درس های خارج با حساب و کتاب برگزار شود

آیت‌الله رضا استادی امروز در آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با محوریت دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: علامه طباطبایی قبل از نگاشتن المیزان به نوشتن البیان پرداخت،او در نگاشتن،اول روایات و سپس تفسیر را مورد توجه قرارمی‌داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: تفسیر المیزان علامه طباطبایی از افتخارات شیعه است و این اثر بدون مطالعه مورد انتقادهای بی‌اساس قرارگرفته و حتی گفته‌اند ایشان توجهی به روایات در اثر خود نداشته است.

وی تصریح کرد: تفسیر المیزان تا حدی نیاز به تنقیه و اصلاح دارد، اما این امر موجب نمی‌شود که بگویند علامه طباطبایی روایات را در تفاسیر خود،حجت نمی‌دانست.

آیت‌الله استادی بیان کرد: ایشان با عناوینی همچون تخصیص و تبیین، بیان مصداق و تطبیق،مسائلی که به نظر می‌رسد مخالف قرآن است را حل کرده و روایاتی که متعارض است را کنار گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: ایشان حتی در جایی می‌گوید که همه روایاتی که به پیامبر(ص) می‌رسد در حدود ۱۰ هزار روایت است و ۲۵۰ هزار روایت نیز از سنی‌ها داریم که به پیامبر(ص) می‌رسد اما بقیه روایات از صحابه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما شیعیان افتخار می‌کنیم که ۵۰ تفسیر در حوزه علمیه از ده تن از مراجع و بزرگان داریم که بسیار مورد توجه‌اند.

وی افزود: این اواخر نسبت به علامه طباطبایی بی‌مهری‌هایی می‌شود، ایشان اولین کسی که روایات تفسیر را بررسی کرده است و این کار وی باید ارج نهاده شود.

بیانیه پایانی «همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه پیرامون مساله رسمی کردن درس خارج تفسیر قرآن در حوزه تصریح کرد: اخیرا بازار درس خارج بیش از حد گرم شده است و باید افراد فقیه و عالم درس خارج داشته باشند و درس‌های خارج نیز با حساب و کتاب برگزار شود.

وی تاکید کرد: اگر کسی می خواهد به تفسیر بپردازد باید فقیه باشد،زیرا اگر دامنه درس خارج تفسیر باز شود بسیاری از افراد به این موضوع می پردازند و آثار مخربی دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا