آیا توریسم ترکیه از تروریسم جان سالم به در می برد؟

اعتماد نو : روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به قلم «سیمون کالدر» نوشت: احتمالا من هم مانند شما از خطری که ممکن است در سفرها به خانواده ام آسیب برساند، می ترسم. اما من بر این باورم که سفر تقریبا همیشه یک تجربه با ارزش هم برای مسافران و هم برای جامعه میزبان است. بنابراین در ژانویه گذشته و در اوج فروش بلیط برای تعطیلات تابستانی، من یک روز را برای سفر به سواحل جنوبی ترکیه به همراه خانواده ام رزرو کردم.

 ۱۰ نفر از اعضای یک گروه تور آلمان در یک حمله انتحاری در میدان «سلطان احمد» در قلب «استانبول» کشته شدند. کشته شدن هر یک از این افراد یک تراژدی بود اما در برابر میلیون ها نفری که هر ساله به بزرگترین شهر ترکیه سفر می کنند و میلیون ها نفری که تعطیلات را در ساحل این کشور می گذرانند، شانس تکرار چنین اتفاقی بسیار کم باقی ماند.

با این حال بسیاری از خانواده های انگلیسی در این خصوص اختلاف نظر داشتند. در ماه مارس، اپراتور تور این کشور به ترکیه اعلام کرد: «در حالی که ترکیه مقصد محبوب برای گردشگران انگلیسی باقی مانده است، ما به همراه دیگر شرکت های مسافرتی، شاهد کاهش تقاضا به ترکیه در سال جاری بودیم.»

از آن زمان، کشتار جمعی به امری عادی در این کشور تبدیل شده است. حملات در شهرهای استانبول، «آنکارا» و دیگر مناطق ترکیه صدها کشته بر جا گذاشته است.

قتل عام در فرودگاه اصلی استانبول در ماه ژوئن بیش از ۴۰ کشته برجای گذاشت. دو ماه بعد، مردم حتی در یک عروسی در شهر «غازی عینتاب» در جنوب شرقی این کشور هدف حمله قرار گرفتند. اما آخرین حمله توجه همه جهان و مرا به خود جلب کرد. و بامداد روز نخست سال نو، ۳۹ نفر در حالی که در یک کلوب شبانه در استانبول در حال برگزاری جشن بودند، کشته شدند. بسیاری از گردشگران آینده نگر که قصد سفر به ترکیه را داشتند، از این قتل عام در سال نو در سواحل «بسفر» شوکه خواهند شد.

آمریکا از ترکیه خواست تا در زمینه انجام عملیات زمینی در شمال سوریه تجدیدنظر کند
هم اکنون بخوانید

ارزیابی خطر در ترکیه کار پیچیده ای است چرا که در آنجا، بسیاری دشمنان تمدن، شکیبایی و آزادی هستند. عاملان حملات تروریستی در این کشور شامل داعش، کُردها و دو جناح سیاسی در این کشور معرفی شده اند.

در اینجا من بر روی احتمالات در مورد مکان های گردشگری که ممکن است هدف حملات قرار بگیرند متمرکز می شوم. استانبول یک کلان شهر بزرگ جهان است. مردم از نژادها و مذاهب مختلفی در این شهر گرد هم آمده اند. شما می تواند یک اتاق مجلل در یک هتل چند ستاره را در این شهر – مثلا هتل کنراد استانبول بسفر – را شبی ۷۲ پوند اجاره کنید که کمتر از هزینه یک اتاق در مسافرخانه ای در لندن است.

من مشتاقانه منتظر بازگشت ترکیه به روزهای عادی هستم، زیرا بهترین راه برای مقابله با خشونت های تصادفی و مقابله با بیهودگی آن، تغییر ندادن رفتار خود است. خطرات ناشی از گذراندن تعطیلات در ترکیه همچنان پایین است، به گونه ای که خطر تصادفات جاده ای بیشتر از خطر حملات تروریستی به نظر می رسد.

ترکیه کشوری پهناور با میراث غنی، غذاهای افسانه ای و سواحل بزرگ است. اما ترس از تروریسم، میلیون ها گردشگر احتمالی این کشور را به جاهای دیگر سوق می دهد.

منبع: جماران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا