ایران و روسیه قرار دادی با عنوان «نفت در برابر کالا» نداشته‌اند

سفیر ایران در روسیه گفت: اگر برجام زیر سوال برد، این در درجه اول نشان می‌دهد که متاسفانه امریکایی‌ها در حل و فصل سوالات مختلف مجددا بازهم دنباله رو دیدگاه یکجانبه می‌باشند که البته دستاوردی هم به همراه ندارد. ایران همیشه با روسیه مشورت می‌کند و روسیه را در جریان سناریوهای احتمالی خود در صورت شکست برجام قرار داده است.

به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا،مهدی سنایی در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی با بیان اینکه ما قرارداد«نفت در برابر کالا» نداریم.اسم درست توافقنامه – قراداد خرید نفت است گفت: در آن نوشته است که ۵۰% درآمدهای بدست آمده از فررش نفت، برای اجرای پروژه های مختلف مشترک هزینه خواهد شد، بخش دیگر این پول‌ها به حساب بانک مرکزی ایران واریز خواهند شد.

سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: از این منظر سال ۲۰۱۷ سال خوبی بود، زیرا این قرارداد شروع به اجرا شد. من خیلی امیدوارم که در سال ۲۰۱۸ اجرای آن ادامه داشته باشد زیرا این قرارداد اهمیت ویژه ای را داراست؛ از یک طرف اجرای آن همکاری های انرژی ما را نزدیک تر خواهد کرد و از سوی دیگر به حل یکی از مهمترین مشکلات در روابط ایران و روسیه کمک می‌کند . اجرای این قرارداد به ایجاد منابع مالی برای اجراسازی پروژه های مشترک ما کمک خواهد کرد.

وی افزود: سال گذشته  درک مشترکی بین شرکتهای نفت و گاز روسیه و وزارت نفت ایران بدست آمد. باید تاکید کنم که شش شرکت عمده نفت و گاز روسی تفاهمنامه در خصوص درک متقابل دارند و برخی از آنها تحقیقات خود را ارائه نموده‌اند. امیدواریم که همه اینها زمینه ساز امضای قراردادهایی در سال ۲۰۱۸ بشود.

باید چهره کسانی که حامی ترور هستند برملا شود
هم اکنون بخوانید

سنایی تاکید کرد: طرف ایرانی معتقد است که اجرای برخی از این قراردادها در نیمه اول ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد، شرکت‌ها در حال بررسی چاه های نفت هستند ولی برخی شرکت‌ها به امضای قرارداد نزدیک‌تر هستند. بعنوان مثال «روس نفت» خوب پیش می‌رود، «گاز پروم» در حال مذاکره جدی در خصوص «گاز مایع طبیعی» است، «زاروبژ نفت» پیش قرارداد را امضا کرده است. «گازپروم نفت» هم تعاملات خوبی با طرف‌های ایرانی دارد. «لوک ایل» نیز در سطح عالی در حال زایزنی با طرف‌های ایرانی است.

این دیپلمات ایرانی تشریح کرد: طرف ایرانی خیلی امیدوار است قرارداد «گازپروم نفت» در خصوص گاز مایع طبیعی در نیمه اول سال به امضا برسد مایلیم که شرکتهای روسی عجله کنند و قراردادهای مرتبط را امضا کنند. شرکتهایی مثل «روس نفت»، «گازپروم نفت» پیشرفت آنها با طرف ایرانی بسیار قابل توجه است. و من خیلی امیدوارم که در سال ۲۰۱۸ قراردادهایی بین این شرکت‌ها و ارگان‌های مرتبط ایرانی به امضا برسد. در خصوص حجم سرمایه گذاری‌ها، این مقادیر در قراردادها مشخص خواهند شد.

وی بااشاره به روابط اقتصادی- تجاری بین ایران و روسیه گفت: از دیدگاه من با سرعتی متوسط رشد می‌کند، در سال گذشته این روابط بدتر از سال مشابه قبل از آن رشد داشت. در سال ۲۰۱۶ میران تبادل کالا بین دو کشور ۷۰% رشد داشت . درباره عفرین، جمهوری اسلامی ایران در راستای منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه بوده و معتقد است که هرگونه اقدامات و حضور نظامی در خاک سوریه می بایست با هماهنگی دولت جمهوری عربی سوریه صورت پذیرد.

شمخانی روز معلم و روز کارگر را تبریک گفت
هم اکنون بخوانید

وی بیان کرد: ایران، روسیه و ترکیه تجربه خوب همکاری در چارچوب فرمت سه جانبه در فرآیند آستانه دارند به همین دلیل اگر سه کشور نگرانی هایی هم داشته باشند بهتر است این نگرانی ها را در چارچوب فورمت سه جانبه آستانه رفع کنند،راه نظامی حل و فصل مسئله را سخت‌تر می‌کند.اگر برجام زیر سوال برد، این در درجه اول نشان می‌دهد که متاسفانه امریکایی‌ها در حل و فصل سوالات مختلف مجددا بازهم دنباله رو دیدگاه یکجانبه می‌باشند که البته دستاوردی هم به همراه ندارد.  ایران همیشه با روسیه مشورت می‌کند و روسیه را در جریان سناریوهای احتمالی خود در صورت شکست برجام قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =

دکمه بازگشت به بالا