استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و نه یک کار داوطلبانه

به گزارش ایسنا، سیدمرتضی موسویان ـ مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران ـ با اشاره به اینکه استفاده از فضای مجازی در کاهش هزینه‌های پژوهش و جستجوی اطلاعات نقش بسزایی دارد، گفت: والدین و مربیان باید دانش‌آموزان را در استفاده از فضای مجازی به عنوان یک منبع بسیار غنی پاسخ به پرسش‌های آنان، یاری کنند.

وی با توضیح اینکه در آموزش رفته‌ رفته به سمت یاد گیرنده‌ شدن پیش می‌رویم و باید انتظار داشته باشیم فرد یادگیرنده پاسخ سوالات را شخصا بیابد، افزود: همراهی مربیان و والدین با دانش‌آموزان برای تخصیص زمان حضور او در فضای مجازی حائز اهمیت است.

موسویان «هدف‌گذاری» برای دانش‌آموزان در استفاده از فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر هدف‌گذاری برای استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی صورت نگیرد، موضوع غرق شدن در فضای مجازی یا رفتن دانش‌آموز به سمت اهداف فرعی و یا اهداف نامربوط پیش می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و یک کار داوطلبانه نیست که بشود کنارش گذاشت و آن را درنظر نگرفت، گفت: امروزه بسیاری از موارد مطرح در آموزش از طریق فضای مجازی پیش می‌رود.

موسویان خاطرنشان کرد: در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی که آن را به رژیم مصرف ترجمه می‌کنیم، دانش‌آموز باید یاد بگیرد که هدف خود و زمان لازم برای یافتن پاسخ‌ها و محقق شدن هدف تعیین شده خود را مشخص کند.

وی تصریح کرد: سوادرسانه‌ای مربیان و والدین در تعریف رژیم مصرف دانش‌آموز، زمان‌بندی و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی برای او در استفاده از فضای مجازی نقش موثری دارد.

پروانه ساخت فیلم جدید کیانوش عیاری صادر شد
هم اکنون بخوانید

موسویان چگونه جستجو کردن، چگونه هدف‌گذاری کردن و تجزیه و تحلیل نتایج جستجوها را از مهارت‌های سواد رسانه‌ای دانست.

این مدرس دانشگاه گفت: در مرحله نخست مربی و والدین می‌توانند با طرح این پرسش که دانش‌آموز برای رسیدن به چه هدفی، چه مقدار زمان برای استفاده از فضای مجازی نیاز دارد در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی یا همان رژیم مصرف، دانش‌آموز را همراهی کنند و در مرحله بعد این دانش‌آموز است که شرح و تفصیل چگونگی استفاده از فضای مجازی برای خود را باید مشخص کند.

وی تصریح کرد: مربیان و والدین با تعیین زمان مناسب بنا بر هدف تعریف شده، باید بر استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی نظارت داشته باشند تا آنجا که با افزایش مهارت فرد در استفاده و بهره‌برداری از فضای مجازی، شاهد کوتاه‌تر شدن زمان مصرف او باشند.

این مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه دانش‌آموز باید در زمان‌بندی تعریف شده به جستجوی هدف خود بپردازد، تصریح کرد: دانش‌آموز باید برای اینکه در این زمینه مهارت لازم را پیدا کند در پایان زمان تخصیص داده شده حتی اگر هدفش مشخص نشد و به پاسخ سوالش نرسید کار را کنار گذاشته و پس از وقفه‌ای، هدف قبلی خود را در زمانی معادل زمانی که برای بار اول تعریف کرده بود، دنبال کند. این کار در ذات خود افزایش مهارت فردی و کاهش زمان فعالیت در فضای مجازی را به دنبال دارد.

موسویان همکاری مربیان و والدین با دانش‌آموزان را سبب و انگیزه‌ای عنوان کرد که با عث می‌شود، به یادگیری استفاده از فضای مجازی و ابزارهای مورد استفاده دانش‌آموزان روی بیاورند.

دیدار امام جمعه تبریز با پدر و مادر روحانی شهید «حجت‌الاسلام علی کاری»
هم اکنون بخوانید

وی گفت: مربیان و والدین باید بدانند که استفاده از فضای مجازی به هیچ عنوان پیچیده نیست و برای همه افراد در تمامی سطوح، استفاده از این ابزار ساده و رایج است.

موسویان با اشاره به اینکه مدیریریت خشک و دستوری در بحث فضای مجازی جواب نمی‌دهد، بر لزوم همکاری و همراهی والدین و مربیان با دانش‌آموزان در استفاده از فضای مجازی تاکید کرد.

وی گفت: امروز که وارد وب سه شده‌ایم و هر روز دامنه وسیع‌تری از کاربردهای آن هوش مصنوعی و روبات‌های اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شده را می‌بینیم، به راحتی با کمک ابزار و با میانبرهایی می‌توانیم به هر یک از اهداف از پیش تعیین شده‌مان برسیم. مثلا در اعتماد نو به نقل از برنامه فوتوشاپ که هر روز شاهد تکامل آن هستیم، خود نرم‌افزار ابزارهایی دارد که بدون وقت گذاری زیاد می‌توانیم به کارمان سرعت ببخشیم. این به آن معناست که دیگر فرآیندها نیاز به وقت‌گذاری زیاد نداشته و ابزارهای از پیش آماده شده می‌توانند زمان دسترسی ما به هدفمان را کوتاهتر کنند و می‌تواند فرد را به یک توانایی بالاتری ارتقاء دهد و این به آن معنی است که برای صرفه جویی در زمانمان نیاز است به دنبال ابزارهای واسط بگردیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا