سازمان‌های بین‌المللی برای رفع تحریم‌ها آمریکا را تحت فشار قرار ندادند/ یکی از مزایای ایران در مقابله با کرونا سن جوانِ جمعیت آن است


سازمان‌های بین‌المللی برای رفع تحریم‌ها آمریکا را تحت فشار قرار ندادند/ یکی از مزایای ایران در مقابله با کرونا سن جوانِ جمعیت آن است

استاد دانشگاه کلگری با انتقاد از تحریم‌ها تاکید کرد: تاکنون فشار جهانی کافی برای لغو تحریم‌ها بر آمریکا وجود نداشته است.

لوریان هارد کستل (lorian hardcastle) استاد حقوق دانشگاه کلگری کانادا است. حوزه تخصصی او سلامت و بهداشت عمومی و تأثیر قوانین و دولت‌ها در سیستم بهداشت عمومی است. وی در گفت‌وگو با اعتماد نو به نقل از ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص شیوع کرونا در ایران پرداخت.

  تحریم‌ها نباید بر سلامتی مردم در هنگام بروز یک بحران عمومی تأثیر منفی بگذارد

از زمان اعمال تحریم‌ها، تجهیزات پزشکی کمتری به ایران ارسال می‌شود

وی در ابتدا در مورد تحریم‌ها در شراط فعلی گفت: دلایل پیچیده اجتماعی و سیاسی برای اعمال تحریم‌ها توسط ایالات متحده وجود دارد. صرف نظر از اینکه این مجازات‌ها به طور کلی توجیه دارد یا خیر؟، به نظر من، آنها به دلایل بشردوستانه قابل قبول نیستند. صرف‌نظر از اختلاف‌های سیاسی بین ایران و آمریکا، نباید از تحریم‌ها به شکلی استفاده شود که بر سلامتی مردم در هنگام بروز بحران سلامت عمومی تأثیر منفی بگذارد. اگرچه این مجازات‌ها تجهیزات پزشکی را معاف نمی‌دانند، اما هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد که بر توانایی ایران برای دسترسی به منابع تأثیر می‌گذارد. داده‌های اتحادیه اروپا حاکی از آن است که از زمان اعمال تحریم‌ها، تجهیزات پزشکی کمتری به ایران ارسال می‌شود.

سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند کارهای بیشتری برای لغو تحریم‌ها انجام دهند

استاد حقوق دانشگاه کلگری کانادا افزود: سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند کارهای بیشتری برای لغو تحریم‌ها انجام دهند. از جاهایی مانند چین و اتحادیه اروپا کمک‌های مالی و پولی شده است. با این حال، از آنجا که کشورها با بحران مالی و کمبود منابع پزشکی در کشور خود روبرو هستند، این کمک‌های مالی در درازمدت پایدار نیست. سازمان بهداشت جهانی همچنین از وضعیت ایران و محدودیت در ارسال کیت‌های تست کرونا ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد هم از کشورها خواسته که تحریم‌ها را دوباره بررسی کنند. با این حال، این سازمان‌های بین المللی به طور مسلم به اندازه کافی فشار وارد نکردند تا آمریکا را به سمت رفع تحریم‌ها سوق دهند. سایر کشورها هم می‌توانند برای فشار آوردن به تحریم‌های ایالات متحده اقدامات بیشتری انجام دهند. این مسئله ممکن است توجه بیشتری را در داخل ایالات متحده به دست آورد و ممکن است ایالات متحده را به تجدیدنظر در تحریم‌ها سوق دهند.

اگر شورای نگهبان نباشد، نظام اسلامی دچار استهاله می‌شود
هم اکنون بخوانید

ایران هنوز هم نیاز دارد برخی تجهیزات و داروها را از دیگر کشورها وارد کند

هارد کستل یادآور شد: تحریم‌ها با ایجاد مشکل در دسترسی به تجهیزات پزشکی، سلامت مردم را تحت تأثیر قرار داده است. درمان این بیماری بدون دسترسی به وسایل پزشکی مانند دستگاه‌های اکسیژن و تهویه مطبوع غیرممکن است و پرسنل پزشکی نمی‌توانند بیماران را بدون دسترسی به تجهیزات محافظتی مانند ماسک‌ها درمان کنند تا زمانی که یک دارو و یا  واکسن موثر کشف شود.

