وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نگرانیهایی که درباره “سامانه نظارت مردمی بر نشر کتاب” وجود دارد، میگوید: ممیزی و نظارت برای ارشاد است و ما نظارت پسینی نداریم. این اتفاق فقط برای ارتقای کیفیت است.
به گزارش اعتماد نو، حدود یک ماه قبل، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد (اداره کتاب سابق) که مسئولیت صدور مجوز کتاب و نظارت بر نشر و ممیزی کتابها را برعهده دارد، اعلام کرد سامانهای راهاندازی کرده تا مردم «نظارت پسینی» بر کتابهای منتشرشده داشته باشند.
در این اطلاعیه ماده چهارم مصوبه اصلاحی «اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب» مصوبه جلسه ۶۶۰ مورخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ به عنوان سند بالادستی در کارشناسی کتاب در نظر گرفته شده است و از مخاطبان خواستهاند با مطالعه دقیق این مصوبه موارد مغایر با ضوابط نشر را در سامانه گزارش دهند. ایجاد این سامانه حمایت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم در پی داشت و او این سامانه را بستری برای مشارکتدهی مردم در حکمرانی فرهنگی خواند.
حالا محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش ایسنا این را که برخی معتقدند در حوزه نشر در وزارت ارشاد، اعمال سلیقه وجود دارد که براساس آن، این نگرانی وجود دارد که «سامانه نظارت مردمی» قرار است به بهانهای برای اعمال سلیقه و حذف بعضی از آثار تبدیل شود و حال نظاممند کردن این نظارت چقدر در دستور کار است؟ گفت: در دوره مسئولیت من در حوزه نشر بالای ۲۵۵ هزار مجوز نشر جدید صادر کردهایم. از این عدد تعداد کتابهایی که به رفت و برگشت نیاز پیدا میکنند، زیر یک درصد و حتی حدود نیم درصد است که مسئله آنها هم با یکی دو بار رفت و برگشت حل میشود. ما اصلا موضوعی نداریم به این نحو که آنقدر داغ باشد. این سامانه را نه برای این بحث، بلکه برای ارتباط قویتر بین نویسندگان و ناشران با مخاطبان طراحی میکنیم.
وزیر ارشاد ادامه داد: تاسیس این سامانه اصلا به این معنا نیست که میگویند. حوزه کتاب و سایر حوزههای هنری نیازمند ارتباط زندهتر و تعامل با مردم هستند. حالا نتیجه این امر را شش ماه دیگر خواهید دید. مثلا بنده یک نویسنده هستم و نیاز دارم بعد از انتشار کتابم سامانهای باشد که همه مخاطبانم نکات خود را بگویند که به ارتقای کارم کمک شود. ممیزی و نظارت برای ارشاد است ک ما نظارت پسینی نداریم. این اتفاق فقط برای ارتقای کیفیت است. اگر در حوزههای مختلف راه تعامل سازنده با مخاطبان تخصصی را باز کنیم، به ارتقا کمک میکنیم. ما میگوییم حوزه فرهنگ و هنر باید مردمی باشد؛ یعنی مردم و مخاطبین نظرات خود را منتقل کنند. در این زمینه بیشتر سوءتفاهم پیش آمده است، این امر نه به ممیزی بیشتر بلکه به ارتقای بیشتر حوزه نشر خواهید انجامید.
منبع: ایسنا