اربعین؛ حرکتی تمدنی در راستای عقلانیت شیعی

حجت‌الاسلام سعید احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اربعین برخاسته از یک جریان عقلانی است که با آشکار شدن جبهه حق و باطل در قیام عاشورا به وحدت مسلمانان می‌انجامد و فرصتی برای تحول دورنی فردی و جمعی به‌شمار می‌رود تا فرهنگ حسینی از مسیر خودسازی و جامعه‌پردازی به تمدن‌سازی برسد.

وی تقریب مذاهب را یکی از دستاوردهای اربعین دانست و گفت: در سال‌های گذشته، شاهد حضور مردم کشورهای مختلف با مذهب‌های متفاوت در پیاده‌روی اربعین بودیم که زمینه دوستی و مودت ادیان و شکست دسیسه‌های تفرقه‌افکنانه را فراهم می‌کرد اما امسال با توجه به شیوع کرونا شاهد این اجتماع عظیم میلیونی نبودیم ولی چراغ اندیشه حسینی هرگز خاموش نخواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه اربعین همواره قدرت نرم شیعه را به رخ جهان کشیده است، یادآور شد: تاریخ اجتماعی نظیر این حضور ملیونی ادیان در کنار یکدیگر را به خود ندیده است و نشان می‌دهد مفاهیم عمیقی در تفکر و مکتب حسینی نهفته است که این چنین محبان اهل‌بیت(ع) را گرد خود جمع می‌کرد.

این مسئول تصریح کرد: اربعین یک حرکت تمدنی است که با اقتضائات زمان از بین نمی‌رود و باید با استفاده از ابزارها و فناوری روز این تفکر ارزشمند شیعی را به دنیا مخابره کرد و در این بین نقش رسانه‌ها و فضای مجازی انکارناپذیر است و باید با تولید محتوای فاخر بتوان این وقایع عظیم تاریخ را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه مکتب حسینی دانشگاهی است که آگاهی‌بخشی و نجات بشریت را در گرو توجه به آموزه‌های دینی و اسلام ناب محمدی می‌داند، عنوان کرد: مردمی‌سازی تبلیغ یکی از رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی برای شناسایی اسلام ناب محمدی و جدا کردن آن اسلام آمریکایی است که احیای روضه‌های خانگی از مصادیق مهم آن به‌شمار می‌رود.

رئیس صنف مدیران و دستیاران تدارکات سینما مشخص شد
هم اکنون بخوانید

احمدی تاکید کرد: با وجود اینکه اربعین در یک مکان و جغرافیای خاص دنیا اتفاق می‌افتد اما فرهنگ آن قابل سرایت به کل دنیا است و برای تحقق این امر بخشی از کار معطوف به رسانه است و می‌توان با هم‌افزایی یک روایتگری صحیح، درست و سازنده‌ از این حرکت داشت و سادگی، همدلی، تلاش برای دستگیری از هم‌نوع، خدمت‌رسانی صادقانه و فرهنگ ایثار را در پیاده‌روی اربعین به تصویر کشید.

وی اظهار کرد: فرهنگ حسینی مولفه‌های بی‌شماری دارد که با شناخت هر کدام می‌توان آن‌ها را در جامعه تبیین کرد و از جمله آن‌ها می‌توان به بصیرت، تشخیص و تمییز حق و باطل، دینداری و خانواده‌دوستی اشاره کرد و در شرایط امروزی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، انجام کارهای جهادی و کمک‌های مومنانه لازم به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 20 =

دکمه بازگشت به بالا