وی گفت: این تحریم‌ها همچنین ممکن است به معنای آن باشد که ایران برای دستیابی به این تجهیزات تلاش خواهد کرد. اگرچه ایران بیشتر داروهای خود را تهیه می‌کند، اما هنوز هم باید مواد لازم را از کشورهای دیگر دریافت کند و برخی از داروهای خارجی را نیز وارد کند.

یکی از مزایای ایران در مقابله با کرونا سن نسبتاً جوانِ جمعیت آن است

بسیاری از افراد آلوده به کرونا ممکن است از بیماری خود اطلاع نداشته باشند

استاد حقوق دانشگاه کلگری کانادا در ادامه خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که بسیاری از افراد ممکن است در ایران آلوده شده و از این بیماری اطلاع نداشته باشند. به عنوان مثال، انجام آزمایش بسیار مهم است زیرا به افراد آلوده اجازه می‌دهد تا خود را از دیگران جدا کند. دولت همچنین باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا مردم از یکدیگر فاصله بگیرند. یکی از مزایای ایران، سن نسبتاً جوان جمعیت آن است. کرونا برای افراد مسن خطرناک است و جمعیت ایران بسیار جوانتر از برخی از کشورهایی است که که با کرونا درگیرند مانند ایتالیا و اسپانیا.

مردم ایران به دلیل تصمیمات سیاسی آمریکا در رنج و سختی هستند

این استاد دانشگاه و متخصص حقوق بشر در ادامه اظهار کرد: بعضی اوقات سیاستمداران نسبت به سایر کشورها تحریم‌ها و مجازات‌هایی را اعمال می‌کنند اما در اصل، آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد این است که ایالات متحده به دلایل سیاسی کشوری را مجازات می‌کند، اما نتیجه آن این است که افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند به دلیل این تصمیمات سیاسی رنج می‌برند و در سختی قرار می‌گیرند.

انتقاد تند دبیر ستاد حقوق بشر از دادگاه حمید نوری
هم اکنون بخوانید

جای تاسف است که ایالات متحده نمی‌تواند اختلاف‌های سیاسی را به طور موقت کنار بگذارد

آمریکا باید به کرونا به عنوان یک موضوع بشر دوستانه بپردازد نه مسأله سیاسی

وی در مورد سیاست ترامپ گفت: من فکر می‌کنم که ترامپ رویکرد ویژه‌ای با محوریت ایالات متحده و سیاست‌های بهداشتی به طور کلی اتخاذ کرده است. او تمایل دارد ابتدا به ایالات متحده و منافع آن فکر کند. او همچنین تمایل دارد که نگاهی تنبیهانه به روابط خارجی بیندازد و اغلب به جای همکاری با آنها، سایر کشورها را تهدید می‌کند این جای تاسف است که ایالات متحده نمی‌تواند این اختلاف را به طور موقت کنار بگذارد و به عنوان یک مسأله بشردوستانه به جای یک مسئله سیاسی به موضوع کرونا بپردازد.

۳ محدودیت ایران در بحبوحه شیوع کرونا

هارد کستل با انتقاد از تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها بر خرید تجهیزات پزشکی تأثیر می‌گذارد. اگرچه تجهیزات پزشکی از تحریم معاف هستند، اما خرید آنها با تحریم‌ها هنوز هم دشوار است. اولا، همه کالاهای پزشکی از مجازات معاف نیستند. دوما، یافتن بانک‌های خارجی که مایل به همکاری با بانک‌های ایرانی باشند تا بتوانند در  تحریم‌ها، به آنها کمک کنند، دشوار است. سوما، نوسانات ارزی ایران ممکن است تامین مالی خرید تجهیزات پزشکی را دشوار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =

دکمه بازگشت به بالا