تولید ناخالص داخلی با رشد ۳ درصدی به ۷۵۳ هزارمیلیارد تومان رسید/ سهم ۱٫۱ درصدی نفت در رشد اقتصادی

به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از برنا، بر اساس آمار بانک مرکزی از ۷۵۳ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۶۹۰ هزار میلیارد تومان  آن مربوط به ارزش افزوده بخش غیرنفتی و ۶۳ هزار میلیارد تومان مربوط به ارزش افزوده بخش نفت است. طی نیمه نخست ۱۴۰۰ رشد واقعی ارزش افزوده بخش نفت ۱۵٫۳ درصد و رشد بخش بدون نفت، ۲٫۴ درصد است.

 

تولید ناخالص داخلی بر اساس قیمت‌های جاری نیز در مقایسه با نیمه نخست سال قبل، از ۱۷۷۴ هزار میلیارد تومان به حدود ۳۰۳۰ هزار میلیارد تومان در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰ رسیده که حدود ۷۱ درصد افزایش یافته است.

 

تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت

 

در فصل دوم ۱۳۹۹ اقتصاد کشور از رکود خارج شد و طی ۵ فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۰، به صورت مستمر ولی همراه با سرعت‌های متفاوت، رشد مثبتی را تجربه کرد.

 

تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثبات سال ۱۳۹۵ در تابستان۱۴۰۰ به حدود ۴۰۶ هزارمیلیارد تومان رسید که بالاترین رقم ارزش افزوده واقعی فصلی از ابتدای سال ۱۳۹۸ است. در قیاس با فصل مشابه سال قبل، در فصل دوم ۱۴۰۰ از سرعت رشد تولید ناخالص داخلی کاسته شد و به حدود یک درصد رسید که کمترین رقم رشد از فصل دوم سال ۱۳۹۹ به بعد است.

 

در مقایسه با فصل قبل، رشد تولید ناخالص داخلی در فصل تابستان ۱۴۰۰ حدود ۱۶٫۷ درصد بوده که در مقایسه با رقم مشابه در فصل دوم ۱۳۹۹ ،رقم کمتری است.

 

رشد تولید ناخالص داخلی به تفکیک فعالیت‌های اقتصادی

 

در نیمه نخست ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در میان رشته فعالیت‌های اقتصادی، بیشترین افزایش در تولید ناخالص داخلی، مربوط به گروه نفت با افزایش حدود ۱۵ درصدی است. پس از آن نیز بخش‌های صنعت ساخت و خدمات به ترتیب با افزایش ۵٫۷ درصد و ۱٫۹ درصدی قرار دارند .

تداوم ریزش ارزهای دیجیتالی با حمله مدیر ارشد بانک مرکزی آمریکا
هم اکنون بخوانید

 

تولید ناخالص داخلی گروه‌های ساختمان، کشاورزی و معدن نیز طی زمان مورد بررسی به ترتیب منفی ۱۶٫۹ درصد، منفی ۲ درصد و منفی ۰٫۳ درصد کاهش یافته است.

 

سه بخش خدمات از رشد اقتصادی ۳٫۳ درصدی طی نیمه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳ واحد درصد و سهم دو بخش نفت  و صنعت ساخت نیز به ترتیب ۱٫۱ واحد درصد و ۰٫۳ واحد درصد است.

 

مشارکت فعالیت‌های ساختمان و معدن در تامین رشد اقتصادی نیمه نخست ۱۴۰۰ ،کاهنده و به ترتیب منفی ۰٫۸ واحد درصد و منفی ۰٫۰۰۳ واحد درصد است.

 

رشد تولید ناخالص داخلی فعالیت‌های اقتصادی

 

ارزش افزوده گروه نفت در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل، حدود ۷ درصد افزایش یافته است. اگرچه از سرعت رشد ارزش افزوده این بخش برای دومین فصل پیاپی در تابستان ۱۴۰۰ کاسته شد ولی رشد این بخش در فصل مزبور از سایر گروه‌ها بیشتر است.

 

• پس از گروه نفت ارزش افزوده بخش گروه خدمات در نیمه نخست ۱۴۰۰، با افزایش ۴٫۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در جایگاه دوم قرار دارد. طبق داده‌های بانک مرکزی، پس از آنکه در بهار ۱۴۰۰ سرعت رشد ارزش افزوده این گروه افزایش یافت، مجددا در تابستان سالجاری از سرعت رشد آن کاسته شد.

 

 از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۴۰۰ رشد ارزش افزوده گروه خدمات تنها در ۴ فصل منفی بوده است. در بین اجزای گروه خدمات، ارزش افزوده فعالیت‌های مربوط به جا و غذا که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ طی ماه‌های متوالی در رکود به سر می‌برد، در فصل بهار ۱۴۰۰ از رکود خارج شد و در فصل دوم این سال هم از رشد مثبت ۲۷٫۲ درصد برخوردار بود.

خسارت سنگین بازارهای مالی امارات
هم اکنون بخوانید

 

سهم فعالیت‌های اقتصادی از تولید ناخالص داخلی

 

کل تولید ناخالص داخلی کشور در پایان شهریور سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. در سطح گروه‌های چهارگانه فعالیت‌های اقتصادی، گروه خدمات با سهم ۴۵٫۱ درصدی و گروه نفت و گاز با سه ۶٫۶ درصد در صدر ترکیب تولید ناخالص داخلی نیمه نخست ۱۴۰۰ قرار دارند.

 

در مقایسه با نیمه اول سال قبل، از سه گروه خدمات، فعالیت‌های ساختمان، اطلاعات و ارتباطات، مالی و بیمه، املاک و مستغلات و اداره عمومی، دفاع و تامین اجتماعی در کال تولید ناخالص داخلی کاسته و در مقابل بر سه سایر گروه‌ها و فعالیت‌ها افزوده شده است.

 

از جمله افزایش‌های مهم در سه طی نیمه نخست ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش سه گروه نفت و گاز در کل تولید ناخالص داخلی از ۴٫۷ به ۶٫۶ درصد، سهم صنعت ساخت از ۱۷٫۱ به ۱۸٫۶ درصد و استخراج معدن از ۱٫۸ به ۲ درصد است.

 

در میان اجزای گروه خدمات طی نیمه نخست ۱۴۰۰، سه فعالیت عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، حمل و نقل و انبارداری، فعالیت های مربوط به تامین جا وغذا و بهداشت و مددکاری اجتماعی با افزایش همراه است.

 

انتهای پیام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا