بنگاه‌های معاملاتی که خبر هم می‌دهند!

مسعود داودی در گفت‌وگویی با ایسنا علت محبوبیت اخبار سطحی شبکه‌های اجتماعی و علاقه مردم به آن را پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و پایین آمدن سطح سلیقه مخاطبان عنوان کرد و افزود:‌ مخاطب امروز حوصله خواندن متن‌های طولانی و تفصیلی را ندارد اما همین مخاطب از تماشای فیلم و مرور متن‌های کوتاه استقبال می‌کند. یکی از دلایل این بی‌حوصلگی، شرایط نامناسب اقتصادی و مشکلات موجود در جامعه است که ذهن مردم را خسته و آن‌ها را بی‌حوصله کرده است.

او در پاسخ به این سوال که «آیا با وجود گرانی کاغذ و توسعه رسانه‌های مجازی و البته شبکه‌های اجتماعی، آیا باز هم امیدی به بازگشت جایگاه مطبوعات کاغذی وجود دارد»؟ گفت: «اگر این سوال را قبل از این وضع تحریم‌ها و شرایط فعلی اقتصادی کشور می‌پرسیدید پاسخ فرق می‌کرد اما در شرایط فعلی، به ندرت می‌توان فعالیت اقتصادی خصوصی را سراغ داشت که اوضاعش مساعد باشد. گرانی کاغذ و ملزومات چاپ، مطبوعات کاغذی را فلج کرده و یکی از دلایل مهم کمرنگ شدن حضور آنها و کمتر شدن میزان تاثیرگذاری‌شان در تحولات جامعه، همین جهش غیرعادی قیمت‌هاست.

او ادامه داد: متاسفانه در شرایط موجود، گاهی بعضی نشریات که تیراژ پایینی هم دارند، بنا به دلایلی تیراژشان را بیشتر اعلام می‌کنند تا بتوانند از ارشاد یارانه یا امکانات بیشتری دریافت کنند؛ این کار متاسفانه جایگاه رسانه‌ها را تا اندازه یک بنگاه معاملاتی تنزل می‌دهد. زمانی بود که وزارت ارشاد به مطبوعات سهمیه کاغذ می‌داد اما بعد تصمیم گرفتند پول بدهند تا مطبوعات کاغذ بخرند، اما بودند نشریاتی‌ که این پول را می‌گرفتند اما در جای دیگری هزینه و خرج می‌کردند. آیا می‌توان به آینده چنین رسانه‌ای امیدوار بود و توقعی از آن داشت؟
در شرایط فعلی اقتصادی، وضعیت نشریات مکتوب دشوارتر هم شده است. رسانه‌ی دولتی که بودجه‌اش را می‌گیرد، اما رسانه خصوصی برای ایجاد تعادل در چرخه اقتصادی‌اش یا باید مجیزگوی این و آن بشود، یا فعالیتش را کم کند و یا اینکه کلا تعطیل شود.»

پنج فیلم پر مخاطب اولین روز جشنواره فیلم کوتاه مشخص شدند
هم اکنون بخوانید

سردبیر «بانی فیلم» درباره رویکرد مطبوعات کاغذی نسبت به اخبار توضیح داد: اگر رویکرد مطبوعات کاغذی صرف اطلاع‌رسانی باشد در این صورت قطعا از قافله رقابت عقب می‌مانند، زیرا رسانه‌های مجازی به سرعت اخبار را منتشر می‌کنند اما روال کار روزنامه این است که به ناچار باید تا صبح روز انتشار صبر کند؛ تنها راهکار مقابله با چنین اوضاع و آن چیزی که نشریات را خاص و متفاوت می‌کند رفتن به سمت انتشار نقد و تحلیل‌ها و گزارش‌هایی است که شبکه‌های مجازی نمی‌توانند آن‌ها را کپی و منتشر کنند. قانون کپی رایت در کشورهای اروپایی اجرا می‌شود و در انتشار دوباره مطالب توسط سایر رسانه‌ها، حق و حقوق مطبوعات کاغذی محفوظ است اما در کشور ما هنوز قانونی نیست که جلوی این کار را بگیرد و ما شاهدیم که به راحتی مطالب‌مان را کپی و استفاده می‌کنند؛ این مساله‌ای است که اطمینان دارم برای خبرگزاری ایسنا هم چندین بار پیش آمده است.

سردبیر بانی‌فیلم در مورد این پرسش که آیا مخاطبان آنلاین سایت بانی‌فیلم در فضای مجازی به اندازه مخاطبان روزنامه چاپی که قبلا بود هستند؟ گفت: مسلم است که تعداد مخاطبان بانی‌فیلم در فضای محازی بسیار بیشتر است. این افزایش را می‌توان در سرعت انتقال خبرها و مطالب از یک سو و هزینه‌ نداشتن برای مخاطب از سوی دیگر ارزیابی کرد.

مسعود داودی در پایان با اشاره به اینکه مطبوعات در جایگاه واقعی‌شان می‌توانند اثرگذار باشند، گفت: برای رشد مطبوعات لازم است که حمایت‌ها درست و به‌جا باشد و آدم‌های حرفه‌ای در این حوزه فعالیت کنند نه اینکه بنا بر ضرورت‌های جناحی و سیاسی، هر کسی بتواند بدون داشتن تخصص لازم مجوز بگیرد و رسانه‌ای داشته باشد. زیاد شدن بی‌رویه مطبوعات خودش می‌تواند کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد.

نگاهی به لزوم تجهیز کتابخانه‌های مدرسه‌ها
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا