درخواست گروه‌های حقوق بشری از دیوان بین‌المللی دادگستری برای انتشار گزارش میانمار درباره مسلمان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، میانمار اواخر ماه گذشته این گزارش را تقدیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرد و در آن اقداماتی را که دولت “برای جلوگیری از اقدامات نسل کشی بیشتر علیه اقلیت مسلمانان روهینجا” انجام داده، توضیح داد.

۳۰ گروه حقوق بشری در این نامه‌ مشترک که در تاریخ ۱۷ ژوئن آن را برای دیوان بین المللی دادگستری فرستادند و در دسترس خبرگزاری آناتولی نیز قرار گرفت، نگرانی‌ها نسبت به پخش اطلاعات نادرست در صورت محرمانه باقی ماندن این گزارش را ابراز کردند.

در این نامه آمده است: ما می‌ترسیم محرمانه نگه‌ داشتن این گزارشات اثربخشی آنها را متزلزل سازد و به میانمار اجازه دهد تا تعهد خود برای پیروی از دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری و ادامه تعهداتش تحت کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرم نسل کشی سازمان ملل را دور بزند.

در ادامه این نامه آمده است: ما می‌خواهیم با احترام از دیوان بین‌المللی دادگستری بخواهیم تا گزارش مربوط به تاریخ ۲۳ مه سال ۲۰۲۰ و تمامی گزارشات آتی از جمله هرگونه واکنش از سوی گامبیا را بر روی وب‌سایت خود قرار دهد.

براساس حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در تاریخ ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی، میانمار موظف است تا تمامی اقدامات برای حفاظت از اقلیت مسلمانان روهینجا از آسیب‌های روحی، روانی و فیزیکی و همچنین از تحمیل تعمدی شرایط زندگی که منجر به آسیب فیزیکی و اقداماتی با هدف جلوگیری از زاد و ولد در بین این گروه می‌شود را انجام دهد.

این  گروه‌های حقوق بشری ضمن تاکید بر لزوم تضمین اعتماد مردم به روندهای دادرسی، گفتند: ماهیت محرمانه و غیرعلنی بودن این گزارشات مانع می‌شود که اقلیت مسلمانان روهینجا و دیگر ناظران که تخصص و اطلاعات مربوطه را دارند، بتوانند گزارشات میانمار را با دقت بررسی کنند.

محکومیت تعرض جنگنده‌های متجاوز آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران
هم اکنون بخوانید

در این نامه آمده است: با توجه به اینکه بازرسان سازمان ملل قادر به انجام فعالیت در میانمار نیستند، الزام گزارش‌دهی ممکن است به تحقق هدف مورد نظر ختم نشود.

این گروه‌های حقوق بشری هشدار دادند، اگر این گزارشات در دسترس عموم قرار نگیرند، ممکن است تفسیرهای نادرستی حتی در بین مسلمانان روهینجا به وجود آید.

در این نامه آمده است: این یک حقیقت ساده است که علی‌رغم پیشرفت‌های حاصل شده در این پرونده، مسلمانان روهینجا ممکن است ماهیت محرمانه این گزارشات را به غلط به عنوان قبول یا تایید موضع میانمار یا به عنوان نشانه‌ای از اینکه درد و رنج روهینجایی‌ها در حال فراموش شدن است، تفسیر کنند.   

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یک =

دکمه بازگشت به بالا