به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، مراسم رونمایی از کتاب «چگونه سفرنویس شویم» عصر چهارشنبه (۱۰ مهرماه) در سالن مارکوف باغموزه قصر برگزار شد.
آرش نورآقایی، مدیرمسئول مجله گیلگمش، در این مراسم گفت: این کتاب را در یکی از سفرهایم در کتابفروشی پیدا کردم و بعد از مطالعه آن تصمیم گرفتم در دورههای تولید محتوا آن را تدریس کنم. به نظرم شگفتآمیزترین بخش کتاب، لیست منابع آن است. وبسایتها و منابعی که این کتاب ارائه میدهد، برایم بسیار جالب بود.
او با تأکید بر اینکه انتخاب کتاب «چگونه سفرنویس شویم» برای ترجمه یک پروسه چندساله بود، اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که در حوزه وبلاگنویسی سفر فعالیت میکنم و سه دوره جشنواره سفرنامهنویسی ناصرخسرو را برگزار کردیم که اتفاق بسیار خوبی برای پیدا کردن بلاگرهای حوزه سفرنویسی و آشنایی آنها با یکدیگر بود. این پروسه طولانی طی شد تا امروز برای رونمایی کتابی با موضوع سفرنویس شدن دور هم جمع شدهایم.
نورآقایی با اشاره به اهمیت این کتاب گفت: اعتماد نو به نقل از برنامه این کتاب این نیست که بگوید سفرنویس شوید بلکه یک جریان و دریچه جدید باز میکند. این کتاب به خوبی نشان میدهد اتفاقی در حوزه گردشگری در حال رخ دادن است که باید به آن توجه کنیم و در واقع این موضوع اصلی این نشست است.
او با بیان اینکه فضای مجازی هنوز نتوانسته جای منابع مکتوب را بگیرد، بیان کرد: اصلاً قرار نیست سافتکپی جای هاردکپی را بگیرد. در حوزه سفر هم همینطور است و بر این باورم هنوز در این حوزه به هاردکپی نیاز داریم. معتقدم در فضای مجازی سهم دروغ و ریا از کتاب پررنگتر است.
او در ادامه گفت: نویسندگان سفر ما دچار یک ناسیونالیسم افراطی هستند و به این طریق نمیتوانیم به تبادل نظر با دنیا برسیم. کتاب «چگونه سفرنویس شویم» به مقوله سفرنویسی نگاه صنعتی دارد. در واقع مقوله سفر، مقوله فرابخشی است، اما سفرنویسان ما فقط به مقصد و معرفی آن توجه دارند. در دنیا به جای کتابهای راهنمای سفر، داستان سفر تولید میکنند. اما در کشور ما به این مقوله نمیپردازند.
دغدغه سفرنویسی و پول درآوردن از آن
اشکان بروج، از فعالان حوزه گردشگری، نیز اظهار کرد: مهمترین موضوعی که این کتاب مطرح میکند، دغدغه سفرنویسی و پول درآوردن از این طریق است؛ موضوعی که در این سالها به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است. نویسندگان در ابتدای این کتاب از پاداشهای سفرنویسی و شخصیتی که یک سفرنویس باید دارا باشد، سخن میگویند. در ادامه کتاب نویسندگان به ما میگویند که میتوانیم نوشتههای خود را برای چاپ به وبلاگها، سایتها، روزنامهها و … بدهیم.
او افزود: در این کتاب استانداردهای سفرنگاری که در دنیا رعایت میشود، نیز آموزش داده میشود. روندهای سفر، تحقیق در طول سفر، تکنیکهای مصاحبه و یادداشتبرداری از جمله مواردی است که با مطالعه کتاب اطلاعات خوبی درباره آنها پیدا میکنید. یکی دیگر از بخشهای کتاب، ارائه مطالب و نوشتههای سفر در قالب داستان است. موضوعی که بسیار کم در داستانهای سفر میبینیم، شخصیتسازی و جان بخشیدن است. همه این موارد در این کتاب آموزش داده میشود.
بروج با بیان اینکه یکی از بحثهای جدی کتاب، بحث بلاگنویسی سفر است، گفت: معتقدم تا امروز چنین کتاب جامعی برای علاقهمندان به سفرنویسی در ایران منتشر نشده بود؛ کتابی که به مخاطب یاد میدهد چگونه سفرنویس شود و از این طریق منبع درآمدی داشته باشد.
ایجاد هیجان نوشتن در اهالی سفر
سارا سادات مکیان، یکی از مترجمان کتاب، که از طریق اسکایپ چند دقیقهای را در میان شرکتکنندگان این مراسم حضور داشت بیان کرد: «چگونه سفرنویس شویم» اولین کتابی است که در ایران در حوزه سفرنویسی منتشر شده و در واقع تنها کتابی است که در زمینه تولید محتوای سفر وجود دارد. معتقدم هدف اصلی و نهایی این کتاب، ایجاد هیجان نوشتن برای کسانی است که اهل سفر هستند. این کتاب به علاقهمندان به سفر کمک میکند بهتر ببینند، بشنوند و تجربه کنند و در نهایت سفر غنیتری داشته باشند.
او گفت: کتاب درباره همه پلتفرمهایی که میتوانید داستان سفرتان را در آن منتشر کنید، صحبت میکند و نشان میدهد چطور میشود یک سفرنویس آنلاین بود. در انتهای کتاب لیست کاملی از وبسایتها و منابع سفر آمده است و این یکی از نقاط قوت کتاب محسوب میشود؛ هرچند همه این منابع آمریکایی، بریتانیایی و استرالیایی هستند.
نگارش سفر از نگاه شخصی هر فرد
علیاکبر شیروانی، نویسنده و پژوهشگر که مجموعه پنججلدی روایت مسافران دوره قاجار به پاریس، استانبول، لندن، سنپترزبورگ و بمبئی را گردآوری کرده یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود.
او درباره کتاب «چگونه سفرنویس شویم» اظهار کرد: وقتی این کتاب به دستم رسید از دیدن آن بسیار شگفتزده و خوشحال شدم. چون چند سال پیش برحسب تصادف کتابی را خواندم با عنوان «۲۸ اشتباه رایج نویسندگان». کتابی که انگیزهای شد برای نوشتنم. کتاب «چگونه سفرنویس شویم» امتداد گستردهتری از آن کتاب است. یکی از نکات جذاب کتاب این است که در لابهلای صفحات خود میگوید سفر بروید و چرا باید این کار را انجام دهید. در کنار آن بیان میکند سفرهایتان را از منظر و نگاه شخصی خودتان بنویسید.
داستاننویسی ضمن سفرنویسی
مسعود بربر، روزنامهنگار، نیز در پایان این نشست گفت: ما دو گونه سفرنویسی داریم؛ سفرنویسیای که تا چند سال پیش در مطبوعات رواج داشت و اتفاقات خام را مینوشتند و… . دوم سفرنویسیای که راوی دارد. هویت ما وابسته به روایتی است که از هم میکنیم. نکته مهم کتاب «چگونه سفرنویس شویم» این است که به شما یاد میدهد ضمن سفرنویسی، داستان بنویسید. این کتاب به شما یاد میدهد از سفرتان داستانی بنویسید که وقتی خواننده آن را خواند زندگیاش به قبل و بعد از خواندن داستان سفر شما تبدیل شود و در واقع چیزی در او عوض شده باشد.
انتهای پیام