آیا بازار برنج ایران در دست هندی‌ها است؟

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رصد داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی برنج وارداتی مورد نیاز از پنج کشور «هند»، «پاکستان»، «تایلند»، «امارات متحده عربی»و‌ «مناطق آزاد» وارد کشور شده است.


هند در حالی صدرنشین واردات برنج به کشور در پنج ماه منتهی به مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل را به خود اختصاص داده است که چندی پیش بلومبرگ در گزارشی از کاهش سطح زیر کشت برنج هندی خبر داد و اعلام کرد که کاهش بارندگی در بخش های از هند باعث شده که سطح زیر کشت برنج در این کشور به کمترین میزان در سه سال گذشته برسد.


خبر اعلام شده این نگرانی را به وجود آورد که با توجه به جنگ اوکراین و روسیه بازار مواد غذایی در دنیا به مشکل مواجه شود، اما گزارش منتشر شده نشان داد که «هند» همچنان بازار خود را حفظ کرده است. 


«پاکستان» هم در رتبه دوم واردکنندگان برنج قرار دارد. براساس آمار در ۵ ماه نخست امسال ۳۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برنج از این کشور وارد ایران شده است.


به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در حال حاضر تقاضا در داخل کشور از برنج هندی به پاکستانی تغییر کرده، به همین دلیل مصرف برنج هندی در کشور کاهش یافته است. دلیل این اتفاق هم شباهت برنج پاکستانی به برنج ایرانی به لحاظ پخت است؛ با این تفاوت که برنج پاکستانی یک سوم قیمت برنج ایرانی در بازار عرضه می‌شود. اما دلیل اینکه همچنان برنج هندی بیشترین سهم را در میان برنج‌های وارداتی داشته، به دلیل قیمت این مدل برنج بوده است.

رشته‌های دانشگاهی را حذف کنیم یا ظرفیت پذیرش را کم؟
هم اکنون بخوانید


مجموع واردات برنج از «تایلند» هم در این مدت ۷۹ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار بوده که با این شرایط این کشور در رتبه سوم واردکنندگان برنج قرار گرفته است.


در میان کشور‌های صادرکننده برنج به ایران «امارات متحده عربی» هم دیده می‌شود. براساس آمار اعلام شده، واردات برنج از این کشور ۶۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار بوده و از مناطق آزاد هم در این بازه زمانی ۲۱ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار برنج وارد کشور شده است.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا