برنامه‌ای برای محدودیت پیام‌رسان‌های خارجی نداریم/ اعلام دو دلیل برای کاهش سرعت اینترنت در کشور

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا تعداد استفاده کاربران از فضای مجازی افزایش پیدا کرده که این مسئله نیاز به ارتقای پهنای باند دارد و کاهش سرعت اینترنت در روزهای اخیر ارتباطی با تصویب کلیات طرح صیانت ندارد.


لطف‌الله سیاه‌کلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در حال حاضر کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران تصویب شده است، گفت: زمان زیادی لازم است که این طرح به قانون تبدیل شود و نمی‌توان درباره مدت زمان تصویب آن اظهارنظر قطعی کرد؛ باید به این نکته توجه کرد که هنوز مواد و تبصره‌های این طرح به تصویب نرسیده است.


نماینده مردم قزوین با بیان اینکه کاهش سرعت اینترنت در روزهای اخیر ارتباطی به تصویب کلیات طرح صیانت ندارد، گفت: از گوشه و کنار شنیده می‌شود که اجرای بی سروصدای طرح صیانت باعث کندی‌های اخیر اینترنت شده است که باید بگویم این موضوعات هیچ ارتباطی با همدیگر ندارند و اینها شایعاتی هستند که در فضای مجازی مطرح شده‌اند.


وی ادامه داد: من دلایل کاهش سرعت اینترنت را از مسئولان مربوط جویا شدم آنها در پاسخ گفتند که به دلیل شیوع بیماری کرونا تعداد استفاده کاربران از فضای مجازی افزایش پیدا کرده و این مسئله نیاز به ارتقای پهنای باند دارد و دوم اینکه زیرساخت‌ها در این زمینه باید توسعه پیدا کنند متاسفانه کمتر به توسعه زیرساخت‌ها در کشور توجه شده است.


سیاهکلی طرح صیانت را طرح تنظیم‌گری خدمات فضای مجازی خواند و افزود: ارتباطی بین این طرح و محدود و مسدودسازی فضای مجازی وجود ندارد. در هیچ کدام از بندها و مواد طرح به موضوع سرعت اینترنت اشاره ندارد و از آنجایی‌که دامنه خدمات ارائه شده از سوی این فضا گسترش پیدا کرده از این‌رو الزام تدوین مقررات از سوی مجلسیان احساس شده است.

نصب برج مخزن خوراک پروژه بهبود راندمان واحد موم‌گیری پالایشگاه نفت ایرانول
هم اکنون بخوانید


نائب رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که این باور در بین کاربران ایجاد شده است که با اجرای این طرح می‌خواهند استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی را محدود کنند آیا چنین برداشتی از این طرح با واقعیت همخوانی آن دارد؟ گفت: قیدی برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی در این طرح وجود ندارد و اجبار و اصراری برای استفاده کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی مطرح نیست و ما در این داستان وارد نشده‌ایم هر چند توجه به تولیدات داخلی و بومی نکته‌ای است که باید به آن پرداخته شود.


وی در ادامه تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای بهره‌گیری از پیام‌رسان‌های خارجی در این طرح وجود ندارد. باید به مردم این اطمینان خاطر را بدهم که این طرح به دنبال فیلترکردن و محدودسازی نیست. مجلس مخالف افزایش سرعت اینترنت در کشور نیست و از تلاش‌های وزارت ارتباطات در راستای توسعه شبکه فیبرنوری منازل حمایت می‌کند.


این نماینده مجلس افزود: ممکن است چند نماینده مجلس مخالف افزایش سرعت اینترنت در کشور باشند و خواستار نظارت‌های دستوری در این فضا باشند نمی‌توان انتقادی بر آنها وارد کرد به هر روی دیدگاه خود را مطرح می‌کنند و باز تکرار می‌کنم که در قانون صیانت جایی برای محدودیت این فضا در نظر گرفته نشده است.


به گفته سیاهکلی؛ بسیاری از پیشنهادات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس در این طرح لحاظ شده است.


وی با بیان اینکه برخی از برداشت‌ها از طرح ناشی از ناآگاهی از مفاد آن است، گفت: کسب‌وکارها نگران اجرای این طرح هستند من نیز به مردم حق می‌دهم که دلهره داشته باشند ما نباید کاری کنیم که زندگی مردم مختل شود و از رسانه‌ها انتظار داریم که مفاد طرح را رسانه‌ای تا کارشناسان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در این باره بیان کنند هنوز این طرح تصویب نشده و زمان برای بازنگری در مفاد آن وجود دارد.

بالاخره دلار دیجیتالی می آید؟
هم اکنون بخوانید


به گزارش ایلنا، روز گذشته اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با ۱۸ رأی موافق کلیات این طرح را تصویب کردند. البته قرار است که جزئیات طرح در جلسات بعدی کمیسیون بررسی و نتایج جلسات به اطلاع عموم مردم برسد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا