
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت فقر یادگیری و عدم کسب مهارت خواندن در ۳۶ درصد ایرانیان پس از پایان دوره ابتدایی توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: باید مبنای این تحقیقات مشخص شود. این آمار را نه تایید و نه رد میکنم.
وی افزود: اما معتقدیم دوره ابتدایی دوره اساسی برای یادگیری مهارتهای پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن است. نتایج آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز حکایت از آن دارد که ممکن است در این زمینه ضعفهایی داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تراکم کلاس درس و کیفیت معلمان مدارس ابتدایی نیز در میزان یادگیری دخیل است گفت: در بسته تحولی تهیه شده به عنوان اعتماد نو به نقل از برنامه کار آموزش ابتدایی، ارتقای مهارتهای خواندن، نوشتن و حساب کردن مورد توجه قرار گرفته و اصلیترین کاری است که پیگیری خواهیم کرد.
حکیمزاده درباره نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی و ارتباط آن با فقر یادگیری نیز عنوان کرد: به طور کلی نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی کاهش داشته است؛ به ویژه در مناطقی که پیش دبستانی را گسترش دادهایم.
وی با اشاره به اینکه باید یک اعتماد نو به نقل از برنامه پایش را بر اساس مصوبه ۹۱۱ شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۴ انجام میدادیم که به دلیل نبود اعتبار انجام نشد گفت: امسال وزیر دستور اکید داده که این پایش در اردیبهشت ۹۹ انجام شود. کارگروهی را تشکیل دادیم و سه جلسه نیز برگزار شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مسئولیتهای اساسی ما ارتقای این سه مهارت است و پایش عملکردی اردیبهشت ۹۹ در حوزه خواندن، نوشتن، حساب کردن و علوم است و در پایان دوره اول و دوم ابتدایی یعنی کلاسهای سوم و ششم انجام خواهد شد.
انتهای پیام