وحدت اسلامی؛ زاییده پذیرش تنوع درون‌دینی

شیخ عبدالله دریایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وجود اختلافات استنباطی درون‌دینی امری طبیعی در گذر تاریخ بوده است، تمسک مسلمانان به این مقوله، همیشه زاینده تجلی روح اسلام در جامعه بوده و اگر زمانی این امر موردپذیرش گروهی قرار نمی‌گرفت حاصلی جز تخریب، تبدیع، تکفیر و عقب‌ماندگی نداشته است.

وی افزود: سفیر رحمت از جانب حضرت حق در کمتر از یک قرن با رفتار و گفتارش جوی را حاکم ساخت که جهان را شیفته سلامتی اسلام و امنیت ایمان گرداند. اگر قرار بود چارچوب اسلام تنها گنجایش یک نوع تفکر و برداشت را داشته باشد،اکنون بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان نداشتیم، اگر این سخن که: «تنها برداشت من از نصوص عین اسلام است و غیر آن نا اسلام»، مورد تائید شرع قرار می‌گرفت، دیگر مذاهب اسلامی رخ نمی‌نمود.

مدرس مدرسه دینی سلطان العلماء طولاء قشم تصریح کرد: اسلام، دینی جهانی بوده و لازمه جهانی بودنش، وجود تنوع درون‌دینی آن است که این تنوع استنباطی، یُسر بودنش را رقم می‌زند و اگر کسی برخلاف این خصوصیت مسلّم دین که با نصوص محکم و قاطع شرعی اثبات‌شده گام بردارد، چه بخواهد چه نخواهد، با هر عنوانی که باشد، تخریب دین را در اذهان رقم خواهد زد و خطرش برای جامعه اسلامی از دشمنان صف‌کشیده نیز بیشتر خواهد بود.

شیخ دریایی اضافه کرد: قطع مسلّم آن است که اگر دین در اذهان تخریب شود، حاصلی جز تخریب محیط و سلب امنیت و هلاکت حرث و نسل را در پی نخواهد داشت، تفرقه جای وحدت را خواهد گرفت، خرابی جای آبادی را اشغال خواهد کرد، دوستی به تاریخ پیوسته و دشمنی چادرش را بر تارک گیتی بر خواهد افراشت، حفظ حرمت‌ها جای خود را به منیت‌های پوشالی و توخالی خواهد داد، نحن‌الرجال و هم‌الرجال گفتن‌ها حتی از جانب نااهلان علمی تنها دلیل اجتهاد و پشت پا زدن به مذاهب مدون شرعی خواهد شد و کار بجایی می‌رسد که امثال داعش تحت لوای پرچم لا اله الا الله ائمه مساجد، علماء و بی‌گناهان را مهدورالدم دانسته، زنانشان را اسیر جنگی و اموالشان را برای خود غنیمت به‌حساب می‌آورند و… همه این‌ها حاصل به رسمیت نشناختن تنوع درون‌دینی بوده که به افراط‌گرایان زمانه اجازه تبدیع و تکفیر مسلمانان را داده تا جنایت‌ها را رقم بزنند.

یتیم خانه ایران،آخرین فیلم ابوالقاسم طالبی
هم اکنون بخوانید

وی عنوان کرد: در سفری که به سوریه داشتم، افتخار آشنایی را شیخ محمد عدنان الافیونی مفتی شوافع دمشق و حومه را که شهید راه گفتگو شد، پیدا کردم. شخصیتی که گفتگو را منش و شیوه خود قرار داده و سال‌ها با فریفته شدگان فرقه‌های انحرافی به مناظره علمی مشغول بود، افراد زیادی را به قناعت علمی رسانده و با سماحت اسلام آشنا ساخت. برای این طرز تفکر تعاملی‌اش مرکزی بین‌المللی را در دمشق دایر کرد تا از آن طریق باب تعامل حسنه را باز کرده و از انحراف فکری جوانان جلوگیری کند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: شیخ الافیونی وقتی از رسول خدا(ص) سخن می‌گفت اشک در چشمانش حلقه زده و شیفته اخلاق نبوی می‌گشت، علمای طراز اول شام را یکجا گرد آورده و جبهه علمی فوق‌العاده‌ای را تدارک دیده بود، خطبای جمعه و اساتید مرکزش بعضاً خود امورات جاری را تقبل کرده بودند، نوای صلوات و طنین محبت نبوی را می‌شد از جای‌جای این مرکز مبارک حس کرد، او مردم بیرون از مرکز را هم فراموش نکرده و خطابت جمعه و کلاس‌های درسش در مساجد مختلف دمشق و حومه زبانزد بود، زید و عمرو برایش فرقی نمی‌کرد و آنچه برایش اهمیت داشت، نشاندن همگان سر سفره معنوی برادری و وفاق ملی و تفکر اعتدالی اسلام بود.

شیخ دریایی در پایان افزود: متأسفانه آن‌ها که حق را تنها در برداشت‌های خود منحصر کرده و دیگران را ناحق می‌پنداشتند تاب نیاورده و در شامگاه یکی از روزها، شربت شهادت را به این عالم مجاهد نوشاندند و ترور را بر گفتگو و تعامل ترجیح دادند. شامی که دعای برکت رسول گرامی اسلام(ص) را با خود دارد،  قطعاً و مجدداً پیش‌آهنگ نشر اسلام معتدل خواهد شد چراکه برکت بدون تفکر وسطیت تحقق نخواهد یافت. به امید روزی که  منیت‌ها و خودپسندی‌ها که حاصل کژاندیشی است از بین رفته و مسلمانان یکدیگر را برادروار بپذیرند.

گزارشی از مراسم پایانی دومین دوره «جایزه منطقه‌ای کتاب سال ویژه هند»
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − نه =

دکمه بازگشت به بالا