باستان‌شناسان به دنبال کشف اسرار جمجمه‌های پاراکاس

کشف اسرار تعداد زیادی از جمجمه‌های بسیار کشیده‌ای که تبدیل به جمجمه‌های بیضی شکل شده‌اند در پاراکاس پرو همچنان و با وجود انجام مطالعات DNA بر روی تعداد محدودی از جمجمه‌ها همچنان ادامه دارد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، پاراکاس شبه جزیره‌ای در جنوب پرو است. در سال ۱۹۲۸ بقایای انسانی با جمجمه‌های بسیار کشیده یافت شد، اولین و رایج‌ترین تحلیل تغییر شکل عمدی جمجمه‌ها با بستن بانداژ در کودکی و جنبه فرهنگی این عمل بوده است اما مطالعات جدید ابهامات و سوالات بیشتری را مطرح کرده است.


نخست اینکه حجم جمجمه‌ها بیشتر از حجم جمجمه طبیعی است و در صورت تغییر شکل عمدی در بهترین حالت حجم جمجمه نباید تغییر کند با توجه به تعداد زیاد جمجمه‌های یافت شده احتمال افزایش حجم جمجمه بر اثر هیدروسفالی نیز ضعیف بود، همچین تغییر در جای و کوچکتر بودن فورامن مگنوم (سوراخ کف جمجمه که نخاع از آن خارج می‌شود) شک در عمدی بودن این تغییر شکل را بیشتر کرد. در همه این جمجمه‌ها سچور ساژیتال وجود ندارد و همجوشی بین استخوان‌های پاریتال دیده می‌شود ولی دلایل کافی برای تشخیص کرانیوسینوستوز (در پست‌های قبل معرفی شده) به دست نیامد.


طی چند سال اخیر مطالعات DNA بر روی تعداد محدودی از جمجمه‌ها انجام شده است ژن‌های جهش یافته متفاوتی تشخیص داده شده است همچنین نزدیکی‌های ژنتیکی بین این افراد با جمعیت‌های اوراسیا در شرق اروپا و خاورمیانه، تشخیص داده شد که نه تنها پاسخی به ابهامات قبلی نبود بلکه سوالات جدیدی درباره منشأ و مهاجرت آن‌ها ایجاد کرد. مطالعات بر روی این جمجمه‌های غیرطبیعی ادامه دارد و هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای چرایی این دفرمگی‌ها داده نشده است.

«سایه سرو بلند» به شبکه مستند رسید/ گرامیداشت اسلامی ندوشن در تلویزیون
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا