تروریست ها سیاست «گرگ تنها» را در پیش گرفته اند

اعتماد نو : «جوزف عون» که حدود یک ماه پیش به عنوان فرمانده جدید ارتش لبنان معرفی شد امروز در گفت و گو با روزنامه «الاخبار» به تشریح روند مبارزه ارتش با گروه های تروریستی پرداخت.
وی گفت: اوضاع امنیتی در لبنان در وضعیت باثبات قرار دارد و ارتش برای حفظ آرامش و ثبات لبنان تمام تلاش خود را به کار گرفته است برای همین نیز بر مبارزه با تروریسم در داخل و در محدوده مرزها تمرکز کرده ایم.

**تشریح روند مبارزه با گروه های تروریستی و تکفیری
عون درباره احتمال ورود عناصر گروه تروریستی داعش به لبنان از سوریه و عراق گفت: لبنان و همه کشورهای دنیا با خطر مواجه هستند اما خطر این نیست که گروه های مسلح وارد لبنان شوند بلکه این گروه ها در حال حاضر سیاسیت «گرگ تنها» را در پیش گرفته اند و هر فرد هرجا که توانست دست به عملیات تروریستی می زند. تلاش های اطلاعاتی گسترده ای برای مبارزه با تروریسم صورت گرفته و ما قادر به کنترل ۷۰ تا ۸۰ درصدی اوضاع هستیم.
وی با بیان اینکه هیچ کشوری نمی تواند به طور صد در صد همه چیز را کنترل کند، تصریح کرد: با این وجود ما همه امکانات امنیتی و اطلاعاتی را در خدمت سیاست مبارزه با تروریسم به کار گرفته ایم و در چند سال گذشته دستاوردها و پیروزی هایی رقم خورده است. در روزهای اخیر نیز تعدادی از باندهای تروریستی کشف و بازداشت شده اند.
فرمانده ارتش لبنان تاکید کرد که گذرگاه های اصلی و قانونی این کشور مانند المصنع و حومه آن در امتداد رشته کوه های شرقی و شمالی کاملا تحت کنترل است و مرزهای جنوبی نیز به خاطر قطعنامه ۱۷۰۱ و حضور نیروهای چند ملیتی و همکاری با ارتش در کنترل است.
ژنرال عون درباره اوضاع شهرک مرزی عرسال در شرق لبنان هم گفت:اوضاع در عرسال خوب است و عناصر مسلح توان حمله گسترده را ندارند اما خطر عملیات تروریستی همچنان وجود دارد. اما در خصوص حل کامل و اساسی وضعیت گروه های مسلح باید گفت که این مساله از یک سو در گرو تصمیم سیاسی و از سوی دیگر به شرایط امنیتی و سیاسی مربوط است.
وی تاکید کرد که ارتش به خوبی بر همه خطوط دفاعی تسلط دارد و مانع از تردد افراد مسلح از عرسال به خارج شهر و برعکس می شود. ارتش در این زمینه به شیوه حملات پیشگیرانه عمل می کند و گردان های مرزی ماموریت خود را به نحو احسن انجام می دهند.

تمرین دریایی مشترک مصر و فرانسه در دریای سرخ
هم اکنون بخوانید

**مقابله با رژیم صهیونیستی اولویت اصلی ارتش لبنان
فرمانده جدید ارتش لبنان درباره افق پیش روی دستگاه نظامی و نقشه های وی در کسوت فرماندهی ارتش گفت: من با مشکلات و سختی های نهاد نظامی کشور آشنا هستم. در کنار مقابله با رژیم صهیونیستی که مساله اصلی ارتش به شمار می آید، توجه ویژه ای به مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت مرزهای لبنان و اطلاع یافتن از سرنوشت نظامیان ربوده شده کشور مبذول خواهم داشت.

**سیاستمداران نمی توانند در ارتش دخالت کنند
ژنرال عون در پاسخ به این سوال الاخبار که «آیا سیاستمداران واقعا از دخالت در تصمیم گیری های ارتش خودداری خواهند کرد؟»، گفت: هیچ شخصیت سیاسی نمی تواند تصمیم های خود را بر ارتش تحمیل کند. پست های اصلی ارتش مانند رئیس ستاد مشترک و مدیرکل واحد اطلاعات و اعضای شورای نظامی به عنوان سهم هر کدام از طوائف تقسیم شده اند و ما مجبور به مراعات هرکدام از طوائف هستیم به شرط اینکه قابلیت های لازم برای در اختیار گرفتن هرکدام از این مناصب وجود داشته باشد. نمی توان حضور افسر ناکارآمد و فاقد قابلیت را در ارتش پذیرفت. علاوه بر این، تصمیم گیری های نظامی صرفا نمایانگر نظر فرماندهی است و من حاضر به قبول خواسته مقامات سیاسی برای تعیین فلان افسر نیستم.
فرمانده ارتش لبنان تاکید کرد که هیچ افسری حق ندارد منافع طائفه خود را بر منافع لبنان ترجیح دهد و همه باید زیر سقف قوانین عمل کنند و هرکس از این خط تعدی کند مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت.
وی درباره ارتباط ارتش با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز گفت: رئیس جمهوری قبلا فرمانده ارتش بود و ما در کنار او جنگیدیم و از احساس وی نسبت به ارتش خبر داریم. او مشکلات ارتش را می داند و وقتی این مسائل را با او مطرح می کنیم آن را به خوبی می فهمد. همچنین نبیه بری رئیس پارلمان و سعد حریری نخست وزیر نیز آمادگی خود برای حمایت مطلق از ارتش را اعلام کرده اند.

۷۹ ضربه وزارت اطلاعات در رویارویی مستقیم با تروریست‌ها
هم اکنون بخوانید

**پیامدهای منفی حضور پناهجویان
ژنرال عون در ادامه گفت و گو با الاخبار به موضوع پناهجویان سوری در لبنان که گفته می شود حدود یک و نیم میلیون نفر هستند، اشاره کرد و گفت: ما بر روی این قضیه کار دقیقی انجام می دهیم و من مانند قضیه مبارزه با تروریسم که قبل از عهده دار شدن مسئولیت فرماندهی ارتش بر عهده داشتم قضیه پناهجویان را پیگیری و دنبال می کنم. عملیات کنترل از سوی ارتش در جریان است اما حل مشکل پناهجویان نیازمند یک طرح سیاسی در هیات دولت است چون این قضیه یک قضیه صرفا امنیتی نیست بلکه بعد امنیتی فقط ۲۰ درصد این قضیه را تشکیل می دهد. «سعد الحریری» نخست وزیر موضوع پناهجویان را موضوع مهمی خواند و ارتش نیز به عنوان بخشی از راهبرد همه جانبه خود در تلاش برای حل این مشکل است.
وی افزود: مشکلات اجتماعی زیادی وجود دارد که از قضیه پناهجویان سرچشمه می گیرد از جمله: افزایش زاد و ولد، توزیع مواد مخدر، افزایش جرم و جنایت و.. که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از متخلفان از بین اتباع سوریه هستند. برای همین نیز این مساله نیازمند تصمیم گیری های شفاف هیات دولت برای بازگشت پناهجویان به کشورشان است. بنابراین مشکل فقط منحصر به بعد امنیتی نیست بلکه خطر مشکلات اجتماعی بیش از خطرات امنیتی است.

**سفر به ایالات متحده
فرمانده ارتش لبنان از سفر قریب الوقوعش به ایالات متحده خبر داد و گفت: ظرف چند ماه آینده و به منظور آشنایی و تقویت روابط با آمریکایی ها که کمک ها و دوره های آموزشی برای ارتش داشته اند به ایالات متحده خواهم رفت.
وی تصریح کرد: سرویس هاس اطلاعاتی غربی از طریق تبادل اطلاعات و تجربیات و هماهنگی های دائمی با ارتش همکاری دارند.

 

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا