تلاش ایران برای گرفتن میزبانی المپیاد جهانی سلول‌های بنیادی

به گزارش ایسنا، حسین سلطانی‌نژاد اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی المپیاد سلول‌های بنیادی ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانش‌­آموزان برای آشنایی با علم سلول‌­های بنیادی و پزشکی بازساختی است و بر کاربردهای مختلف این علم نوین در جامعه امروزی تاکید دارد.

وی افزود: المپیاد سلول‌های بنیادی محیطی دوستانه فراهم کرده است تا برترین دانش آموزان از سراسر کشور در این حوزه با یکدیگر به آشنایی، تعامل و تبادل علم بپردازند. بدون شک یکی از حوزه‌های علمی که با رشد شتابانی در جهان در حال شکستن مرزهای دانش است و انقلاب بزرگی در آینده در درمان بیماری ایجاد خواهد کرد، حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: حرکت شتابان علمی در کشورمان در این حوزه نیز همگام با دنیا ستودنی است. بی‌درنگ استمرار این حرکت در کشور در گرو شکوفایی علمی استعدادها و کشف دانش‌آموزان علاقه‌مند در این زمینه است. با همت و اراده ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و با همکاری مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، پنجمین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: از دلایل تاثیرگذاری المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌­توان به رویکرد نوین و نسل سومی، بین رشته‌ای بودن، مبتنی بر تفکر جانبی و خلاقیت، داشتن تمرکز بر کار گروهی و افزایش مهارت‌های نرم دانش‌آموزان اشاره کرد.

رئیس کمیته علمی المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی یادآور شد: همچنین با تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری دانش‌آموزان و معرفی برگزیدگان این المپیاد به مراکز پژوهشی و درمانی، استفاده مفیدی از  استعدادها و ظرفیت‌های کارآفرینانه این افراد برای تعریف پروژه‌های محصول محور انجام شود.

دختران، فریب «کار در ترکیه» را نخورند
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: بر این اساس نفرات برگزیده مرحله دوم، برای پرورش اید­ه‌های خود وارد دوره جذاب و کاربردی تابستان می‌شوند. هدف دوره تابستان تمرکز بر زیست بوم نوآوری و فناوری، خلاقیت، شناسایی استعدادهای انفرادی و آموزش کارهای گروهی به صورت عملی در مراکز تحقیقاتی است.

سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: دوره تابستان با رویکرد از ایده تا محصول برگزار می‌شود، به نحوی که دانش‌آموزان پس از پرورش ایده‌های خود، آموزش‌های لازم را در زمینه کسب و کار و فرآیند تجاری‌سازی به خوبی فرا می‌گیرند و در نهایت بازدید از مراکز تولیدی محصولات حوزه سلول‌­های بنیادی در کشور انجام می‌شود. برگزیدگان این دوره با حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای گذراندن دوره‌های تکمیلی وارد مراکز تکمیلی به منظور انجام ایده‌های خود تا رسیدن به فرآیند تجاری‌سازی می‌شوند.

وی با بیان این که سایر المپیادها در حوزه جهانی برای کشف استعدادهای برتر دنیا برگزار می‌شود، اظهار کرد: ما نیز با توجه به تجارب خوبی که در حوزه سلول‌های بنیادی در ایران وجود دارد، در تلاش هستیم که با کمک اساتید متخصص در این زمینه و مدال آوران دوره‌های قبل، المپیاد سلول‌های بنیادی بین‌المللی را برای نخستین بار در ایران برگزار کنیم تا شاهد پرچمداری و پیشگامی ایران در برگزاری جهانی این المپیاد باشیم.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رئیس کمیته علمی المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار امیدواری کرد که هسته نخبگانی بسیار خوبی از برگزیدگان تمام دوره‌های این المپیاد شکل گیرد و روزی فرا رسد که  این افراد، دانشمندان جوان آینده کشور، تصمیم‌گیرنده و تاثیرگذار در این حوزه باشند.

زنان خانه دار چگونه خود را بیمه کنند؟+ شرایط و نرخ حق بیمه
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا