شیخ عبدالله دریایی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: وجود اختلافات استنباطی دروندینی امری طبیعی در گذر تاریخ بوده است، تمسک مسلمانان به این مقوله، همیشه زاینده تجلی روح اسلام در جامعه بوده و اگر زمانی این امر موردپذیرش گروهی قرار نمیگرفت حاصلی جز تخریب، تبدیع، تکفیر و عقبماندگی نداشته است.
وی افزود: سفیر رحمت از جانب حضرت حق در کمتر از یک قرن با رفتار و گفتارش جوی را حاکم ساخت که جهان را شیفته سلامتی اسلام و امنیت ایمان گرداند. اگر قرار بود چارچوب اسلام تنها گنجایش یک نوع تفکر و برداشت را داشته باشد،اکنون بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان نداشتیم، اگر این سخن که: «تنها برداشت من از نصوص عین اسلام است و غیر آن نا اسلام»، مورد تائید شرع قرار میگرفت، دیگر مذاهب اسلامی رخ نمینمود.
مدرس مدرسه دینی سلطان العلماء طولاء قشم تصریح کرد: اسلام، دینی جهانی بوده و لازمه جهانی بودنش، وجود تنوع دروندینی آن است که این تنوع استنباطی، یُسر بودنش را رقم میزند و اگر کسی برخلاف این خصوصیت مسلّم دین که با نصوص محکم و قاطع شرعی اثباتشده گام بردارد، چه بخواهد چه نخواهد، با هر عنوانی که باشد، تخریب دین را در اذهان رقم خواهد زد و خطرش برای جامعه اسلامی از دشمنان صفکشیده نیز بیشتر خواهد بود.
شیخ دریایی اضافه کرد: قطع مسلّم آن است که اگر دین در اذهان تخریب شود، حاصلی جز تخریب محیط و سلب امنیت و هلاکت حرث و نسل را در پی نخواهد داشت، تفرقه جای وحدت را خواهد گرفت، خرابی جای آبادی را اشغال خواهد کرد، دوستی به تاریخ پیوسته و دشمنی چادرش را بر تارک گیتی بر خواهد افراشت، حفظ حرمتها جای خود را به منیتهای پوشالی و توخالی خواهد داد، نحنالرجال و همالرجال گفتنها حتی از جانب نااهلان علمی تنها دلیل اجتهاد و پشت پا زدن به مذاهب مدون شرعی خواهد شد و کار بجایی میرسد که امثال داعش تحت لوای پرچم لا اله الا الله ائمه مساجد، علماء و بیگناهان را مهدورالدم دانسته، زنانشان را اسیر جنگی و اموالشان را برای خود غنیمت بهحساب میآورند و… همه اینها حاصل به رسمیت نشناختن تنوع دروندینی بوده که به افراطگرایان زمانه اجازه تبدیع و تکفیر مسلمانان را داده تا جنایتها را رقم بزنند.
وی عنوان کرد: در سفری که به سوریه داشتم، افتخار آشنایی را شیخ محمد عدنان الافیونی مفتی شوافع دمشق و حومه را که شهید راه گفتگو شد، پیدا کردم. شخصیتی که گفتگو را منش و شیوه خود قرار داده و سالها با فریفته شدگان فرقههای انحرافی به مناظره علمی مشغول بود، افراد زیادی را به قناعت علمی رسانده و با سماحت اسلام آشنا ساخت. برای این طرز تفکر تعاملیاش مرکزی بینالمللی را در دمشق دایر کرد تا از آن طریق باب تعامل حسنه را باز کرده و از انحراف فکری جوانان جلوگیری کند.
این عالم اهل سنت ادامه داد: شیخ الافیونی وقتی از رسول خدا(ص) سخن میگفت اشک در چشمانش حلقه زده و شیفته اخلاق نبوی میگشت، علمای طراز اول شام را یکجا گرد آورده و جبهه علمی فوقالعادهای را تدارک دیده بود، خطبای جمعه و اساتید مرکزش بعضاً خود امورات جاری را تقبل کرده بودند، نوای صلوات و طنین محبت نبوی را میشد از جایجای این مرکز مبارک حس کرد، او مردم بیرون از مرکز را هم فراموش نکرده و خطابت جمعه و کلاسهای درسش در مساجد مختلف دمشق و حومه زبانزد بود، زید و عمرو برایش فرقی نمیکرد و آنچه برایش اهمیت داشت، نشاندن همگان سر سفره معنوی برادری و وفاق ملی و تفکر اعتدالی اسلام بود.
شیخ دریایی در پایان افزود: متأسفانه آنها که حق را تنها در برداشتهای خود منحصر کرده و دیگران را ناحق میپنداشتند تاب نیاورده و در شامگاه یکی از روزها، شربت شهادت را به این عالم مجاهد نوشاندند و ترور را بر گفتگو و تعامل ترجیح دادند. شامی که دعای برکت رسول گرامی اسلام(ص) را با خود دارد، قطعاً و مجدداً پیشآهنگ نشر اسلام معتدل خواهد شد چراکه برکت بدون تفکر وسطیت تحقق نخواهد یافت. به امید روزی که منیتها و خودپسندیها که حاصل کژاندیشی است از بین رفته و مسلمانان یکدیگر را برادروار بپذیرند.
انتهای پیام