برون‌سپاریِ بخش عمده‌ای از گردشگری/سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد دلاری در گردشگری

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان دوشنبه ۱۱ شهریور در نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: امروز صنعت گردشگری در تمام دنیا به عنوان یک صنعت بسیار مهم و کلیدی شناخته می‌شود که روند رو به رشد آن ادامه دارد. در حال حاضر به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل با محوریت گردشگری فعال شده که این موضوع نشان‌دهنده رشد قابل توجه اقتصاد این بخش در جهان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری برای تبادل فرهنگی میان ملت‌ها بیان کرد: ما در کنار اهداف اقتصادی که در حوزه گردشگری داریم با افزایش فعالیت‌هایمان می‌توانیم بر ابعاد فرهنگی نیز فعالیت جدی داشته باشیم. گردشگری حوزه‌ای است که چه در فرهنگ و چه در اقتصاد می‌تواند بسیار زودبازده باشد.

او با بیان این‌که ما تلاش می‌کنیم در این وزارتخانه بیش از آنکه نقش مداخله‌گرانه دولتی داشته باشیم، صرفا نظارت و حمایت را اجرایی کرده و با بخش خصوصی رقابت نکنیم، اظهار کرد: در چنین ساختاری تاکنون در کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری سرمایه‌ گذاری شده و در دو سال گذشته نیز این عدد حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد بخش خصوصی نسبت به ورود به این عرصه نگاه مثبتی دارد.

وی با بیان این‌که دولت دوازدهم مصوبه‌های خوبی برای حمایت از سرمایه‌ گذاران بخش گردشگری داشته، افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، ارائه یارانه و تسهیلات به سرمایه‌ گذاران یا در نظر گرفتن قوانینی مانند معافیت از مالیات ارزش افزوده برای ساخت هتل بخشی از این حمایت‌هاست. البته در رابطه با موضوع آخر پیشنهاد ما این است که در کنار هتل‌های درجه یک تا سه دیگر هتل‌ها نیز شامل این تخصیص بشوند.

رکورد زبان فارسی در روزهای کرونایی اسپانیا
هم اکنون بخوانید

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ما اعتماد نو به نقل از برنامه داریم که به زودی به عدد سالیانه ۲۰ میلیون گردشگر برسیم. آمارها نشان می‌دهد که تولید ناخالص کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده و سهم گردشگری از این درآمد در حدود سه درصد باقی مانده است. ما در تلاشیم با یک سرمایه‌ گذاری ‌۲۱ میلیارد دلاری سهم‌مان را از این درآمد به ۴.۷ درصد برسانیم.

وی با بیان این‌که دولت تلاش کرده بسیاری از پروژه‌های گردشگری را برون‌سپاری کند، توضیح داد: بودجه ما برای مرمت آثار تاریخی کافی نبود از این‌رو در دو سال گذشته تلاش شد بخش زیادی از این پروژه‌ها به بخش غیردولتی سپرده شود تا هم حضور آنها گسترش یابد و هم فشار بودجه‌ای دولت مانع از خدمت‌رسانی درست در این حوزه نشود.

او ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی که ما دنبال خواهیم کرد موضوع راه‌اندازی بوتیک – هتل است،چون امروز گردشگران خارجی هتل‌های بزرگ کم ندیدند اما مجموعه‌هایی که از آنها آثار تاریخی دیده شود و صنایع دستی به گردشگری محورشان باشد برای آنها کمتر تجربه شده از این رو توسعه این نوع هتل‌ها نیز برای ما یک اولویت جدی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 5 =

دکمه بازگشت به بالا