‌افزایی، مهارت‌آموزی، تربیتی، علمی-ترویجی، معرفتی-هویتی و مشاوره‌ (حقوقی، کارآفرینی، روان‌شناسی، ازدواج و روابط خانواده) برای جامعه مستعدان کشور برگزار می‌کنند که با توجه به بستر مجازی ایجادشده، بسیاری از آن‌ها به‌صورت کشوری اجرا می‌شود.

 

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

بیش از ۱۴۲ میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا