دلایل سهم ۳۰ درصدی زنان در شورای شهر

  • اعتماد نو : شکل‌گیری نظم‌های نوین و حتی برگزاری انتخابات آزاد نیز نمی‌تواند به تنهایی زمینه پرکردن این شکاف‌های جنسیتی را که ریشه تاریخی دارد فراهم کند. این زمینه و پیشینه تاریخی حاکی از یک شکاف بسیار عمیق از حیث دسترسی زنان به فرصت‌هایی است که این فرصت‌ها مانع حضور در قدرت و مشارکت سیاسی زنان در ارکان قدرت شده است.
  • در عرصه‌های مختلف بویژه در حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی در انقلاب اسلامی، تا امروز، شاهد سطح بالایی از مشارکت زنان  بوده ایم و زنان پا به پای مردان در این عرصه‌ها حضور پیدا کردند، اما حتی این تلاش‌ها نتوانسته است شکاف‌های موجود را به طور کامل برطرف کند؛ شکاف‌هایی از جنس دسترسی زنان به مبادی و مراجعی که برای سرنوشت و زندگی مردم تصمیم گیری، سیاستگذاری و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی می‌کند.
  • امروز براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه ایران در نسبت شکاف‌های جنسیتی، ۱۳۹ در میان ۱۴۴ کشور جهان است. این درحالی است که در یک دهه گذشته، تنها در دولت روحانی رتبه ایران در این شاخص یک درجه بهبود یافت، این امر بر این واقعیت دلالت دارد که این شکاف‌ها به خودی خود پر نخواهند شد و باید از راهبردهایی استفاده کنیم که در جوامع دیگر موفق بوده است.
  •  رایزنی صورت گرفته و جمع‌بندی این بوده که این سهمیه ۳۰ درصدی درباره حضور زنان در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان اعمال شود. سهمیه ۳۰ درصدی نیز به‌عنوان یک امتیاز یا یک تبعیض مثبت برای زنان در نظر گرفته شده است. البته این امر، برگرفته از تجربه موفق در کشورهایی است که توانستند این شکاف‌ها را پر بکنند.
  •  اگر به نرخ ثبت‌نام زنان در این دوره از انتخابات شوراها نگاه کنید، می‌بینید که تعداد زنان ثبت‌نام کرده در مقایسه با مردان با یک درجه افزایش نسبت به دوره قبل، به ۳/۶ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد که ما با یک شکاف عمیق مواجه هستیم. این شکاف پیشینه دارد و به خودی خود پر نمی‌شود. بنابراین، اینکه تصور کنیم در این عرصه نابرابر که تنها ۳/۶ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زنان هستند، تعداد زنان در فهرست از ۳۰ درصد بیشتر خواهد شد، خوش بینی است و تجربه نشان داده چنین چیزی نه در این دوره و نه دوره‌های آینده محقق نخواهد شد.
  • وقتی از تبعیض مثبت صحبت می‌کنیم، ناظر به این معنی است که ممکن است زنان کمتری بتوانند در مرحله تعیین فهرست، شاخص‌های لازم را کسب کنند. اینجاست که تبعیض مثبت  اثر خود را نشان می‌دهد. این اتفاقی است که در کشور افغانستان افتاده است، زیرا در این کشور براساس قانون انتخابات زنان سهمیه مشخصی دارند، زیرا عرصه رقابت نابرابر است و زنان تجربه لازم را برای حضور ندارند، به همین دلیل دولت به نوعی تبعیض مثبت اعمال کرده است تا این شکاف را پر کند. نتیجه این تبعیض مثبت در پارلمان افغانستان کاملاً مشهود است. این تبعیض ظرفیت و فرصتی برای زنان ایجاد می‌کند تا بتوانند در عرصه نمایندگی مردم حضور پیدا کرده و توانایی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.
  • فکر می‌کنم این یک تلاش یکسویه‌ای است که از سوی جریان‌های سیاسی انجام می‌شود که طبعاً این تلاش‌ها کافی نخواهد بود و دولت هم باید به این مسأله توجه کند تا قانون انتخابات به نحوی تنظیم شود که تبعیض مثبت برای زنان لحاظ شود. دفاع ما از حضور زنان تنها به‌عنوان دفاع از یک حق نیست. مسأله این است که مشارکت زنان یکی از الزامات توسعه پایدار و پیشرفت همه جانبه کشور است.
  • برای همه استان‌ها و شهرستان‌ها این مسأله لحاظ شده است که هنگام تدوین فهرست انتخابات شوراها، با توجه به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان زن و درنظر گرفتن شاخص‌ها، حداکثر تلاش خود را بکنند تا ۳۰ درصد فهرست‌ها زنان باشند. به نظر می‌رسد در مقایسه با انتخابات مجلس، این مسأله در انتخابات شوراها بسیار دست یافتنی‌تر باشد.
  • صرف آقازاده بودن یا نبودن، دلیل بر شایستگی یا نداشتن صلاحیت نیست. اگر معیار برای بستن فهرست، حذف آقازاده‌ها باشد نمی‌توان از افرادی مانند علی مطهری صرفنظر کرد که فارغ از نسبت خانوادگی، عملکردشان در همه ادوار مجلس از بسیاری از نمایندگان موفق‌تر بوده است. بنابراین معیار صرف آقازاده بودن، چه در تأیید یا چه در رد نامزدها را رد می‌کنم و معتقدم آنچه باید معیار اصلی باشد صلاحیت افراد و امتیازاتی است که براساس شاخص‌ها کسب می‌کنند.
شورای شهر یک نهاد سیاسی است
هم اکنون بخوانید

 

منبع: روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا