"سند نظام ملی نوآوری" تدوین می‌شود/ "مجوز" یکی از عوامل سرکوب‌کننده نوآوری

نشست روسای پارک های علم و فناوری با حضور محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری؛ معاون علمی فناوری رئیس جمهور، علی خیرالدین؛ معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و جمعی از روسای پارک های علم و فناوری در وزارت علوم صبح امروز ۲۲ فروردین ماه در وزارت علوم برگزار شد و در جریان این رویداد از نسل جدیدی از نمایشگرهای سه بعدی رونمایی شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، سورنا ستاری با اشاره به لزوم تهیه اکوسیستم برای دانش بنیان‌ها گفت: جایگاه دانشگاه ها، مراکز نوآوری و رشد، کارخانه ها، شتاب دهنده های خصوصی، بانک ها، صندوق نوآوری و… باید در این اکوسیستم مشخص باشد و این درحالی است که پارک‌های علم‌وفناوری هم جزیی از اکوسیستم نوآوری هستند.


به گفته ستاری سال ۱۴۰۱ و شعار رهبری، بیانگر سالی ویژه ای برای دانش بنیان ها و پارک های علم و فناوری است. او در این باره بیان کرد: روسای پارک‌های علم و فناوری به دلیل این نگاه ویژه باید ارتباط خود را با استانداری ها افزایش دهند. نقش پارک های علم و فناوری در عرصه تولید نسبت به سالهای گذشته پر رنگ شده است.


او همچنین از اهمیت این پارک ها در استان های مختلف گفت و توضیح داد: اگر استان را آباد کنید پارک شما جلوتر از استان آباد می شود. سیستم هایی که راه می‌اندازیم مثل پارک ها و… برای این است که بخش های خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری کنند و تحقق این هدف این یک راه دارد؛ تقویت شتاب دهنده ها.


او ادامه داد: دولت در پارک های علم و فناوری نقش زیر ساخت را برعهده دارد و نباید وارد بخش خصوصی شود. حقوق بگیر دولت نمی تواند کارآفرینان را شناسایی کند بلکه این موضوع در حیطه بخش خصوصی است و دولت ها فقط با ردیف اعتباری، پول پاشی می کنند.

حریرچی با بررسی وضعیت قرمز کرونا به تلویزیون می‌رود
هم اکنون بخوانید


ستاری تصریح کرد: حمایت از شتاب دهنده کسب و کارها ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی را پایین می آورد و کمک می کند سرمایه گذار بخش خصوصی استان‌ها به جای سرمایه گذاری در بخش سکه و دلار، روی پژوهش سرمایه گذاری کند.


مجوز یکی از عوامل سرکوب کننده نوآوری است


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه مجوز یکی از عوامل سرکوب کننده نوآوری است، خاطر نشان کرد: پارک های علم و فناوری نباید وارد موضوع اعطای مجوز شود، اگر بخش خصوصی می خواهد از سرمایه خود در این بخش هزینه کند، به ما ربطی ندارد و نباید مانع شد.


اهمیت فرهنگ سازی در جریان نوآوری


ستاری با بیان اینکه تنها مجوزی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر می کند برای فعالیت دانش بنیان ها است، گفت: فرق پارک ها با دانشگاه این است که پارک ها و مراکز فناوری با بخش خصوصی کار می کنند و باید بین پژوهش های پارک ها و دانشگاه ها تفاوتی وجود داشته باشد.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تاکید کرد که محصول پارک های علم و فناوری باید برآمده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد و یکی از معضلات این پارک ها را پول دانست.


ستاری در ادامه مقوله فرهنگ و فرهنگ‌سازی در زمینه نوآوری و توسعه فناوری را یکی از مهم ترین موضوعات روز برشمرد و گفت: در همه امور مشکلات فرهنگی وجود دارد. سواد، فرهنگ و نبود اکوسیستم از مشکلات فضای نوآوری است.


اهمیت برگزاری تورهای ملی بین پارک های علم و فناوری


۸۵ طرح طب سنتی برای کمک به بهبود بیماران کرونا
هم اکنون بخوانید

وزیرعلوم  با اشاره به اهمیت برگزاری تورهای ملی بین پارک های علم و فناوری در ادامه افزود: در بحث نوآوری، اطلاعات مربوط به ایده و آموزش و پژوهش، عرضه و تقاضا، حمایت و نظارت بر تولید و ‌کارآفرینی و… همه باید جمع بندی شود و در اختیار روسای پارک ها قرار بگیرد چرا که انتقال تجربه مهم است.


زلفی گل با یادآوری اینکه شتاب دهنده ها در این بین نقش مهمی برعهده دارند اظهار کرد: جذب ایده و ارتباط با دانشگاهیان در همه مقاطع لازم است. ما باید بررسی کنیم که چطور می توان دانشجوها را ترغیب کرد که با فکر ایده آفرینی درس بخوانند. ما باید تلاش کنیم تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری پروژه‌های تحقیقاتی اجرایی کنند به این دلیل که خلق ایده نیازمند دانش است و کسی که از دانش لازم برخوردار نباشد، قادر به ارائه ایده‌های نوآورانه نیست، ضمن آن که سطح ایده‌های ارائه شده با دانش تخصصی فرد ارتباط دارد.


وزیر علوم به فرهنگ‌سازی در حوزه توسعه دانش‌بنیان‌ها تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت رسانه ها در راستای همگانی کردن نوع نگاه به پارک‌ها استفاده کنیم. توسعه فناوری تا سطح ۶ مربوط به دانشگاه‌ها و پارک‌هاست و فناوری هم از سطح ۶ به بالا در اختیار معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری قرار دارد.»


تدوین سند نظام ملی نوآوری


زلفی گل بیان کرد: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی سند نظام ملی نوآوری قرار است از سوی وزارت علوم تدوین شود و در این سند ارتباط میان مدارس، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد، پارک‌های علم وفناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و کارخانه‌های نوآوری تعیین خواهد شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا