جراحی پیچیده برای ترمیم فَک گلوله خورده

به گزارش ایسنا، دکترحسین بهنیا – استاد گروه جراحی دهان،  فک و صورت دانشکده دندانپزشکی اظهار کرد: این عمل جراحی منحصر به فرد به منظور بازسازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و به صورت تیمی بر روی یک مرد ۴۲ ساله که مورد اصابت گلوله در اصفهان قرار گرفته بود، در بیمارستان آیت الله طالقانی انجام شد.

استاد گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس تیم جراحی در این مورد گفت: بدنبال حادثه بلافاصله در اصفهان درمان‌های اولیه اورژانس صورت گرفت، سپس بعد از چند ماه عملیات بازسازی یکبار از فلاپ آزاد فیبولا تلاش شده بود که موفقیت آمیز نبود و بار دوم نیز از فلاپ سینه و دنده استفاده می شود که باز هم با شکست روبرو می شود.

بهنیا توضیح داد: بیمار جهت معالجعه به تهران مراجعه می کند که با طراحی دقیق و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، درمان جراحی بصورت تیمی در بیمارستان طالقانی با موفقیت بر روی بیمار انجام شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به کمک اسکن سه بعدی و تهیه مدل، بازسازی‌های مناسب به صورت مجازی و شبیه‌سازی بر روی مدل انجام گرفت و در حین جراحی به عنوان الگو استفاده شد تا دقیقا وضعیت قبل از حادثه برای بیمار ایجاد شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهنیا افزود: برای بازسازی از تنها فلاپ فیبولای باقیمانده سمت مقابل به کمک استئوتومی‌های متعدد و فیکساسیون از طریق پیچ و پلاک به استخوان‌های ب اطراف ثبت گردید تا نهایتا عروق تغذیه کننده فلاپ و به عروق گردن زیر میکروسکوپ آناستوموز شود.

اقدامات ارزشمندی در حوزه مسکن سیستان و بلوچستان در حال انجام است
هم اکنون بخوانید

وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط تیم درمانی پزشکان و دکتر شهرام ناظرانی – متخصص جراحی ترمیمی و میکروسکوپی بیمارستان طالقانی را استفاده از فلاپ پوست سر برای بازسازی نسوج نرم ناحیه گردن و چانه عنوان کرد تا بیمار بتواند دقیقا نسوج از دست رفته را از نظر رنگ پوست و مو تامین کند.

بهنیا در پایان یادآور شد: چند ماه دیگر درمان‌های تکمیلی و ترمیمی به صورت موضعی انجام و برای بیمار از ایمپلنت‌های دندانی در فک بازسازی شده برای جویدن و تغذیه استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا