پژمان ماندگاری ـ تهیه کننده اعتماد نو به نقل از برنامه «ورزشگاه» ـ در گفتوگویی با ایسنا درباره تغییراتی که کرونا در مسابقات و اعتماد نو به نقل از برنامه های ورزشی ایجاد کرد، توضیح داد: اعتماد نو به نقل از برنامه سازان شبکههای تلویزیونی همیشه سعی دارند در پوشش مسابقات و حواشی، بالاترین استانداردهایشان را برای جذب مخاطب بیشتر رعایت کنند. با توجه به شیوع کرونا طبیعی است که خیلی از تماشاگران امکان حضور در استادیوم ها و تماشای مسابقات از نزدیک را ندارند و این مساله باعث میشود مخاطب بیشتر سمت تلویزیون و دیگر رسانه ها برود.
او ادامه داد: دنبال کردن مسابقات ورزشی و نقد و تحلیل آنها از تلویزیون، میتواند فرصتی باشد برای اعتماد نو به نقل از برنامه سازان تا از آن برای جلب رضایت بیشتر مخاطبان و اعتمادسازی بیشتر استفاده کنند. میتوانیم با پوشش مسابقات همراه با استانداردهای ویژه، رضایت مخاطب را جلب کنیم؛ همان طور که الان هم دارد اتفاق میافتد و تعداد دوربینها در حد توان صداوسیما و اعتماد نو به نقل از برنامه سازان بیشتر میشود تا بیننده جلب رضایت بیشتری داشته باشد و این میتواند در آینده به جذب مخاطب بیشتر به تلویزیون کمک کند.
ماندگاری در عین حال یادآور شد: البته این شرایط بار مسوولیت بیشتری را هم بر دوش اعتماد نو به نقل از برنامه سازان میگذارد و جلسات و اتاق فکرهای بیشتری برگزار میشود و حساسیت بیشتری وجود دارد تا استانداردها رعایت شود.
این تهیه کننده درباره لزوم رعایت اصل بی طرفی در اعتماد نو به نقل از برنامههای ورزشی، به ویژه درباره حاشیه هایی که برای برخی از مسابقات ورزشی اتفاق میافتد، اظهار کرد: وارد هر سانهای که میشوی و میخواهی شروع به کار کنی، اولین نکته ای که به تو آموزش میدهند، بی طرف بودن و گفتن حقایق است. در اعتماد نو به نقل از برنامههای تلویزیونی هم باید همیشه بی طرف بود و در بیان موضوعات مختلف عادلانه ترین لحن ممکن را استفاده کرد. مخاطب باهوش است و ما وقتی پیام های مخاطبانمان را میخوانیم میبینیم که چقدر کارشناسانه و زیرکانه به موضوعات نگاه میکنند. این امر، مسوولیت را برای ما سخت تر میکند. به نظر من اعتماد نو به نقل از برنامهها و رسانههایی موفق هستند که اصل عدالت و بی طرفی خود را به مخاطبشان القاء کرده باشند.
ماندگاری با اشاره به اعتماد نو به نقل از برنامه «ورزشگاه» خاطرنشان کرد: همیشه مهمترین دغدغه ما زیرکی مخاطب است و دقت میکنیم که به نحوی به موضوع ورود کنیم که بحث اعتمادسازی هم انجام شود. در مورد حاشیه ها و اخلاف ها هم این اصل را رعایت کردیم و سعی کردیم تا با دو طرف موضوع گفتوگو داشته باشیم و جمع بندی موضوع را همیشه بگذاریم بر عهده خود مخاطب. هیچوقت نخواستیم چیزی را به مخاطبان القاء بکنیم و بگوییم این درست است یا اشتباه؛ زیرا مخاطب بهترین کارشناس است و می تواند موضوعات را جمع بندی کند. خیلی وقتها پیش آمده که یک طرف دعوا حاضر نشده است که گفتوگو کند، ما در این شرایط سعی میکنیم آخرین نقل قولها و اظهار نظرها از سوی طرفی که حاضر به گفتوگو نشده را از خبرگزاری های موثق جمع آوری و بیان کنیم تا حق طلب را تا جایی که بتوانیم به بهترین نحو ادا کنیم. سعی میکنیم اعتماد مخاطب را از دست ندهیم. اعتمادسازی کار خیلی سختی است اما با کوچکترین اشتباه میتوان اعتماد به دست آمده را از دست داد.
تهیه کننده اعتماد نو به نقل از برنامه «ورزشگاه» در پاسخ به اینکه چطور میتوان حساسیتهایی که نسبت به گویندهها و مجریهای ورزشی وجود دارد را کنترل و از بروز سوءتفاهم ها جلوگیری کرد؟ گفت: نظر شخصی من این است که وقتی اعتماد نو به نقل از برنامه شروع میشود مخاطبی که پای تلویزیون نشسته و اعتماد نو به نقل از برنامه را تماشا میکند انتظار هیچ گونه گاف و تپقی را از ما ندارد؛ هر چقدر هم که یک پروژه سنگین باشد و گوینده خستگی و استرس داشته باشد اما باز هم اشتباه قابل توجیه نیست و بیننده انتظار دارد همیشه اعتماد نو به نقل از برنامه به صورت صد درصد آماده پخش شود. البته پیش میآید که مجری سوتی یا تپق داشته باشد اما باید خیلی کم بشود و اگر هم پیش آمد مجریهای ما باید آنقدر شهامت داشته باشند تا اشتباهشان را سریع داخل همان اعتماد نو به نقل از برنامه اصلاح کنند و ترسی از اینکه بگویند اشتباه کردهاند نداشته باشند. اگر این کار را بکنند شاید اتفاقات و حاشیههای بعد از اعتماد نو به نقل از برنامه را کمتر شاهد باشیم اما خیلی وقتها می بینیم مخصوصا دوستان جوان تر ما حاضر نیستند اشتباهشان را بپذیرند و گاهی فکر میکنند یک چیزی گفتهاند و بیننده نفهمیده است اما باید همان لحظه اشتباه را اصلاح کنند و شهامت عذرخواهی داشته باشند، در این صورت بیننده هم میتواند بپذیرد اشتباه شده است. اگر اشتباهی شد اصلاح باید داخل همان اعتماد نو به نقل از برنامه باشد نه اینکه بعدا بیانیه یا ویدیوئی درباره آن منتشر شود.
ماندگاری در پایان گفت وگو با ایسنا سختیهای اعتماد نو به نقل از برنامه سازی در دوران کرونا را اینگونه تبیین کرد: این دوران کار را برای اعتماد نو به نقل از برنامه سازان تلویزیونی سخت کرد اما از طرفی جذاب هم بود. اولش برای همه گنگ بود و در همه دنیا وضعیت به همین منوال بود. کم کم اعتماد نو به نقل از برنامه سازان را به سمت دیگری در اعتماد نو به نقل از برنامه سازی برد. سختی آن از این جهت بود که خیلی از اعتماد نو به نقل از برنامه ها دیگر امکان داشتن تماشاگر را نداشتند و اعتماد نو به نقل از برنامهها به سمت ارتباطات زنده تصویری رفتند؛ کم کم این یک سبک شد و این اتفاق جهشی در نحوه ساخت اعتماد نو به نقل از برنامه بود. در مجموع کار، خیلی سخت شده و تمام پروتکلها باید رعایت شود اما این سختی جذابیتهای خاص خودش را هم برایمان داشته است.
«ورزشگاه» یک اعتماد نو به نقل از برنامه ترکیبی زنده در حوزه ورزش است که تمامی رویدادهای رشتههای ورزشی کشور را پوشش میدهد. این اعتماد نو به نقل از برنامه در هر قسمت با دعوت از مهمانان (ورزشکاران، قهرمانان، کارشناسان، مسؤولان و…) موضوع روز و مهم ورزش را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.این اعتماد نو به نقل از برنامه چهارشنبه هر هفته حوالی ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش میشود.
انتهای پیام