ریسک‌پذیری بالای پرورش طیور و ماکیان محلی/ ممنوعیت عرضه طیور زنده در استان

حمیدرضا حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل ریسک‌پذیری پرورش این ماکیان به جز مرغ و خروس بومی آنهم به صورت کنترل شده با پرورش سایر ماکیان مخالفیم.

وی با بیان اینکه پرورش طیور بومی باید تحت نظارت این اداره کل و کنترل شده باشد ادامه داد: پرورش مرغ‌های بومی نیز باید در قالب مشاغل خانگی و با نظارت دامپزشکی باشد.

این دامپزشک با اشاره به خطر بروز برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تصریح کرد: پرورش این طیور و ماکیان با مخاطراتی همراه است به ویژه در فصول سرد سال که خطر بروز بیماری‌هایی مثل آنفلونزا فوق‌حاد پرندگان نیز به دلیل سرمادوست بودن ویروس آن، جدی‌تر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص عرضه مرغ زنده محلیس در برخی واحدهای اطراف شهر اظهار کرد: فعالیت این‌گونه واحدها غیرقانونی است و دامپزشکی در قالب گشت‌های خود با این واحدها برخورد می‌کند ضمن اینکه مردم نیز در صورت مشاهده عرضه اینگونه طیور و ماکیان می‌توانند به سامانه ۱۵۱۲گزارش دهند تا همکاران ما به سرعت با متخلفین برخورد کنند.

حسینی بر ضرورت ساماندهی واحدهای فعال و برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی در این بخش تاکید و خاطرنشان کرد: زنده‌فروشی طیور و ماکیان در اطراف و حاشیه شهرها ممنوع است و دامپزشکی در قالب گشت‌های مشترک از واحدهای متخلف بازدید و همه طیورو ماکیان بومی این واحدهای متخلف غیربهداشتی و ناسالم تلقی و آنها را معدوم می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به خطر فعالیت این واحدها گفت: عمده مراکز صنعتی پرورش طیور و مرغداری‌ها در اطراف شهرها و روستاها هستند و لذا پرورش غیرقانونی طیور و ماکیان بومی به نوعی فعالیت و تولید مرغداری‌های صنعتی را نیز به مخاطره می‌اندازد و از همین رو دامپزشکی برابر قانون در برخورد با متخلفان جدی است.

جدیدترین آمارهای کرونا در جهان/ بیش از ۴۷۹ هزار نفر قربانی کووید-۱۹
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا