به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تعداد و آمار مبتلایان و متوفیان در کشور و با اختلاف اندکی، آموزشها و توصیههای بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، بیشتر از سایر موضوعات مرتبط با کرونا برای پاسخگویان جالب بوده است.
پس از این دو موضوع به ترتیب اخبار مربوط به داروها، واکسن و پیشرفتهای پزشکی مرتبط با کرونا، اخبار گسترش و شیوع بیماری در کشورهای دیگر، اطلاعات مربوط به منشا و علت بیماری کرونا، تصمیمات و اعتماد نو به نقل از برنامههای دولت برای مواجهه با کرونا، تحلیلهای کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی درباره کرونا و مطالب سرگرمکننده برای پرکردن اوقات فراغت از دیگر مطالب جالب و مورد توجه پاسخگویان است.
یافتههای این نظرسنجی درباره مهمترین منبع کسب اخبار کرونا نشان میدهد اکثریت پاسخگویان (۶۷.۲ درصد) از طریق رادیو و تلویزیون اخبار مربوط به کرونا را پیگیری کردهاند. مهمترین منبع خبری دیگر پاسخگویان بعد از رادیو و تلویزیون، شبکههای اجتماعی است و ۱۸.۶ درصد افراد پاسخگو اعلام کردهاند از طریق این دسته از رسانههای مجازی، اطلاعات و اخبار مربوط به کرونا را به دست آوردهاند. خبرگزاریها و سایتهای اینترنتی (با فراوانی ۳.۳ درصد)، شبکههای ماهوارهای (با فراوانی ۲.۱ درصد)، همکاران و آشنایان (با فراوانی ۱.۴ درصد) و روزنامهها (با فراوانی ۰.۳ درصد) از دیگر منابع خبری پاسخگویان برای کسب اخبار کرونا هستند.
به استناد این نظرسنجی، بر اساس یافتههای به دستآمده ترس و نگرانی از بیماری و کاهش درآمد دو دغدغه اصلی پاسخگویان بوده است. پس از آن به ترتیب مشکل در پرداخت قسط، وسواسیشدن، از دستدادن شغل، افسردگی، تاخیر در پرداخت اجارهخانه یا مغازه و دعوا و اختلاف بین اعضای خانواده مهم-ترین مشکلات ناشی از کرونا در شرایط کنونی است.
ترس و نگرانی از بیماری و کاهش درآمد، همچنان مهمترین نگرانیهای مردم ایران در شرایط ظهور و ماندگاری کرونا از فروردین امسال تا خرداد ماه است. با این تفاوت که ترس شهروندان از ابتلا به ویروس کویید ۱۹ و کاهش درآمدشان در خرداد ۱۳۹۹ نسبت به فروردین امسال افزایشی چند درصدی داشته است.
در دیگر زمینههای اقتصادی؛ یعنی از دست دادن شغل و پرداخت قسط، نگرانی شهروندان روند نزولی داشته اما مشکل تاخیر در پرداخت اجاره خانه یا مغازه پاسخگویان ساکن شهرها سیر صعودی گرفته است. در زمینههای روحی و روانی نیز شاهد افزایش نگرانیهای شهروندان هستیم. میزان وسواسی شدن، افسردگی و دعوا و اختلاف بین اعضای خانواده در بین شهروندان افزایشی چند درصدی داشته است.
موج دوم نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با عنوان «بررسی دیدگاه مردم درخصوص کرونا» با استفاده از پرسشنامه و به صورت تلفنی در۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ انجام شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده و ۲۱۱۲ نفر به روش تصادفی انتخاب شده و مورد پرسش قرار گرفتهاند.
انتهای پیام