دفتر اول کتاب رهبانیت متعالی اسلامی با عنوان مؤلفههای اساسی حیات معنوی سلوکی در اسلام نوشته حجت الاسلام والمسلمین علی امینینژاد استاد فلسفه و عرفان اسلامی به همت انتشارات آل احمد و موسسه آموزشی پژوهشی نفحات به بهای ۸۰ هزار تومان منتشر شد.
به گزارش ایلنا، هیچ دینی از رهبانیت جدا نیست. با این حال رهبانیت دینی به حسب شرائط تحول یافت و در ادیان مختلف در قالبهای گوناگونی ظهور کرد. بررسی متون اسلامی – آیات و روایات – نشان میدهد برترین سطح رهبانیت در اسلام بروز یافته است.
رهبانیت متعالی اسلامی – در نقطه اوج خود – از خود گذشتن و مراتب فنا را در قالب خدمت به خلق، امر به معروف و نهی از منکر و به خصوص در جهاد و ریخته شدن خون ظهور میدهد. جوع و گرسنگی را در آئین روزههای واجب و مستحب، سیاحت و رنج دل به کوه و صحرا زدن را در چهره جهاد و حجهای واجب و مستحب و بریدن از شهوات را در قالب اعتکافهای پی در پی بروز و ظهور میدهد.
اسلام رهبانیت را به متن حضور اجتماعی کشانده است به گونهای که نمونه اعلای رهبانیت اسلامی در حیات شاگرد سلوکی رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرمؤمنان و امام موحدان علی (علیه السلام) مجسم شده است.
در این راستا دفتر اول کتاب رهبانیت متعالی اسلامی با عنوان مؤلفههای اساسی حیات معنوی سلوکی در اسلام نوشته حجت الاسلام والمسلمین علی امینی نژاد استاد فلسفه و عرفان اسلامی به همت انتشارات آل احمد و موسسه آموزشی پژوهشی نفحات به بهای ۸۰ هزار تومان منتشر شد.
در بخش سخن ناشر این اثر آمده است: وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کنار ثمرات فزایندهای که در فضای اجتماعی سیاسی داشت، موجب شد پرسشهای جدید و گستردهای در ابعاد مختلف دین و زندگی دینی مطرح شود. در واقع این پرسشها زمینه را برای به سخن درآوردن متون دینی در ابعاد مختلف خود، فراهم کرد. یکی از پرسشهای مهم این بود که چگونه میان حیات و حضور اجتماعی و جهاد و مبارزه سیاسی با معنویت و ارزشهای معنوی اخلاقی میتوان جمع کرد؟ اساسا در سبک زیست اسلامی چنین جمعی مقدور و مطلوب است؟ این پرسش و پرسشهایی از این دست منشأ شکل گیری پژوهشهایی در حوزه معنویت اسلامی شده است و البته این فضا تا رسیدن به نقطههای بایسته فاصلهای جدی دارد. اثر حاضر در همین فضا گام برداشته و تلاش نموده است مؤلفههای معنویت اسلامی را با زاویهای ویژه کنکاش نماید.
در بخشی از مقدمه این اثر به قلم حجت الاسلام امینی نژاد نیز آمده است: این اثر بر این باور است که رهبانیت اختصاصی به دین عیسوی نداشته و در همه ادیان وجود داشته است و تنها به حسب شرایط زمانی و مکانی و مسائل درون دینی به گونهها و مدلهای مختلفی ظهور کرده است. اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین جهت هیچ تردیدی نمیتوان کرد که نه تنها در اسلام رهبانیت وجود دارد، بلکه اسلام به عنوان آخرین دین و کاملترین پیامهای الهی به طراحی نظامی متعالی و مترقی از رهبانیت دست یازیده که توجه به همه مؤلفهها و ابعاد آن دقت در جامعیت آن به لحاظ برطرف کردن نیازهای فطری انسان دوره ختمی چشمها را خیره میکند و وجه دیگری از هیمنه اسلام و اعجاز قرآن را آشکار میسازد.
انتهای پیام/