دولت ترامپ به دنبال فروش پهپادهای بیشتر به کشورهای خاورمیانه است

به گزارش ایسنا، سه مقام اجرای صنایع نظامی و یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند، این تغییر در سیاستها که تا قبل از این گزارش نشده بود، می تواند به تقویت هر چه بیشتر فروش پهپادهای مسلح آمریکا به دولتهایی نظیر دولتهای اردن و امارات متحده عربی شود؛ کشورهایی که به گفته یک مقام فعلی و سابق آمریکایی و یکی از مقامهای اجرایی قبلا نمی‌توانستند طبق توافق ۳۳ ساله موسوم به نظام کنترل تکنولوژی موشکی (MTCR) آنها را خریداری کنند. به گفته مقام آمریکایی مذکور که اطلاع مستقیم از تغییر در سیاستها دارد، این حرکت همچنین می تواند منجر به تضعیف پایبندی کشورهایی نظیر روسیه به این توافق شود.

تفسیر مجدد توافق MTCR بخشی از تلاش گسترده تر دولت ترامپ برای فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای خارجی است. این دولت دست به تغییر طیفی گسترده از قوانین مربوط به صادرات تسلیحات و حذف آمریکا از معاهدات بین المللی تسلیحات از جمله معاهده سلاح های هسته ای میانبرد و معاهده آسمانهای باز شود.

دور زدن این توافق به برخی مقاطعه کاران آمریکایی نظیر شرکت های General Atomics Aeronautical Systems Inc و شرکت نورتروپ گرومن اجازه ورود به بازارهای جدیدی که هم اکنون تحت تسلط پیشنهادهای کمتر پیچیده چین و اسرائیل به عنوان کشورهای خارج از توافق MTCR قرار دارند می دهد.

هایدی گرنت، مدیر اداره امنیت تکنولوژی های نظامی پنتاگون از اظهار نظر درباره تغییر در سیاست مربوط به توافق MTCR خودداری کرده اما گفت، ارتش آمریکا مشتاق به گسترش فروش پهپادهایش به کشورهای دیگر است. چنین فروشهایی باعث تقویت ارتشهای کشورهای همپیمان و همچنین جایگزینی قراردادهای فروش پهپاد مربوط به کشورهای دیگر می شود.

احضار کاردار کانادا از سوی وزارت خارجه روسیه
هم اکنون بخوانید

گرنت به رویترز تصریح کرد: اگر ما نتوانیم به این تقاضای فزاینده پاسخ دهیم، مثل این است که به پای خودمان شلیک کرده ایم.

او همچنین خاطر نشان کرد، این پهپادها به همپیمانان ما کمک می‌کند تا با تروریسم مبارزه کنند، مرزهایشان را کنترل کنند و به صورت کلی جلوی تهدیدات را قبل از آنکه به آمریکا برسند بگیرند. گرنت از نام بردن کشورهایی که به اعتقاد پنتاگون باید سلاح های آمریکایی بیشتری دریافت کنند خودداری کرد. وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید از اظهارنظر درباره این گزارش سیاسی خودداری کردند.

به گفته مقام آمریکایی و مدیران اجرایی صنایع نظامی، آژانسهای آمریکایی شامل وزارتخانه های بازرگانی، انرژی، دادگستری و امنیت کشور در ماه مه با این تغییر موافقت کرده اند و انتظار می رود وزارت امور خارجه آمریکا تا همین تابستان جاری با اولین موارد فروش پهپادها بر طبق تفسیر مجددش از توافق MTCR موافقت کند. آنها اظهار کردند که دولت آمریکا قبلا شرکت های نورتروپ گرومن و General Atomics را که تو سازنده اصلی پهپادهای آمریکایی هستند در جریان این اعتماد نو به نقل از برنامه ها قرار داده است.

منابع مذکور تصریح کردند، این تغییر قرار است از سوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی نشستش در تاریخ ۱۶ ژوئن مورد بررسی قرار بگیرد و انتظار می رود که این شورا از این تغییر سیاسی حمایت کرده و درباره اعلام رسمی مساله از سوی کاخ سفید به بحث بپردازد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا