پالتیکو: کشورهای خلیج فارس با مواضع غرب علیه ایران و روسیه همراهی نکردند

رسانه‌های آمریکایی فاش کردند که اتحادیه اروپا در تلاش برای همراه کردن کشورهای حوزه خلیج فارس با تحریم‌های خود علیه روسیه و محکوم کردن ایران به خاطر ادعای ارسال موشک و پهپاد برای روسیه، ناکام مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، این رسانه‌ها به پیش‌نویس بیانیه اجلاس آتی کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا دست یافته‌اند که نشان می‌دهد بروکسل نتوانسته کشورهای خلیج فارس را متقاعد به همراهی با تحریم‌های خود علیه روسیه و حمایت از اوکراین کند.

فردا (چهارشنبه) قرار است اولین اجلاس سران اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس در شهر بروکسل برگزار شود.

پالتیکو نوشته است که اتحادیه اروپا به دنبال برگزاری این اجلاس برای نزدیک کردن روابط خود با این کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، تجارت و امنیت است.

با این وجود، پیش‌نویس بیانیه مشترک مربوط به این اجلاس که روز دوشنبه منتشر شده، حاکی از وجود اختلافات شدید بین اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد جنگ اوکراین است.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده بود که در این بیانیه از همه کشورها خواسته شود به کمک‌های مادی به روسیه پایان دهند و ایران را به خاطر ادعای ارسال موشک و پهپاد برای استفاده در جنگ با اوکراین محکوم کنند؛ اما کشورهای خلیج فارس با این موضوع مخالفت کرده و گفتند که تنها با ذکر این جمله کلی که «از همه طرف‌ها درخواست شود ارسال سلاح برای استفاده در این جنگ را متوقف سازند» موافق هستند.

علاوه بر این، کشورهای حوزه خلیج فارس خواستار حذف بخشی از متن شدند که در آن به «تعهد به بهبود اقدامات مشترک علیه دور زدن تحریم‌ها» اشاره شده بود. این اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی متحدان غربی علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین و مشکلاتی که در مسیر اجرای این تحریم‌ها پیش آمده، مرتبط است.

مسکو در حال بررسی مبادله اسرای اوکراینی با مدودچوک است
هم اکنون بخوانید

پالتیکو مدعی است که امارات عربی متحده، یکی از کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس فردا، به عنوان یکی از تسهیل‌کنندگان فرار از تحریم‌ها از سوی متحدان غربی در نظر گرفته می‌شود.

این اختلافات در بیانیه نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و متحدان غربی چقدر در تلاش‌های خود برای جلب همراهی دیگران با حمایت‌هایشان از اوکراین و تحریم روسیه با مشکل مواجه هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − سه =

دکمه بازگشت به بالا