ناچارم باز هم تكرار كنم

به گزارش اعتماد نو، فدریکا موگریني در آغاز کنفرانس سال ۲۰۱۷ نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل که پس از تعطیلات تابستانی برگزار شد، در پاسخی تلویحی به اظهارات اخیر ‘نیکی هیلی’ نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: توافق هسته ای با ایران نشان دهنده شیوه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است

این توافقی بین دو کشور نبود ؛ بارها این را تکرار کرده ام و احساس می کنم که ناچاریم در ماههای آینده هم بارها این موضوع را تکرار کنیم.

این توافق تعهد کل جامعه بین المللی از یک طرف و ایران از طرف دیگر بود که با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم حمایت شده و بطور منظم مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار گرفته است.

امروز پس از دوسال، آژانس و همچنین کمیسیون مشترک، تبعیت از برجام را تایید کرده اند و ما باید این را در ماههای آینده در هر جایی که هستیم تکرار کنیم زیرا این مهم امنیت بین المللی ، ایمنی بین المللی و همچنین موضوع اعتبار توافقهای بین المللی است.

من خوشحال شدم که در ابتدای این ماه از زبان رییس جمهور روحانی که دوباره انتخاب شده است در سخنرانی تحلیفش تعهد شخصی او را به ادامه اجرای تعهدات ایران در برجام را شنیدم .

در این سال شاهد بودیم که درخواست برای مداخله نیرومندانه اتحادیه اروپا در موضوعات جهانی افزایش یافته است. هر چه جهان پرآشوب تر می شود نیاز به وجود یک قدرت جهانی قابل اعتماد، معتبر و قابل پیش بینی هم بیشتر می شود.

موگريني با اشاره به تنش های اخیر در شبه جزیره کره و اجلاس ‘آسه آن’ در اوایل ماه اوت در مانیل گفت: همه شریکان ما در آسیا و فراتر از آسیا خواهان مداخله ما در حل بحران هستند و ما آماده این کار هستیم.

پلوسی به تایوان سفر کند، ارتش قاطعانه اقدام خواهد کرد
هم اکنون بخوانید

علت این امر آن است که می دانند ما همواره به دنبال یک راه حل دیپلماتیک هستیم و ما می دانیم که حتی فکر کردن به راه حل نظامی برای چنین تنش هایی نه تنها خطرناک است بلکه مشکل را هم حل نمی کند.

آنها می دانند که ما همه تلاش خود را برای میانجیگری و مذاکره با هدف عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای انجام خواهیم داد ؛

آنها می دانند که ما به دنبال یک راه حل چندجانبه خواهیم بود و به تجربه ما در زمینه منع اشاعه هسته ای بخصوص تجربه ای که در مذاکره با ایران به دست آورده ایم ارج می نهند.

دفاع دوباره مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برجام در حالی است که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته پس از سفر به وین و دیدار با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواستار بازرسی از اماکن نظامی در ایران شده بود.

 

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هفده =

دکمه بازگشت به بالا