آشنایی با یک غذای سنتی نوروزی در منطقه زواره‌ اصفهان

محسن هادی طحان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این مطلب افزود: برای تهیه رشته، تعدادی از خانم ها به اصطلاح قدیم (برگ وا می‌گرفتند) یعنی رشته پلویی درست می‌کردند و بو می‌دادند. طریقه درست کردن برگ یا رشته به این صورت بود که آرد را خمیر کرده و مقداری نمک به آن اضافه می‌کردند بطوری که مزه اش نزدیک به شور بود. این خمیر سفت بوده، طوری که با وردنه به راحتی پهن نمی‌شده است.

وی افزود: خمیر با وردنه که آن زمان خراط های زواره با وسایل دستی درست می‌کردند، پهن می‌شد و داخل مجمعه‌ای(سینی مسی بزرگ گنگره دار) قرار می‌دادند و با چاقو بصورت رشته ای برش زده می‌شد. در بعضی مواقع چند لایه خمیر را آرد مال کرده روی هم می‌گذاشتند و برش می‌زدند و پس از قرار دادن در آفتاب خمیر خشک می ‌کردند.
این پژوهشگر ادامه داد: گاهی برای خشک کردن حتی خمیرها را روی چوب های گرد یا طناب (بند) هم می‌انداختند.
پس از خشک شدن خمیرها، آنها را جمع آوری می‌کردند و در این مرحله، شباهت آن به خمیر خشک شده بیشتر بود تا رشته. مرحله آخر برگ ها(رشته ها) را داخل لقو(ماهیتابه) ریخته و با حرارت ملایم بو می‌دادند و این برگ ها برای پخت پلو برگ زواره ای آماده بود.

وی گفت: برای پخت رشته پلوی زواره ای به تعداد هر ۳ پیمانه برنج حدود ۲۰۰ گرم رشته استفاده می‌کردند.
ابتدا برنج را خیس کرده و می‌پختند و بعد از اینکه برنج نیم پز شد، رشته را به آن اضافه می‌کردند. وقتی برنج و رشته نرم شد آن را آبکش کرده و دم می‌نداختند. پس از دم کشیدن، برخی مردم مقداری کره یا روغن بومی به آن اضافه می‌کردند.
هادی طحان طعم خوش و معطر پلو برگ های قدیم زواره را ناشی از برنج خوب و برگ آن ‌که با آرد بومی درست ‌و بو داده می‌شد، دانست و افزود: لازم به ذکر است در روستاهای بخش زواره برای ته دیگ این غذای سنتی بجای سیب زمینی از پیاز بصورت حلقوی استفاده می‌شده است.
وی در پایان گفت: امروزه رشته پلوها را با چاشنی های مختلف مثل ادویه جات و پیاز رنده شده و حتی کوفته ریزه مخلوط می‌کنند تا خوشمزه تر شود.

نوای سازهای رودکی در جشنواره هنرهای مقاومت تونس
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا