توضیحات قائم مقام واحد فراهم‌آوری اعضای دانشگاه شهید بهشتی نسبت به برداشت‌ها از صحبت‌هایش در فضای مجازی

قائم مقام واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور رفع برداشت‌های ناقصی که از سخنانش در فضای مجازی، توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش ایلنا، پیرو گفت‌وگوی تلفنی با فریبا قربانی، قائم مقام و احسان علی‌بیگی، معاون فرهنگی واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به منظور رفع برداشت‌های ناقصی که از سخنان قائم مقام این واحد در فضای مجازی منتشر شده بود، وی متن زیر را برای شفاف‌سازی و تبیین دقیق،  ارایه کردند:


اهدا اعضا از موارد مرگ مغزی به دنبال پذیرش مرگ توسط خانواده‌های محترم که یکی از عزیزان شان دچار این شرایط شده است صورت می‌گیرد.


حفظ اعتماد و اطمینان خانواده‌ها پس از اهدا یا زمان مواجه با وضعیت مرگ مغزی بسیار حائز اهمیت است. 


در برنامه تلوزیونی زندگی پس از زندگی تهیه کننده برنامه با رویکرد مثبت به مقوله اهدای عضو سعی در انعکاس ایجاد علو درجات روحی برای فرد اهدا کننده داشته و به علاوه با دقت نظر و حساسیتی که تیم تولید این برنامه داشته و دارند و بنابر ادعای تهیه کنندگان محترم همه‌ی موارد مطروحه و تجربه‌های طرح شده در این برنامه، موارد کوما بوده است، نه مرگ مغزی‌.


 لذا طرح این ادعا که این  برنامه سبب صدمه به فرآیند اهدا شده است منصفانه نیست.


سازمان محترم صدا و سیما تلاش زیادی برای تفهیم موضوع مرگ مغزی می‌نماید ولی آنچه گاها در برخی از دیگر برنامه ها رخ داده، عدم درک صحیح از افتراق وضعیت مرگ مغزی از کما توسط مخاطبین بوده و این مسئله سبب ایجاد نگرانی در شرایط طرح امکان اهدای عضو می‌گردد. ضمن تشکر از تهیه‌کنندگان برنامه زندگی پس از زندگی و سازمان محترم صدا و سیما پیشنهاد می گردد در مقوله های مشابه با توجه به حساسیت موضوع و ابعاد مختلف اجتماعی، اخلاقی و حقوقی مرگ مغزی در شفاف‌سازی مباحث پزشکی کوما و مرگ مغزی از اختصار در توضیحات اجتناب گردد و شرح مفصل‌تری با حضور کارشناسان داده شود‌. بدیهی است هر تولید محتوایی در خصوص شرایط پیچیده مرگ و زندگی اثرات مستقیم و غیرمستقیم روی مخاطب دارد که گاهی لازم است به پیامدهای آتی که دیرهنگام رخ می‌دهد نگاه دوباره کرد و برای آن راهبرد هایی در نظر گرفت.

بررسی بهتر مغز بیماران اسکیزوفرنیک با روش تصویربرداری جدید
هم اکنون بخوانید


در پایان به عنوان صحبت نهایی ضمن تشکر از تمامی فعالان در حوزه رسانه اعلام می‌کنم کارت اهدای عضو الزام قانونی نداشته و رضایت کتبی اولیای دم متوفیان مرگ مغزی جهت تکمیل فرآیند اهدا ضروری است و دریافت این کارت در شرایط سخت تصمیم‌گیری، می‌تواند بیانگر نظر شخص در زمان حیات بود و به فرآیند دریافت رضایت کتبی از اولیای دم کمک شایانی کند. علاقه‌مندان جهت دریافت کارت اهدا می توانند به وبسایت Ehda.ir مراجعه کنند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا