روایت‌هایی از حاج قاسم توسط مردم؛ برای مردم/ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی

روایت‌هایی از حاج قاسم توسط مردم؛ برای مردم/ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی


به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رویداد «جان فدا» ویژه پاسداشت یاد و خاطره حاج قاسم سلیمانی ظهر روز سه‌شنبه بیست و نهم آذرماه در موسسه فرهنگی هنری شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.


حجت‌الاسلام رنجبر (دبیر رویداد)، نوید سیم‌بر (استاد دانشگاه فرشچیان)، هاجر سلیمی‌نمین (عضو هیات داوران و استاد هنر) در این نشست حضور داشتند. سید احمد عبودتیان (دستیار رئیس‌جمهور) و ایمانی خشخو (عضو هیات امنای دانشگاه فرشچیان) هم قرار بود در نشست حضور یابند که نیامدند.


پس از تلاوت آیاتی از کلام الله قرآن مجید، مجری برنامه ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: دویست و پنجاه هنرمند از امشب به مناسبت رویداد جان فدا فعالیت خود را حول شخصیت حاج قاسم سلیمانی در شهر مقدس مشهد و در جوار امام رضا (ع) شروع می‌کنند. 


وی ادامه داد: عمده رشته‌های مورد توجه در برنامه در عرصه تجسمی است.


در ادامه برنامه، حجت‌الاسلام رنجبر (دبیر رویداد جان‌ فدا) ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه اظهار داشت: توجه به فرهنگ فاطمی و حضرت زهرا (ع) است که فرهنگ مقاومت را زنده نگه داشته، آن را رشد داده و دستاوردهایی داشته است.


وی با بیان اینکه سردار سلیمانی با توجه به توفیقات‌شان در نبرد شخصیتی هستند که اقشار مختلف را گرد هم جمع می‌کنند، اظهار داشت: دلیل اینکه همچنان درباره او حرف می‌زنیم و داغش هنوز تازه است، همین موضوع است. این رویداد را در شرایط فعلی برگزار می‌کنیم چون روی شخصیتی چون شهید سلیمانی تاکید داریم و اتفاقا در چنین شرایطی است که پرداختن به شخصبت ایشان لازم است.


دبیر رویداد هنری جان فدا افزود: اولین قشری که روی اتفاقات و وقایع دقیق می‌شود هنرمندان هستند و اینکه ظرفیت فوق‌العاده‌ای نسبت سردار در هنر وجود دارد.

لیگ NBA| ستاره لیکرز؛ یک ماه دور از میادین
هم اکنون بخوانید


رنجبر با بیان اینکه ما به واسطه برگزاری رویداد جان فدا می‌خواستیم ظرفیت مردمی را یک جا جمع کنیم، تصریح کرد: اگر فلان سایت عکس سردار شهید ما را فیلتر می‌کند، ما باید به ایشان بپردازیم و به همین دلیل است که قصد داریم فضایی جمعی را ایجاد کنیم. نکته دیگر اینکه کارگاه سه روزه ما در مشهد مقدس فضایی جمعی دارد که با ظرفیت بیش از ۲۰۰ نفر برگزار می‌شود. همه این افراد از سراسر کشور هستند و اتفاقا بیشترشان خانم هستند.


وی با بیان اینکه کارگاه ما تولیدی است و سفارشی به کسی ندادیم، ابراز داشت: مانند برخی برنامه‌ها عمل نکردیم که با شرکتی قرارداد می‌بندند و پول هنگفتی ذخیره می‌شود. اینجا ظرفیت ما مردمی است و به برکت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.


به گفته دبیر رویداد هنری جان فدا، متقاضیانی که تا پیش از فرارسیدن سومین سالگرد شهادت حاج قاسم آثارشان می‌رسد، داوری می‌شوند و جایزه هم مالی نیست، بلکه معنوی است و سفر به کربلای معلی است.


رنجبر با بیان اینکه پایان دی پس از داوری‌ها آثار نمایش داده می‌شوند، عنوان کرد: برنامه ما توسط مردم و برای مردم برگزار می‌شود.


در ادامه نشست، نوید سیم‌بر (نقاش و مجسمه‌ساز به نمایندگی از دانشگاه فرشچیان) ضمن خوشامدگویی به حضار یادآور شد: سردار سلیمانی به اتفاق هم‌رزمانش از قبل انقلاب تا جنگ تحمیلی، در ادامه با اشرار و سپس با داعش مبارزه کرد. 


وی با تاکید بر اینکه هنر جنگ تبدیل به هنر مقاومت شده است، بیان کرد: این اتفاق ریشه در ادبیات پایداری دارد. 


این هنرمند با بیان اینکه شهید سلیمانی نماد بزرگترین اسطوره زنده عصر ما برای مبارزه با اهریمن است، گفت: باید بدانیم که اسطوره‌ها از اقوام مختلف ایران بوده‌اند و وجود واقعی داشته‌اند.حاج قاسم هم وجودی واقعی داشت. 

حضرتی‌پور: علی گرایی بعد از بهبود به تورنمنت خارجی می‌رود/ حضور در مسابقه رنکینگ برای رضا فرقی ندارد
هم اکنون بخوانید


سیم‌بر با بیان اینکه اسطوره فقط در یک بعد نمی‌گنجد، اظهار داشت: چنین فردی باید در اخلاق و علم و زندگی سرآمد باشد که شهید سلیمانی چنین بود. علاوه بر اسطوره‌های قدیمی از قبل انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس، حاج قاسم بزرگترین اسطوره‌هاست. این می‌تواند برای هنرمندان شاخص محسوب شود. 


وی با تاکید بر اینکه استادان دانشگاه فرشچیان تلاش می‌کنند مفاهیم مذکور را در قالب آثار هنری به تصویر بکشند و خلق کنند، تصریح کرد: اگر عده‌ای می‌خواهند نام سردار را حذف کنند، هنرمندان می‌توانند جلوی این اتفاق را بگیرند طوری که قابل حذف نباشد. 


در بخش دیگر این نشست، مجری برنامه تصریح کرد: فراخوانی داده شده که ثبت نام در آن از سایت هیات امکانپذیر است.و آثار شرکت‌کنندگان این رویداد مردمی در خلال برنامه جان فدا نمایش داده می‌شوند. نکته قابل توجه حضور بانوان است که پنجاه درصدند و من نماینده آنها هستم.


 


 


در ادامه این نشست، هاجر سلیمی‌نمین، استاد حوزه هنر و یکی از اعضای هیات داوران رویداد جان فدا خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی به عهدی که با خداوند بسته بود، عمل کرد.


وی با بیان اینکه نکته قابل توجه حضور بانوان در رویداد جان فداست که پنجاه درصدند و من خودم را نماینده آنها می‌دانم که تربیت شده‌های پس از انقلاب هستند، ابراز داشت: موضوع دیگر کاربردی بودن آثار است که به آن توجه داشته‌ایم. مثلا اینکه برخی آثار روی تیشرت و نوشت‌افزار چاپ خواهند شد.


در پایان از پوستر رویداد جان فدا ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد. 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا