رسانه‌ها به سمت غیرمستقیم‌گویی رفته‌اند/ «جورچین زندگی» پاسخگوی شبهات دینی ایرانیان مقیم خارج

«جورچین زندگی» عنوان ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان است که در گروه معارف اسلامی شبکه جهانی جام جم تهیه و تولید شده و در شب‌های ماه مبارک رمضان به روی آنتن این شبکه می‌رود.


به گزارش خبرنگار ایلنا، تا امروز به زبان‌ها و قالب‌های مختلف پاسخ سوالات شرعی و فقهی خودمان را دریافت کرده‌ایم، سوالاتی که گاهی به اندازه‌ای پیچیده است که از انجام صحیح آن باز می‌مانیم یا بالعکس. اما امروزه با توجه به رسانه‌های متعدد و ازدحام شبکه‌های داخلی و خارجی، طرح بیان آن را تا حدی سخت می‌کند. بنا به نظر حسن ملکی (مدیر شبکه جهانی جام‌جم) باید گفت که در دنیای فعلی، مستقیم‌گویی رسانه‌ها خیلی پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان نیست و سواد رسانه‌ای مردم هم به طبع بالاتر رفته است. در رسانه‌ها بیان سخنران، برنامه‌های ترکیبی و یا گفت‌وگو محور دیگر جوابگو نیست و برای همین مدتی می‌شود که شبکه‌ها، خاصه شبکه جهانی جام‌جم به سراغ موشن‌گرافیک، آیتم‌های نمایشی کوتاه و قالب «جورچین زندگی» رفته‌اند. 

این مدیر رسانه ملی ضمن اظهار نظر مثبتش درباره برنامه «جورچین زندگی» گفت: در این برنامه مستقیم‌گویی انجام نشده است و خوشبختانه مخاطبان با آن ارتباط برقرار کرده‌اند و کار مناسب و خوبی است. 

«جورچین زندگی» دغدغه شبکه جهانی جام‌جم بود

پیام ابراهیم‌پور مدیر گروه معارف اسلامی شبکه جهانی جام‌جم، درباره برنامه تلویزیونی «جورچین زندگی» گفت: چند سالی بود که در شبکه جهانی جام جم دغدغه این بود که کاری با موضوع احکام برای ایرانیان خارج از کشور تولید کنند، کاری که به دنبالش باید فرمی خاص داشته باشد و برای مدیران بسیار حائز اهمیت است. چراکه به دلیل تفاوت احکام مبتلابه آن‌ها باید فرمی متفاوت هم برای آن در نظر گرفت. درواقع بینندگان شبکه جهانی جام‌جم با صدها و هزاران شبکه‌های خارجی در ارتباط هستند و باید زبان و نوع بیان با آن‌ها هم متفاوت باشد. 

درخواست پلیس از بدرقه‌کنندگان حجاج؛ در منزل خداحافظی کنید نه فرودگاه
هم اکنون بخوانید

ابراهیم‌پور بیان کرد: از این روی همزمان با ورودم به بخش گروه معارف اسلامی شبکه جهانی جام جم آقای ملکی مدیر شبکه، دغدغه ساخت چنین برنامه‌ای را مطرح کردند و بلافاصله تیمی با سرآمدان دانشکده صدا و سیما تشکیل شد که در بین همه آن ایده، ایده خانم بازاری پذیرفته شد. 

وی افزود: این نحوه از ساخت برنامه که فرم آن به شکل جورچین و در قالب یک نمایش رادیویی در بیاید به نظرم اتفاق خوبی است، که در کنار کار تحقیقاتی مهدی رستمی که یکی از کارشناسان مذهبی خوب رادیوست، رقم خورد.

مدیر گروه معارف اسلامی شبکه جهانی جام‌جم، اظهار کرد: با توجه به زمان کوتاه این برنامه، در طی روز چندین بار این برنامه پخش می‌شود، و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شده است. امیدوارم این فرم ماندگار باشد، چراکه از معدود برنامه‌های است که هم در فرم و هم در محتوا کاری متفاوت است. 

محتوای «جورچین زندگی» دغدغه ذهنی‌ام بود

فاطمه‌زهرا بازاری تهیه‌کننده برنامه «جورچین زندگی» نیز با بیان اینکه این برنامه دغدغه ذهنی من از دوران نوجوانی تاکنون بوده، اظهار کرد: «جورچین زندگی» درواقع اولین کاریست که به شکلی رسمی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشتم. در همین راستا ابتدا به سراغ موضوعی رفتم که برای خودم هم در بسیاری از مواقع علامت سوال بود و حالا باید این سوال‌ها را در قالب یک برنامه تلویزیونی برای بینندگان خارج از کشور مطرح می‌کردم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح سوال و پاسخ به آن برای افرادی که روزانه با هزار شبکه تلویزیونی، رادیویی و رسانه‌های مجازی سخت است و مستلزم ایده‌ای خاص خواهد بود، درباره بیان شبهات دینی در قالب رسانه ملی گفت: شبهات دینی و طرح احکام همواره یک معما بوده و هست، برای همین فرمی مانند «پازل» یا «جورچین» را برایش در نظر گرفتیم، تا با کنار هم گذاشتن تکه‌های جورچین و اجرای نمایشی رادیویی به سوال‌های هموطنانمان در خارج از کشور پاسخ دهیم. 

مسکو در حال بررسی ارسال جنگنده به ایران است
هم اکنون بخوانید

بازاری افزود: همچنین در کنار طرح موضوع، در پلان آخر به مخاطبان جواب نهایی را بدهیم و شبهات و احکام را در خانه به خانه این جورچین مطرح کنیم. 

این تهیه‌کننده جوان، در پایان یادآور شد: با توجه به تعدد احکام شرعی و شبهات به وجود آمده، احتمال ساخت سری دوم برنامه «جورچین زندگی»، بنا به نظر مدیران شبکه جهانی جام‌جم و مدیر گروه معارف اسلامی نیز هست. 

گفتنی است، «جورچین زندگی» به تهیه‌کنندگی فاطمه زهرا بازاری و مجری طرح سید محمدرضا حسینی در ۳۰ قسمت و در آیتم‌های ۵ دقیقه‌ای در شب‌های ماه مبارک رمضان بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم خواهد رفت. 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا