پذیرش بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی افرادی که علم را باور دارند/نگرانی از فاصله مردم و علم

دکتر حسن ظهور در گفت‌وگو با ایسنا، نامگذاری روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را مربوط به سال ۲۰۰۱ برابر سال ۱۳۸۱ شمسی دانست و افزود: در این سال یونسکو تصمیم گرفت روز ۱۰ نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه اعلام کند و اولین بزرگداشت این مناسبت روز یکشنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۰۲ مصادف با  ۱۹ آبان سال ۱۳۸۱ برگزار شد.

وی کبیسه بودن سال‌ها را دلیل برگزاری این روز در ایران در تاریخ‌های ۱۹ و یا ۲۰ آبان ماه هر سال ذکر کرد و ادامه داد: فردا سه‌شنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ برابر ۲۰ آبان ماه سال جاری، میزگردی برای بزرگداشت این روز از سوی یونسکو به صورت مجازی با عنوان “علم برای جامعه و با جامعه برای مقابله با کووید-۱۹” برگزار خواهد شد.

ظهور، “بررسی اهمیت علوم و نقش آن در جامعه” را از جمله اهداف این روز جهانی دانست و خاطر نشان کرد: علم می‌تواند دارای اثرات منفی و یا سازنده باشد و هدف از این روز جهانی، توسعه اثرات سازنده علم در جامعه برای ایجاد رفاه بیشتر مردم و رفع معضلات است.

رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تاکید بر اینکه هدف علم به کاربردن فناوری برای نابودی بشر نیست، اظهار کرد: باید مردم را در این زمینه آگاه کرد و در این جهت زمینه‌هایی را ایجاد کرد که دانشمندان نتایج تحقیقات خود را در جهت رفاه و حل مسایل اجتماع به کار ببرند، به همین دلیل است که عملکرد خود را در یک روز جهانی بررسی می‌کنیم.

ظهور، با تاکید بر ضرورت آگاهی بیشتر مردم از منافع علم و فناوری در زندگی روزمره، ادامه داد: شکافی میان علم و جامعه به ویژه میان مردم و دانشمندان ایجاد شده است و در کنفرانس فرهنگستان‌های علوم در “ریو” تاکید شد که چه اقداماتی انجام دهیم که شکاف میان دانشمندان و جامعه کاهش یابد و این روز جهانی باید تلاش کند که خلاهای موجود میان علم و جامعه را کاهش دهد.

توسعه پایدار در سیاره شکننده

رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تاکید بر اینکه اگر جامعه علم را قبول کند، بسیاری از مشکلات راحت‌تر حل می‌شود، اظهار کرد: مردم باید علم را باور داشته باشند و نمونه آن را می‌توان در پاندمی کرونا مشاهده کرد. افرادی که علم را باور کردند، راحت‌تر دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کردند و در کاهش توسعه این بیماری مؤثرتر بودند.

معاون امور مناطق و شهرستان‌های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منصوب شد
هم اکنون بخوانید

ظهور اضافه کرد: سیاره ما شکننده است؛ از این رو توسعه ما باید توسعه پایدار باشد که این امر منوط به باور علم از سوی جامعه است؛ چراکه در این صورت است که جامعه در خصوص بحران‌هایی مانند نابودی جنگل‌ها، افزایش آلودگی هوا و اثرات آن در نابودی بشر و کره زمین و تغییر رنگ آبی کره زمین بیشتر در زمینه نگهداری از این منابع برای نسل‌های آینده همکاری خواهند کرد.

وی، افزایش آگاهی مردم از وضعیت زندگی، دسترسی آنها به اطلاعات و ایجاد فرصت مناسب برای مردم برای کسب علم را از اهداف مختلف علم نام برد که بر این اساس یونسکو روزی را به نام “روز جهانی علم” نامگذاری کرده است.

علم ابزاری برای ایجاد صلح جهانی

ظهور با بیان اینکه در حال حاضر مردم در دنیا به آن صورت مؤثر علم را باور نکرده‌اند، گفت: این مساله یک درد جهانی برای همه کشورهای پیشرفته، توسعه یافته و درحال توسعه است که شکاف بزرگ میان دانشمندان و جامعه ایجاد شده و امروزه یونسکو اعلام کرده که شکاف میان علم و جامعه هست و تا این شکاف پر نشود و مردم به این باور نرسند، دستاوردهای علمی را به راحتی پذیرش نخواهند کرد.

وی نمونه این امر را در شرایط شیوع کرونا دانست و توضیح داد: من بارها شاهد بودم در بحث‌هایی که می‌شود، اعلام می‌شد که این پاندمی کاملا سیاسی است و خیلی‌ها شک دارند و دلیل آن این است که ما هنوز آنقدر که باید، جامعه را آگاه نکرده‎‌ایم، ضمن آنکه علم نیز نتوانسته در این افزایش آگاهی نقش داشته باشد.

به گفته وی علم توسعه یافته است و نتوانسته عامه مردم را مطلع کند و از سوی دیگر آنچه که مردم مشاهده می‌کنند، دستاوردهای مخرب است که در جنگ‌ها و موارد دیگر می‎بینند.

ظهور با تاکید بر اینکه آن دستاوردهایی که توانسته برای جامعه رفاه ایجاد کند، در برابر مواردی که در یک لحظه رفاه را نابود کرده‌، نادیده گرفته شده است، اظهار کرد: بشر آن چیزی که در حجم بزرگتر است را مشاهده می‌کند، در صورتی که مشاهده می‌کنیم که علم در افزایش رفاه مردم بسیار مؤثر بوده است.

صالحی درگذشت محمدعلی کشاورز را تسلیت گفت
هم اکنون بخوانید

رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی سیاستمداران در زمینه بهره‌گیری از فناوری برای توسعه جوامع، خاطر نشان کرد: باید به سیاستمداران آموخت که فعالیت آنها باید در راستای سازندگی جهان و رقابت سالم باشد.

ظهور اضافه کرد: برای آنکه بتوانیم علم را در جهت توسعه صلح قرار دهیم، لازم است تا روابط بین‌الملل به صورت دوستانه تقویت شود. در این صورت است که روابط صلح‌جویانه ایجاد خواهد شد.

دیپلماسی علمی راهی برای صلح جهانی

رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با اشاره به اقدامات بنیاد مصطفی (ص) در زمینه به‌کارگیری علم در راستای صلح و توسعه، خاطر نشان کرد: جایزه‌ای که این بنیاد به دانشمندان اعطا می‌کند، در واقع اهدا شده به افرادی است که واقعا در جهت کاربرد مثبت علم در جوامع تلاش کردند و طبیعی است که این جایزه به مخاطبان خود نشان می‌دهد که علم را در چه جهاتی توسعه دهند.

وی با بیان اینکه بنیاد مصطفی (ص) دانشمندان را در جهت رشد علم در راستای صلح و توسعه تشویق می‌کند، یادآور شد: از سوی دیگر این بنیاد از دانشمندانی که در این راستا وقت خود را در این زمینه صرف می‌کنند، سپاسگزاری می‌کند، ضمن آنکه توجه جوانان را به علم جلب می‌کند و رقابت سالمی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن بنیاد مصطفی (ص) کنفرانس‌هایی را در کشورهای دیگر در این زمینه برگزار کرده و حتی جلساتی برای دانش آموزان برگزار و آنها را از اثرات علم آگاه می‌کند تا هم به رشد علم کمک کنند و هم خودشان در حوزه‌های علمی رشد یابند.

ظهور، هدف از توسعه علم را صلح، پایداری و رفاه جامعه و حل مشکلات جامعه دانست.

به گزارش ایسنا امروز سه‌شنبه، ۲۰ آبان ماه روز جهانی “علم در خدمت توسعه و صلح” نامگذاری شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا