به گزارش ایسنا، هند جزو ۲۰ کشور هدف گردشگری ایران است. دو کشور تفاهمنامههای زیادی برای توسعه همکاریها بویژه در بخش گردشگری دارند. دو سال پیش در سفر رییسجمهور به هند تفاهمنامهای کنسولی با این کشور امضا شد تا دیپلماتهای ایرانی و هندی بینیاز از ویزا به خاک یکدیگر سفر کنند.
این تفاهمنامه مقدمهای بود برای توافق دو کشور برای صدور روادید الکترونیکی برای اتباع ایرانی و هندی. چند روز پیش دیداری بین وزیر فرهنگ و توریسم هند و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران صورت گرفت که هر دوی آنها بر افزایش سفر پس از این توافق دو جانبه اذعان کردند.
محسن جوادی در آن دیدار گفت که یکی از راههای گسترش روابط بین دو کشور توریسم فرهنگی است. سینها پاتل – وزیر فرهنگ و توریسم هند ـ هم هفتادمین سالگرد روابط ایران و هند را بهانهای برای گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور قرار داد و گفت که کشور هند همواره به ایران به عنوان یک شریک خوب و یک همسایه دوست نگاه میکند که این باعث میشود روابط ما گستردهتر و عمیقتر شود. فرصتهای زیادی بین ایران و هند در خصوص توریسم و گردشگری وجود دارد که باید به آن توجه شود.
سال پیش علیاصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار با سفیر هند در ایران خواستار تبادل گردشگران بیشتر بین دو کشور شد و گفت که آمادگی دارد مشکلات و موانع موجود در مسیر همکاری بین دو کشور را با کمک مسؤولان هند بررسی و رفع کند.
رقم مبادلات گردشگری ایران و هند در سالهای اخیر مشخص نیست اما در سال ۱۳۹۶ پیش از آنکه روادید به شکل الکترونیکی صادر شود، هر طرف حدود ۵۰ هزار مسافر به یکدیگر صادر میکرد.
سیاستگذاریهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالهای اخیر نشان میدهد که میخواهد نگاه ویژهای به هند داشته باشد. این وزارتخانه حتی درخواست بررسی امکان لغو روادید توریستی بین دو کشور را مطرح کرده است.
در جدول نمایشگاهی که اردیبهشت ماه امسال دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری منتشر کرد نیز نام چند نمایشگاه گردشگری هند دیده میشود که ایران قصد حضور در آنها را داشت. این نمایشگاهها قرار بود در شهرهای مومبای و دهلی از امروز و در چند روز آینده برگزار شود. نمایشگاههایی که به عنوان شبکه بزرگ بازاریابی در صنعت گردشگری (شرق آسیا و هند) معرفی شدهاند اما پیگیریهای پایگاه خبری ایسنا نشان میدهد ایران در هر دوی آنها غایب است.
به نظر میرسد با آنکه هند جزو کشورهای در اولویت نخست گردشگری ایران است اما هنوز استراتژی مشخصی برای آن تعریف نشده و اهمیت ارزش اقتصادی حضور در آنها درک نشده است.
غیبت ایران در کشوری چون هند وقتی بیشتر به چشم میآید که انتظار میرود در وضعیت موجود و پس از تحولات و حوادث اخیر منطقه، ایران نمایش پر قدرتتری دستکم در کشورهای هدف گردشگری داشته باشد.
حضور ایران در این نمایشگاهها از ۱۵ دیماه به فراخوان گذاشته شد، تقریبا دو هفته پیش از آغاز این نمایشگاهها. مسؤولیت این نمایشگاهها با شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی است که از آبانماه طی نامهای از معاونت گردشگری، مسؤول پاویون غرفههای ایران در تمام نمایشگاههای خارجی شده است؛ زمانی که نیمی از نمایشگاههای انتخابی همین معاونت توسط کانون اتومبیلرانی و جهانگردی برپا شده بود. هر دوی این شرکتها زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند.
علت این واگذاری، آن هم در وسط سال مشخص نیست، اما مسؤولان شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی این توضیح را دادهاند که «کانون طبق تصمیم شورای سیاست گذاری نمایشگاههای بینالمللی در ابتدای امسال بهعنوان مجری تمام نمایشگاههای خارجی در سال ۹۸ تعیین شده بود که با ابلاغ معاون گردشگری کشور در ماه آبان، پاویون این نمایشگاهها به شرکت مادر تخصصی واگذار شد و این شرکت نیز در حال انتخاب مجری برای این پاویونها است. »
این شرکت به عنوان مجموعهای دولتی قصد دارد اجرای پاویون ایران را طی یک مزایده به شرکتهای خصوصی واگذار کند تا طبق گفته مدیرعامل آن از این طریق، کسب درآمد شود. این تصمیم آژانسهای گردشگری را نگران کرده است چرا که معتقدند: این شکل برگزاری، فضا را به سمت کسب سود پیش میبرد و نمایشگاهها را از حالت تخصصی خارج میکند.
به نظر میرسد فراخوان دیرهنگام برای انتخاب مجری خصوصی، باعث از دست دادن فرصت حضور در برخی نمایشگاههای بینالمللی از جمله هند که جزو بازار هدف گردشگری ایران بوده، شده است. هرچند کهدفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری به ایسنا اطلاع داده نمایشگاههای دیگری را در هند جایگزین این فرصتهای از دست رفته کرده است اما جزئیات و وضعیت آنها هنوز مشخص نشده است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی در نشست خبری که اوایل آذرماه برگزار شد و رسما اعلام کرد که مسؤولیت نمایشگاههای بینالمللی به این شرکت واگذار شده است به جای اطلاعرسانی و شرح جزئیات اعتماد نو به نقل از برنامه درباره نمایشگاههایی که زمان برگزاری آنها نزدیک بود، به طور خاص از پیگیری برای حضور در نمایشگاههای فیتور اسپانیا، روسیه و آلمان خبر داد، درحالی که همان موقع نمایشگاههای اسپانیا و آلمان، متولی و مجری مشخصی داشتند و حضور ایران در نمایشگاهها درحال پیگیری بود و این انتظار میرفت تمرکز از سوی متولی جدید روی نمایشگاههایی باشد که کمتر به آنها توجه میشود.
انتهای پیام