پیشتازی چشمگیر رئیس‌جمهوری کنونی نامیبیا در انتخابات

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ هاگه گینگوب، سومین رهبر نامیبیا از زمان استقلال این کشور از آپارتاید آفریقای جنوبی در ۱۹۹۰ محسوب می‌شود و به دنبال کسب دوره دوم و پایانی ریاست جمهوری در انتخابات ۲۷ نوامبر است.

حزب گینگوب موسوم به سواپو (SWAPO) در حدود سه سال است که با اقتصاد در رکود مواجه است، بدترین بحران خشکسالی را شاهد بوده و با بزرگترین رسوایی فساد روبرو شده‌ است و همگی این‌ها کار گینگوب برای کسب رای را دشوار کرد.

او در این انتخابات با ۹ رقیب مواجه شد که اصلی‌ترین آن‌ها پاندولنی ایتولا است. این سیاستمدار سابقا دندان پزشک بود و از حزب سواپو است اما به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد. او محبوبیت زیادی در میان قشر جوان جامعه نامیبیا دارد که با بحران بی‌کاری مواجه هستند.       

با توجه به اینکه تاکنون ۶۲.۳ درصد از آراء شمارش شده است، نتایج ریاست جمهوری از ۷۶ حوزه از ۱۲۱ حوزه نشان می‌دهد، با وجود کاهش حمایت مردمی از گینگوب در مناطق شهری، او در مسیر پیروزی دوباره در انتخابات است.

گینگوب که اولین بار در سال ۲۰۱۴ با کسب ۸۷ درصد رای به پیروزی رسید، تاکنون ۵۶.۹ درصد رای به دست آورده است؛ ایتولا با ۲۸.۳۴ درصد رای در جایگاه دوم قرار دارد و مک‌هنری ونانی، رهبر حزب اپوزیسیون رسمی با کسب ۵.۰۴ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در رای‌گیری برای ۹۶ عضو پارلمان هم، حزب سواپو ۶۵.۲۱ درصد رای از ۵۳.۲۸ درصد آرای شمارش شده را به دست آورد و “جنبش دموکراتیک مردمی” متعلق به ونانی (PDM) به ۱۵.۷۳ درصد رای رسید.   

احداث سومین پایگاه آمریکا در قامشلی سوریه
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا