اظهارنظر یک سینمادار درباره «وی‌ او دی ملّی»/ اراده کنید!

در پی درخواست انجمن صنفی تهیه‌کننده – کارگردانان فیلم‌های سینمایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز ارتباطات برای تاسیس «vod ملّی» در روزهای کرونایی که مردم به ماندن در خانه دعوت می‌شوند و سینماها نیز تعطیل هستند، برخی سینماگران اظهارنظرهای متفاوتی را  در این باره مطرح می‌کنند، از جمله اینکه علیرغم مخالف نبودن با چنین پیشنهادی، اساسا آن را عملیاتی و قابل اجرا شدن نمی‌دانند یا برخی دیگر معتقدند مدت‌ها زحمت می‌کشند و فیلم سینمایی می‌سازند تا حتما روی پرده نمایش داده شود. این نظر در حالی مطرح می‌شود که برخی براین باورند که می‌شود امکان پخش تعدادی از فیلم‌های مانده در صف اکران را در شبکه‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌های «وی او دی» فراهم کرد تا هم فیلم دیده شود  و هم تراکم صف اکران کمتر شود.

البته این‌ها در شرایطی گفته می‌شود که با توجه به تعطیلی سینماها و دیگر سالن‌های تئاتری به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاکید بر ماندن مردم در خانه، این روزها آثار عرضه شده در شبکه نمایش و «وی‌ او دی»‌ها با استقبال روبرو شده است.

بر این اساس علی سرتیپی که در سال‌های گذشته هم مدیریت چند پردیس سینمایی از جمله کورش و حالا ایران مال را برعهده دارد و تهیه‌کننده چند فیلم سینمایی نیز بوده از این پیشنهاد و درخواست مطرح شده استقبال می‌کند.

او به ایسنا می‌گوید: من با کلیت موضوع تاسیس چنین پروژه‌ای موافق هستم، اما مسئله اینجاست که باید ظرفیت وی‌اودی‌ها افزایش یابد. الان حداکثر ظرفیتی که همین چند پلتفرم معروف در اختیار دارند کمتر از یک میلیون کاربر است که به نظرم حتما شاید در این روزها بیشتر شده است، اما تعداد کاربران این‌ها باید حداقل سه، چهار میلیون نفر باشد. پس اگر بستری مناسب فراهم شود این کار به نفع سینمای ایران به لحاظ تولید و چرخش و نیز به سود عوامل سینما می‌تواند باشد.

«لامینور» و «انفرادی» از عید فطر به سینماها می‌آیند/ اضافه شدن دو سرگروه جدید
هم اکنون بخوانید

سرتیپی با اشاره به شرایط به وجود آمده در کشور ادامه می‌دهد: در کنار این موارد ممکن است این نکته هم مطرح باشد که تکلیف سالن‌های سینمایی چه می‌شود؟ در این باره باید توجه کنیم که این مسئله چند سالی است در دنیا هم مورد بحث بوده و شبکه‌هایی مثل نتفلیکس که منجر به بروز حاشیه‌هایی در جشنواره کن هم شد در این مورد پیش‌رو بوده‌اند. در جال حاضر با شیوع این ویروس کار سالن‌ها کلا صفر است و دولت باید حتما به طور ویژه‌ حمایت کند اما از آن سو باید  برای ساخت و تجهیز سالن‌های سینمایی و خدمات بهتر هم اقدام شود چون می‌بینیم که در امریکا با وجود فعال شدن شبکه‌های مختلف مثل همان نتفلیکس، سالن‌های سینمایی نیز کار می‌کنند و مخاطب خود را دارند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه برخی سینماگران ترچیح می‌دهند فیلم‌هایشان حتما روی پرده دیده شود، هم می‌گوید: این بحثی است که همیشه وجود داشته و در چند سالی که شبکه‌های «وی او دی» فعال شدند بسیار مورد توجه و هست، اما این قضیه به مرور باید حل شود چون یک مسئله مهم این است که یک تعداد فیلمی به دلایل مختلف شاید خیلی موفقیت آنچنانی روی پرده نداشته باشند  که این هم لزوما بخاطر پایین بودن کیفیت فیلم نیست. مثلا چند وقت اخیر فیلمی روی پرده داشتیم که در اکران عمومی می‌توان گفت اصلا موفق نبود، اما میزان فروش و تماشای آن در «وی‌اودی»ها بسیار موفقیت آمیز بود؛ بنابراین حتماً فیلم‌های دیگری با این ویژگی داریم که می‌توانند از فرصت نمایش در این شبکه‌ها استفاده کنند، منتها به این شرط که خیلی جدی بر روی افزایش تعداد کاربران شبکه ها کار شود چون اگر تعداد کاربر کم باشد نمایش آن در «وی‌اودی» خیلی جوابگوی هزینه‌ها نخواهد بود.

برگزاری رالی تهران- باتمان در پی توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه
هم اکنون بخوانید

او باتاکید براینکه شرایط مناسب زمانی است که دست‌کم سه میلیون نفر کاربر در این شبکه‌ها داشته باشیم، گفت:‌  به نظرم باید به سمت توسعه زیرساخت‌های «وی‌اودی» برویم و اگر دولت حمایت کند اتفاق خوبی می‌افتد،  این کار فقط اراده می خواهد که الان با توجه به شرایط، وجود دارد و بستر لازم هم از طرف مردم که در خانه‌ها هستند فراهم شده است. پس اگر از این موقعیت استفاده کنیم، می‌توانیم یک جهش خوب هم به تعداد کاربران بدهیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا